'מס המטרו' – בעלי הנכסים ירוויחו בגדול
הרווח כפול - גם מהקרבה למטרו וגם רווח כלכלי חלומי בזכות המטרו; מצד שני שיטת החקיקה צפויה לעבור במסלול שנוי במחלוקת. ומה עם מחירי הדירות? בטווח הקצר חסר משמעות – בטווח הארוך עלייה דרמטית
בטיוטת חוק ההסדרים לשנת 2020 יש פרק משמעותי לנושא מימון המטרו – תוכנית התשתית הגרנדיוזית בעלות של כ-150 מיליארד שקלים. פרויקט המטרו - אורכו 145 ק"מ, והוא חוצה 24 רשויות מקומיות באזור מטרופולין גוש דן. בשל העלות המשוערת הגבוהה, מבקשת המדינה שחלק ניכר מתקצוב הפרויקט יבוא מאלו שעתידים ליהנות מהפירות שלו. לשם כך, הגדירה המדינה שני מושגים חדשים – 'רדיוס ההשפעה' ו'מס מטרו'. נוסף על כך מקדמת המדינה שינוי בהיטל ההשבחה ומצד שני מגדילה באופן משמעותי את זכויות הבנייה.
רדיוס ההשפעה ומס המטרו בסך 35%
לפי טיוטת ההסדרים, שר האוצר, לאחר התייעצות עם מנהלת מינהל התכנון במשרד הפנים והממונה על התקציבים במשרד האוצר, יקבע את רדיוס ההשפעה של פרוייקט המטרו עד ליום 31 בדצמבר 2021, כאשר האזורים שיהיו במרחק סמוך למטרו יהיו אלה שישלמו את המס החדש – מס מטרו.
נכסים שיהיו במעגלים הסמוכים לתחנות המטרו יהיו אלה שישלמו את המס, יחד עם זאת לקריטריונים שייקבעו תהיה השפעה משמעותית על ערכי הנכסים בסביבת המטרו. על כך אומר אוהד דנוס, יו"ר לשכת השמאים "בעולם עשו מחקרים על זה. מי שנמצא במרחק של עד 300 מטר מהמטרו יהיו המרוויחים הגדולים, יחד עם זאת יש השפעה נוספת במעגלים השניים והשלישיים".
סכום המס הצפוי יעמוד על 35% נוכח ההשבחה הצפויה, והצפי לעצימות פיתוח מוגברת. מס זה, הוא ייעודי לסיוע במימון הפרויקט. עם זאת המדינה תפחית מעט את היטל ההשבחה מ-50% ל-40%, בכך המס הכולל על בעלי הקרקעות יהיה 75%. בתמורה תגדיל המדינה את זכויות הבנייה באופן מהותי וכתוצאה מכך צפויים ערכי הנכסים לעלות באופן דרמטי.
- "שרי החינוך באים והולכים ובשביל שלא תהיה שביתה הם נותנים עוד כסף"
- טסלה מבקשת לאשר חלוקת מניות הטבה בשיעור של 3 ל-1: איך תגיב המניה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתח בין השלטון המרכזי לרשויות המקומיות
היטל ההשבחה הוא 50% וחוק ההסדרים מציע להפחיתו ל-40%, כלומר, הרשויות המקומיות הן הנפגעות העיקריות מההקטנה של היטל ההשבחה.
לדברי ארז כהן שמאי מקרקעין "הרשויות מזדעקות על הכנסה עתידית ב-2030. יחד עם זאת כפי שקרה עם תוכניות הרובעים למיניהן ההיטל הצטמצם מעשרות מיליונים, למיליונים בודדים. לכן, הטענה לא תמיד משתקפת עם המציאות, ייתכן כי ההכנסה שתגיע לרשויות תהיה נמוכה מהצפי".
בעניין זה אומר דנוס, "יש מתח טבעי בין הרשויות לשלטון המרכזי במקרה הזה, אבל הרשות צריכה לזכור שיש לה פחות השקעה בתשתיות. המטרו פותר הרבה דברים שקשורים בתשתיות. יש פה איזון".
איך זה הולך להשפיע על מחיר הדירות בגוש דן?
לדברי כהן, "לטווח הקצר זה לא ישפיע בכלל. בטווח הארוך, מדובר בתוכנית שתשפר נגישות, תיצור עוד זכויות בנייה, תיאורטית תיצור היצע יותר גדול, ובעתיד אולי תוריד מחירים בעקבות גידול בהיצע. אני סקפטי. התוכנית הזאת לא תדביק את הביקושים".
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- 76.5 אלף דירות החלו להיבנות השנה - אבל ברבעון האחרון הקצב הואט
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
לגבי ההשפעה על המחירים מערי דנוס כי "בטווח הקצר אין השפעה, אך בטווח הרחוק תהיה השפעה דרמטית. פחות למי שגר בלב תל-אביב, אבל מי שגר בפריפריה של תל-אביב יוכל להגיע תוך 10-20 דקות למרכז העיר. אנחנו מכירים את זה מערי בירה בעולם, אין ספק שזה מעלה מחירים. נגישות מעלה מחיר באופן משמעותי.
