דונאלד טראמפ ארה"ב
צילום: AFP

טראמפ רוצה לדחות את הבחירות לנשיאות בנובמבר מחשש לזיופים

הנשיא האמריקאי כתב בטוויטר כי שימוש בדואר להצבעה בשל המגפה, יוביל למערכת בחירות הכי לא מדויקת והונאתית בהיסטוריה האמריקאית. המועמד הדמוקרטי ביידן הזהיר בזמן האחרון כי טראמפ ינסה לבטל את הבחירות בדרך זו בדיוק
ארז ליבנה | (6)
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, העלה מדרגה בניסיונות שלו למנוע הצבעה בדואר לבחירות לנשיאות בארצות הברית ב-3 בנובמבר, בטענה כי זו תהיה "מערכת הבחירות הכי לא מדויקת והכי מלאה בהונאה בהיסטוריה האמריקאית וצריך לדחות אותן עד שאנשים יוכלו לצאת להצביע כמו שצריך ובביטחון".   היום טראמפ פרסם מספר ציוצים בנושא, לאחר שהקדיש לו לא מעט זמן בחודשים האחרונים, למרות המכה הקשה שהנחיתה הקורונה, שכוללת גם את ההפגנות לאחר מותו של פלויד ג'ורג', שחלקן, כמו למשל בפורטלנד, עדיין נמשכות. >>עוד 100 ימים לבחירות בארה"ב   "ההצבעה בדואר כבר מוכיחה שמדובר באסון", כתב טראמפ באחד מציוציו. "הדמוקרטים מדברים בחשש על התערבות בבחירות, אבל הם יודעים שבחירה בדואר זו דרך קלה למעצמות זרות להתערב בבחירות, וגם בלי זה, אין באמת ספירה מדויקת של הקולות", הוסיף. טראמפ קורא לדחות את הבחירות     ראוי לציין ש-6 מדינות כבר הודיעו שיסכימו לביצוע המוני מהבית, בהן קליפורניה, המדינה המאוכלסת ביותר בארצות הברית. בכלל, לפחות במחצית המדינות בארצות הברית חלק ניכר מהאזרחים מצביעים בדואר כבר עשרות שנים, בשל העובדה שהם גרים באזורי ספר מרוחקים, שמצריכים נסיעה של שעות לקלפי הקרוב לביתם.   כאמור, טראמפ, ללא ראיות שיתמכו בטענותיו, כבר חודשים ארוכים נלחם בבחירות באמצעות הדואר, לאחר שמחקרים מראים כי זה יעלה את אחוזי ההצבעה משמעותית וייתן יתרון משמעותי לדמוקרטים, שמהווים את הרוב מבחינה דמוגרפית בארצות הברית. אגב, העימות של טראמפ עם טוויטר בחודשים האחרונים נבע בין היתר, בשל העובדה שטוויטר סימנה פוסט שלו בנושא שהוא אינו נכון מבחינה עובדתית.   מי שרואה את דבריו מתגשמים מול עיניו, הוא המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן. בשבועות האחרונים הוא הזהיר לא מעט פעמים שטראמפ ינסה לדחות את הבחירות או יטען שהן מזויפות, בדיוק בשל סיבת ההצבעה בדואר. אבל האם הבחירות יידחו? הסבירות היא שלו. כי אם לא תימצא שיטה בה המוני אמריקאים יוכלו להצביע ושתחליף את השיטה בדואר, בית המשפט העליון ידחה את כל הטענות נגד קיום הבחירות ויורה לממשל להמשיך בהן כרגיל.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אני מחכה כבר לתגובה שתאשים את ביבי בזה... (ל"ת)
    נדב 14/08/2020 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דירה=קורת גג 13/08/2020 04:47
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 4.
    שטראפ ידאג לזייף..פשוט (ל"ת)
    שי.ע 30/07/2020 20:53
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ××× 30/07/2020 19:20
    הגב לתגובה זו
    "הדמוקרטים מהווים רב מבחינה דמוגרפית." זה הרי משתנה תדיר.
  • 2.
    חיים ב ב 30/07/2020 17:24
    הגב לתגובה זו
    לא צריך לעשות בחירות כלל וכלל יש להשאיר את טראמפ לנצח נצחים.
  • 1.
    איתן 30/07/2020 17:22
    הגב לתגובה זו
    מחשש להפסד משפיל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.