מפת מטרו גוש דן
צילום: מינהל התכנון

'מס המטרו' – בעלי הנכסים ירוויחו בגדול

הרווח כפול - גם מהקרבה למטרו וגם רווח כלכלי חלומי בזכות המטרו; מצד שני שיטת החקיקה צפויה לעבור במסלול שנוי במחלוקת. ומה עם מחירי הדירות? בטווח הקצר חסר משמעות – בטווח הארוך עלייה דרמטית

צחי אפרתי | (8)

בטיוטת חוק ההסדרים לשנת 2020 יש פרק משמעותי לנושא מימון המטרו – תוכנית התשתית הגרנדיוזית בעלות של כ-150 מיליארד שקלים. פרויקט המטרו - אורכו 145 ק"מ, והוא חוצה 24 רשויות מקומיות באזור מטרופולין גוש דן. בשל העלות המשוערת הגבוהה, מבקשת המדינה שחלק ניכר מתקצוב הפרויקט יבוא מאלו שעתידים ליהנות מהפירות שלו. לשם כך, הגדירה המדינה שני מושגים חדשים – 'רדיוס ההשפעה' ו'מס מטרו'. נוסף על כך מקדמת המדינה שינוי בהיטל ההשבחה ומצד שני מגדילה באופן משמעותי את זכויות הבנייה.

 

רדיוס ההשפעה ומס המטרו בסך 35%

לפי טיוטת ההסדרים, שר האוצר, לאחר התייעצות עם מנהלת מינהל התכנון במשרד הפנים והממונה על התקציבים במשרד האוצר, יקבע את רדיוס ההשפעה של פרוייקט המטרו עד ליום 31 בדצמבר 2021, כאשר האזורים שיהיו במרחק סמוך למטרו יהיו אלה שישלמו את המס החדש – מס מטרו. 

נכסים שיהיו במעגלים הסמוכים לתחנות המטרו יהיו אלה שישלמו את המס, יחד עם זאת לקריטריונים שייקבעו תהיה השפעה משמעותית על ערכי הנכסים בסביבת המטרו. על כך אומר אוהד דנוס, יו"ר לשכת השמאים "בעולם עשו מחקרים על זה. מי שנמצא במרחק של עד 300 מטר מהמטרו יהיו המרוויחים הגדולים, יחד עם זאת יש השפעה נוספת במעגלים השניים והשלישיים".

סכום המס הצפוי יעמוד על 35% נוכח ההשבחה הצפויה, והצפי לעצימות פיתוח מוגברת. מס זה, הוא ייעודי לסיוע במימון הפרויקט. עם זאת המדינה תפחית מעט את היטל ההשבחה מ-50% ל-40%, בכך המס הכולל על בעלי הקרקעות יהיה 75%. בתמורה תגדיל המדינה את זכויות הבנייה באופן מהותי וכתוצאה מכך צפויים ערכי הנכסים לעלות באופן דרמטי.  

 

מתח בין השלטון המרכזי לרשויות המקומיות 

היטל ההשבחה הוא 50% וחוק ההסדרים מציע להפחיתו ל-40%, כלומר, הרשויות המקומיות הן הנפגעות העיקריות מההקטנה של היטל ההשבחה.

לדברי ארז כהן שמאי מקרקעין "הרשויות מזדעקות על הכנסה עתידית ב-2030. יחד עם זאת כפי שקרה עם תוכניות הרובעים למיניהן ההיטל הצטמצם מעשרות מיליונים, למיליונים בודדים. לכן, הטענה לא תמיד משתקפת עם המציאות, ייתכן כי ההכנסה שתגיע לרשויות תהיה נמוכה מהצפי".

בעניין זה אומר דנוס, "יש מתח טבעי בין הרשויות לשלטון המרכזי במקרה הזה, אבל הרשות צריכה לזכור שיש לה פחות השקעה בתשתיות. המטרו פותר הרבה דברים שקשורים בתשתיות. יש פה איזון".

איך זה הולך להשפיע על מחיר הדירות בגוש דן?

לדברי כהן, "לטווח הקצר זה לא ישפיע בכלל. בטווח הארוך, מדובר בתוכנית שתשפר נגישות, תיצור עוד זכויות בנייה, תיאורטית תיצור היצע יותר גדול, ובעתיד אולי תוריד מחירים בעקבות גידול בהיצע. אני סקפטי. התוכנית הזאת לא תדביק את הביקושים".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

לגבי ההשפעה על המחירים מערי דנוס כי "בטווח הקצר אין השפעה, אך בטווח הרחוק תהיה השפעה דרמטית. פחות למי שגר בלב תל-אביב, אבל מי שגר בפריפריה של תל-אביב יוכל להגיע תוך 10-20 דקות למרכז העיר. אנחנו מכירים את זה מערי בירה בעולם, אין ספק שזה מעלה מחירים. נגישות מעלה מחיר באופן משמעותי.

"יש ניסיון עולמי עם עניין המטרו – כל מי שיושב על ציר הרכבות יושבח בצורה בלתי רגילה. בנוסף, המטרו מייתרת את הצורך ברכבים, מה שתורם להשבחה נוספת - אפשר להגדיל יותר את זכויות הבנייה. אחת הבעיות בפרויקטים נדל"ניים זה בעיות תחבורה ונגישות. אפשר לחסוך גם צורך בחניונים. מצד בעלי הדירות הם מרוויחים הרבה מהשבחת הקרקע ומצד המדינה - היא תקבל חלק מהכסף באמצעות המס הייעודי.