"יש ניסיון עולמי עם עניין המטרו – כל מי שיושב על ציר הרכבות יושבח בצורה בלתי רגילה. בנוסף, המטרו מייתרת את הצורך ברכבים, מה שתורם להשבחה נוספת - אפשר להגדיל יותר את זכויות הבנייה. אחת הבעיות בפרויקטים נדל"ניים זה בעיות תחבורה ונגישות. אפשר לחסוך גם צורך בחניונים. מצד בעלי הדירות הם מרוויחים הרבה מהשבחת הקרקע ומצד המדינה - היא תקבל חלק מהכסף באמצעות המס הייעודי.
"מנקודת מבט בעלי הקרקע, הוא יקבל הנחה של 25% מערך הקרקע החדשה. כלומר הוא נדרש לשלם 40% היטל השבחה ועוד 35% מס מטרו. זה רווח משמעותי לבעלי הקרקעות בעקבות עליית הערך העצומה שצפויה לנכסים שיושבים על ציר המטרו. זה מעלה את הנגישות בצורה דרמטית. הבעלים של הנכסים ירוויחו בגדול – גם מהקרבה למטרו וגם רווח כלכלי חלומי בזכות המטרו.
"התשלום הוא רק במקרה של מימוש הקרקע – כלומר בעל הנכס יממש במצב שרווחי עבורו. בעלים של נכס קטן שאין לו עניין ביזמות, הוא לא ייפגע מכך. מבחינת הציבור שיהיה שותף לעלויות המטרו זה לא דבר רע.
"אנחנו צופים את עיקר ההשפעה באזור הרכבת הקלה; לדוגמה, בקו האדום – בת-ים ופתח-תקווה יש צפי לעליית מחירים באזורים אלו כאשר הקו יתחיל לעבוד. הצפי לסיום הבנייה זה ב-2022. כל אזור שהציר יעבור בו יושבח".
האם קיימת פגיעה בזכות הקניין?
שיטת החקיקה המהירה שפועלת לא בצורה המסורתית, עלולה לפגוע בזכות הקניין של בעלי הקרקעות. לדברי כהן, "צורת החקיקה לפיה הולכים לחוקק את המטרו, תהיה בצורה מהירה ולא באמצעות המנגנון הקיים של חוק התכנון והבנייה עם התנגדויות וכו'. זה יהיה בעזרת חוק מלמעלה, מהכנסת. וכאן קיימת פגיעה מהותית בזכות הקניין. האוצר מסביר את זה באמצעות מנגנון של פיצוי מלא – שבעצם מדובר בפגיעה מידתית. אבל כל בן אדם זכאי להתנגד לכך שלוקחים לו את הקרקע".
"שינוי נוסף, הינו הפקעה צמיתה וגם השבחת קרקע פוטנציאלית של המדינה - ניתן להפוך קרקע למגורים לשטח מסחרי, וזאת פגיעה נוספת בזכות הקניין של אדם. הפיצוי הכספי הוא לא לפי ערך הקרקע של נכס מסחרי אלא לפי מצב הקרקע נכון להיום. זה נחמד שהאוצר אומר שיפצה, אבל הכוונה היא לפצות בסכומים משמעותיים".
עליית מחירים או קיפאון בעסקאות
לדברי שמאית המקרקעין יעל סער, סמנכ"לית אנגלו סכסון תל אביב, "בסופו של יום, המוכרים יהיו ברובם אנשים פרטיים שמבחינתם מוכרים דירה, ולא מוכרים שטח במגדל. אנחנו לא יודעים עדיין אם מס מטרו ייגבה אחרי אישור תכניות מפורטות או בזמן הקמת המטרו.
"אלא אם המוכרים ימכרו ליזם, שיהיה מוכן לשלם להם סכום נוסף (אפסייד), סביר להניח כי מדובר בעסקאות שיעשו בין אנשים פרטיים, במחיר השוק ולכן במידה ואכן יתקיים אותו מיסוי, אותם מוכרים ינסו להעמיס את גובה המס על מחיר הדירה, ולא בטוח שהרוכשים יסכימו לכך. התוצאה- מחירים שיעלו או קיפאון של עסקאות באותם רחובות, ממש בדומה למה שראינו בתוכניות הרובעים.
- 7.ניאו 10/07/2020 16:20הגב לתגובה זונוכלים שיעשו מכה על הדיירים במיוחד בחבות המס, מגורים באתר בניה וקיפאון עסקאות לשנים
- 6.ישר הצרות עין מופיע (ל"ת)יוסי חן 09/07/2020 18:03הגב לתגובה זו
- 5.ויקטור לייבו 09/07/2020 16:44הגב לתגובה זובתא העיריה לא תאפשר לנו להרוויח שום דבר ואתה יודע את זה מצוין
- 4.נמאס 09/07/2020 15:01הגב לתגובה זומס שבח והיטל השבחה שהם אבסורד מוחלט , מילא אם היו מחייבים מס בעת מימוש ההשבחה, אבל משלמים על השבחה פוטנציאלית בדיוק כמו שהיו מחייבים כול גבר בעל אבר על היותו אנס פוטנציאלי...
