מתחרה חדשה לטסלה? Xpeng הסינית מבקשת להירשם בארה"ב
הזינוק המטאורי של טסלה, ניקולה וניאו בחודשים האחרונים מעורר את התיאבון של חברות נוספות בסקטור. האם מדובר בבועה חדשה שמתפתחת?
הכסף הזול בשווקים מעורר לא מעט סקטורים בבורסה האמריקאית. עם זאת, סקטור הרכבים החשמליים בולט מעל כולם. לא מדובר רק בעובדה שטסלה (סימול:TSLA) הפכה ליצרנית המכוניות עם השווי שוק הגדול ביותר (למרות שהיא מייצרת הרבה פחות מהמתחרות הוותיקות). חברות כמו ניאו (סימול:NIO) וניקולה (סימול:NKLA) רשמו זינוקים של מאות אחוזים בתוך תקופה קצרה. ההצלחה הגדולה של חברות אלו מעוררת כעת את התיאבון של חברות נוספות.
בחודש שעבר דווח כי יצרנית המכוניות החשמליות פיסקר צפויה להתמזג עם חברת SPAQ, ספרטן אנרג'י אקוויזישנס ולהיות מונפקת לפי שווי של 2.9 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). בימים האחרונים מצטרפת חברה חדשה - Xpeng הסינית. החברה הגישה בימים האחרונים בקשה להיות מונפקת בוול סטריט ולגייס הון במטרה להתחרות עם טסלה על שוק הרכב החשמלי בסין.
מדובר עדיין בשלב התחלתי אך החברה כבר פרסמה חלק מהמידע הרלוונטי למשקיעים. החברה הוקמה ב-2015 והיא מכוונת בעיקר לשוק הסיני. לפי הערכות החברה, ב-2019 הסתכמו מכירות כלי הרכב בסין ברמה של 21.1 מיליון. בין בעלי המניות הבולטים בחברה: ענקית הקמעונאות עליבאבא המחזיקה בכ-14% מהמניות. יצרנית הטלפונים שיאומי. ביולי האחרון גייסה החברה כ-900 מיליון דולר מקבוצת משקיעים הכוללת את בין היתר את סקויה קפיטל, רשות ההשקעות בקאטר וקרן העושר של אבו דאבי.
החברה מייצרת היום 2 סוגי רכבים חשמליים - מודל "G3" - רכב SUV ובחברה מציינים כי הוא דורג בטופ 3 במכירות של רכבי ה-SUV בסין ב-2019. המודל השני הוא P7 - רכב סדאן. ביולי האחרון הצליחה החברה למסור כ-2,451 רכבים חשמליים בסין, כ-1,614 מתוכם ממודל P7.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה מציגה מכירות של1 מיליארד יואן (141.9 מיליון דולר) ב-6 החודשים הראשונים של 2020, לעומת מכירות של 1.2 יואן בתקופה המקבילה ב-2019. חשוב לציין כי חלק מהירידה במכירות נובעת מהעובדה כי משרדי המכירות של החברה היו סגורים בפברואר ומארס לנוכח התפרצות נגיף הקורונה במדינה. בשורה התחתונה, החברה רשמה הפסד של 112 מיליון דולר במהלך 6 החודשים הראשונים של השנה.
התזמון של הבקשה של Xpeng קצת מפתיע, שכן היחסים בין ארה"ב לסין התערערו משמעותית בחודשים האחרונים. נזכיר כי לאחרונה התקבלה בסנאט חקיקה שלפיה כל חברה זרה שרשומה בארה"ב תצטרף לפתוח את ספריה בפני הרגולטורים האמריקניים, אחרת היא מסתכנת בהסרה מהמסחר. החברות הסיניות אמנם לא הוזכרו בחקיקה זו, אך לכולם ברור כלפי מי החקיקה הזו מכוונת. ב-Xpeng ציינו כי "אם החקיקה הזו תיושם, הדבר עשוי להשפיע מהותית על החברות הסיניות, וכי נכון לעכשיו לא ברור אם החקיקה המוצעת תיושם".
לפי הדוחות שהגישה החברה לרשות לניירות ערך האמריקניות (SEC), היא מבקשת לגייס בסביבות כ-100 מיליון דולר אך הסכום עשוי להשתנות לפי הביקושים בהנפקה. החברה צפויה להתחיל להיסחר תחת הסימול "XPEV".
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 1.דני 11/08/2020 23:29הגב לתגובה זועודף הנפקות של הסיניות דווקא בתקופה בעיתית להם.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