"מנקודת מבט בעלי הקרקע, הוא יקבל הנחה של 25% מערך הקרקע החדשה. כלומר הוא נדרש לשלם 40% היטל השבחה ועוד 35% מס מטרו. זה רווח משמעותי לבעלי הקרקעות בעקבות עליית הערך העצומה שצפויה לנכסים שיושבים על ציר המטרו. זה מעלה את הנגישות בצורה דרמטית. הבעלים של הנכסים ירוויחו בגדול – גם מהקרבה למטרו וגם רווח כלכלי חלומי בזכות המטרו.

"התשלום הוא רק במקרה של מימוש הקרקע – כלומר בעל הנכס יממש במצב שרווחי עבורו. בעלים של נכס קטן שאין לו עניין ביזמות, הוא לא ייפגע מכך. מבחינת הציבור שיהיה שותף לעלויות המטרו זה לא דבר רע.

"אנחנו צופים את עיקר ההשפעה באזור הרכבת הקלה; לדוגמה, בקו האדום – בת-ים ופתח-תקווה יש צפי לעליית מחירים באזורים אלו כאשר הקו יתחיל לעבוד. הצפי לסיום הבנייה זה ב-2022. כל אזור שהציר יעבור בו יושבח".

 

האם קיימת פגיעה בזכות הקניין?

שיטת החקיקה המהירה שפועלת לא בצורה המסורתית, עלולה לפגוע בזכות הקניין של בעלי הקרקעות. לדברי כהן, "צורת החקיקה לפיה הולכים לחוקק את המטרו, תהיה בצורה מהירה ולא באמצעות המנגנון הקיים של חוק התכנון והבנייה עם התנגדויות וכו'. זה יהיה בעזרת חוק מלמעלה, מהכנסת. וכאן קיימת פגיעה מהותית בזכות הקניין. האוצר מסביר את זה באמצעות מנגנון של פיצוי מלא – שבעצם מדובר בפגיעה מידתית. אבל כל בן אדם זכאי להתנגד לכך שלוקחים לו את הקרקע".

  

"שינוי נוסף, הינו הפקעה צמיתה וגם השבחת קרקע פוטנציאלית של המדינה - ניתן להפוך קרקע למגורים לשטח מסחרי, וזאת פגיעה נוספת בזכות הקניין של אדם. הפיצוי הכספי הוא לא לפי ערך הקרקע של נכס מסחרי אלא לפי מצב הקרקע נכון להיום. זה נחמד שהאוצר אומר שיפצה, אבל הכוונה היא לפצות בסכומים משמעותיים".

 

עליית מחירים או קיפאון בעסקאות  

לדברי שמאית המקרקעין יעל סער, סמנכ"לית אנגלו סכסון תל אביב, "בסופו של יום, המוכרים יהיו ברובם אנשים פרטיים שמבחינתם מוכרים דירה, ולא מוכרים שטח במגדל. אנחנו לא יודעים עדיין אם מס מטרו ייגבה אחרי אישור תכניות מפורטות או בזמן הקמת המטרו.

"אלא אם המוכרים ימכרו ליזם, שיהיה מוכן לשלם להם סכום נוסף (אפסייד), סביר להניח כי מדובר בעסקאות שיעשו בין אנשים פרטיים, במחיר השוק ולכן במידה ואכן יתקיים אותו מיסוי, אותם מוכרים ינסו להעמיס את גובה המס על מחיר הדירה, ולא בטוח שהרוכשים יסכימו לכך. התוצאה- מחירים שיעלו או קיפאון של עסקאות באותם רחובות, ממש בדומה למה שראינו בתוכניות הרובעים.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ניאו 10/07/2020 16:20
    הגב לתגובה זו
    נוכלים שיעשו מכה על הדיירים במיוחד בחבות המס, מגורים באתר בניה וקיפאון עסקאות לשנים
  • 6.
    ישר הצרות עין מופיע (ל"ת)
    יוסי חן 09/07/2020 18:03
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ויקטור לייבו 09/07/2020 16:44
    הגב לתגובה זו
    בתא העיריה לא תאפשר לנו להרוויח שום דבר ואתה יודע את זה מצוין
  • 4.
    נמאס 09/07/2020 15:01
    הגב לתגובה זו
    מס שבח והיטל השבחה שהם אבסורד מוחלט , מילא אם היו מחייבים מס בעת מימוש ההשבחה, אבל משלמים על השבחה פוטנציאלית בדיוק כמו שהיו מחייבים כול גבר בעל אבר על היותו אנס פוטנציאלי...
  • 3.
    שפוי 09/07/2020 12:23
    הגב לתגובה זו
    כל עוד אין תחבורה ציבורית בשבת יהיו לכל משפחה שתי מכוניות לפחות. סתם עוד דרך לדפוק את האזרח על הצ'ופר האדיר של רכבת רועשת ליד הבית
  • 2.
    אני 09/07/2020 11:28
    הגב לתגובה זו
    מבחינת המדינה שלנו כל רווח מעל פת לחם, תשלומי משכנתה וגן לילדים - כל רווח כזה שייך לה. אלא אם כן אתה מקושר/מושחת ו/או קרוב לצלחת (שבינינו שלושתם היינו הך..)
  • 1.
    לא מבין 09/07/2020 10:06
    הגב לתגובה זו
    רק ישלמו עוד מס ועוד מס ועוד מס. בנוסף לכל אי הנוחות שתהיה להם במשך 20 שנה של בנייה. לא מבין איך הם מרוויחים מכל הסיפור
  • ניאו 09/07/2020 20:01
    הגב לתגובה זו
    זה יהיה סיוט של 50 שנה, עדיף למכור כעת ולהתרחק
פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%. 

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.