- 3.שפוי 09/07/2020 12:23הגב לתגובה זוכל עוד אין תחבורה ציבורית בשבת יהיו לכל משפחה שתי מכוניות לפחות. סתם עוד דרך לדפוק את האזרח על הצ'ופר האדיר של רכבת רועשת ליד הבית
- 2.אני 09/07/2020 11:28הגב לתגובה זומבחינת המדינה שלנו כל רווח מעל פת לחם, תשלומי משכנתה וגן לילדים - כל רווח כזה שייך לה. אלא אם כן אתה מקושר/מושחת ו/או קרוב לצלחת (שבינינו שלושתם היינו הך..)
- 1.לא מבין 09/07/2020 10:06הגב לתגובה זורק ישלמו עוד מס ועוד מס ועוד מס. בנוסף לכל אי הנוחות שתהיה להם במשך 20 שנה של בנייה. לא מבין איך הם מרוויחים מכל הסיפור
- ניאו 09/07/2020 20:01הגב לתגובה זוזה יהיה סיוט של 50 שנה, עדיף למכור כעת ולהתרחק

מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
על פיגורי המשכנתאות, הורדת הריבית הצפויה, החשש של משפרי הדירות, הקבלנים והמשקיעים שיסמנו את כיוון השוק בהמשך
שוק הנדל"ן סובל בעקבות המלחמה, אי-ודאות כלכלית וריביות גבוהות, ולא נראה שזה ישתנה באופק. הרוכשים כבר לא מסוגלים לשלם את המחירים שהקבלנים רוצים ובשטח יש ירידת מחירים משמעותית של 5%-10%. נתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) שנמסרים בעיכוב של חודשיים וחצי ולא מבטאים את הנחות המימון מלמדים על ירידה של כ-1.4%, אבל בפועל המחירים ירדו הרבה יותר מכך.
אך מול הנתונים האלו, היקפי המשכנתאות נשארים גבוהים יחסית, עם ביצועים ממוצעים של 9-10 מיליארד שקל בחודש. מדובר על ביצועים של דירות שנרכשו בעבר ועכשיו הגיע הזמן של הרוכשים לשלם את החלק המשמעותי-רוב הסכום על הדירה והם לוקחים את המשכנתא. כמו כן, יש כמות גדולה של ממחזרי משכנתא שעל רקע הירידה בריבית ובעיקר הצורך שלהם להפחית את ההחזר החודשי, הם מאריכים את תקופת ההחזר ומפחיתים כך את הסכום החודשי לתשלום.
היקף המחזרים משכנתא מעיד דווקא על הקושי של הציבור ומתחבר לכך שמחירי הדירות בירידה. כמו כן, על רקע הירידה בהיקפי המכירות, והירידה הצפויה בריבית, הבנקים למשכנתאות כבר הורידו בפועל את ריבית המשכנתא בכ-0.2% - ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד. הריבית צפויה להמשיך לרדת. ריבית בנק ישראל על פי תחזיות הכלכלנים אמורה לרדת ב-0.75% עד שנה מהיום, אבל לא בטוח שזה יחזיר את הקונים. יש מלאי של מעל 81 אלף דירות, יש כמות דירות שעולה על מספר המשפחות בארץ, כך שלכאורה יש מספיק דירות, אלא שבשוק הדירות יש וויסות ידוע וברור של הקבלנים. הם אלו שמכתיבים את קצב הבנייה, הם אלו שמאטים את הקצב ומנרמלים את הפעילות שלהם למצב הביקושים כדי ליצור מחסור קבוע שיעלה מחירים.
יש כוחות מנוגדים שמשפיעים על מחירי הדירות, וההערכה הרווחת היא שהשוק ימשיך להיות קשה עם ירידות מחירים, אבל אף אחד ל איודע מתי ואיך זה ישתנה. בינתיים כמה מגמות על שוק הדירות והמשכנתאות ותובנות ורמזים על ההמשך.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פצצת הזמן: פיגורי המשכנתאות מתקרבים ל-4 מיליארד שקל
אחת המגמות המדאיגות ביותר בשוק היא העלייה המתמשכת בפיגורי תשלומים על משכנתאות, שמשקפת את הלחץ הכלכלי הגובר על משקי הבית. על פי דוח בנק ישראל, היקף הפיגורים המשמעותיים (מעל 90 יום) הגיע לשיא חדש של 4 מיליארד שקל, והוא עולה מדי חודש. מדובר על עלייה של כ-50% בשנתיים.