גיימינג משחקים וידאו
צילום: Istock
ניתוח

לא משחק ילדים – תעשיית הגיימינג שוברת שיאים; כל מה שצריך לדעת

קרוב לשליש מאוכלוסיית העולם משחקת במשחקי וידאו, בעיקר במובייל ובקונסולות משחק; ב-2019 גלגלה התעשייה העולמית 150 מיליארד דולר ולמרות הקורונה, יש לה עוד הרבה לאן לצמוח; איך משקיעים בתחום? 

150 מיליארד דולר, זה הסכום שגלגל תחום משחקי הווידאו בשנת 2019, כשארה''ב וסין אחראיות לכ-48% מההכנסות. התחום נמצא בעלייה משמעותית בשנים האחרונות ולפי התחזיות ב-2020 יגיע ל-165 מיליארד דולר. חברות משחקי הווידאו מתמודדות בשוק תחרותי מאוד שחייב להמציא את עצמו מחדש כל שנה. כל משחק צריך להיות מושלם וללא טעויות. גם אם כמות הבאגים קטנה, זה יתקבל בביקורת נוקבת. מדי שנה יוצאים משחקים חדשים, מתוחכמים ומושקעים מבחינה טכנולוגית. אם זה למובייל, פלייסטיישן, XBOX או מחשב ביתי (PC), גודל המסך לא משנה, העיקר שיהיה אפשר להעביר שעות בכיף.

 

עכשיו, יותר מתמיד, גיימינג הוא הלב של תעשיית הבידור, כשהדרך בה שחקנים משחקים ומתקשרים דרך המשחק נמצאת בשינוי כל הזמן. בשנת 2018 פעלו מעל 2.3 מיליארד גיימרים, שליש מאוכלוסיית העולם. בארצות הברית לבדה נרשמו כ-164 מיליון איש למשחקי וידאו וב-75% ממשקי הבית יש לפחות גיימר אחד.

 

ב-2019 כבר היו כ-2.4 מיליארד איש ששיחקו במשחקי וידאו, גידול בשיעור של כ-4% בשנה, וב-2020 מדברים על כ-2.6 מיליארד איש. לפי ניתוח של ESA לשנת 2019, 54% מהגיימרים הם גברים ו-46% הן נשים, כאשר הגיל הממוצע שלהם הוא 32 ו-34 בהתאמה.

 

הגיוון של התחום ושינויי ההרגלים

תחום הגיימינג נראה מגוון בין אם זה בגיל, מגדר או דת. הגיימרים נחשבים בריאים ומחוברים חברתית יותר. מעל 75% מהשחקנים מדווחים שמשחקי ווידאו נותנים להם גירוי מנטלי ומאפשרים הפגת מתחים ותחושת רוגע. מעניין לראות שגם התפקיד של משחקי הווידאו בתוך המשפחה משתנה. מעל ל-70% מההורים מאמינים שמשחקי וידאו יכולים להיות לימודיים וחינוכיים ומעל למחצית מהם אפילו נהנים לשחק עם ילדיהם לפחות פעם בשבוע.

 

על פי חברת NDP Group, אחת החברות שמסקרות את תעשיית הגיימינג, הוצאות הצרכנים בארה"ב בלבד על משחקי וידאו ברבעון הראשון לשנת 2020 הגיעו לכ-11 מיליארד דולר, עלייה של 9% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה ולשיא של כל הזמנים בהיסטוריה של ארה''ב.

 

מהבחינה הפיננסית, הנסיקה החדה במחירי המניות של ענקיות הגיימינג נובעת מהתקופה האחרונה והשהייה בבית בגלל מגפת הקורונה. דרך משחקי רשת, אנשים שנמצאים בהסגר מוצאים דרכים להעביר את הזמן וגם לקיים חיים חברתיים. חברות כמו מייקרוסופט, נינטנדו, אקטיוויז'ן ואלקטרוניקס ארטס שגשגו עקב המצב שנוצר בשל המגפה.

 

כאשר מדד ה-500 S&P "נלחם" להתרחק מתשואה שלילית מתחילת השנה, מניות של חברות הגיימינג זינקו בין 20% ל-50%. משקיעים מבינים שהתחום שהיה די מתחת לרדאר, מתחיל לתפוס תאוצה, כאשר חברות נכנסות עמוק יותר לפיתוח של משחקים רבי משתתפים, AR (מציאות רבודה), VR (מציאות מדומה) וכמובן פלטפורמות גיימינג בענן – לדוגמא, STADIA של גוגל.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

איך נחשפים למניות ומה צופן העתיד?

מי שמעוניין להיחשף לתעשייה באופן מבוזר יותר, יכול לקנות קרנות (ETF) בארה''ב לדוגמא קרן של GLOBAL X (סימול: HERO) שהניבה תשואה של כ-47% מתחילת השנה, או קרן של VanEck (סימול: ESPO) שהניבה תשואה של כ-42% במהלך התקופה.

 

מייקרוסופט חשפה באפריל האחרון שמספר הנרשמים לשירותי ה-Game Pass שחצה את ה-10 מיליון. נינטנדו דיווחה שהמכירות של קונסולת ה-SWITCH עלו ב-24% מהשנה שעברה, ופלטפורמת המשחק המוכרת של Steam דיווחה שבחודש מרץ היא שברה את שיא כל הזמנים, כאשר בו זמנית היו במערכת יותר מ-20 מיליון איש.

על פי התחזיות, תעשיית הגיימינג עתידה לצמוח בכ-10% מדי שנה. ההכנסות ממובייל צפויות להוות כמחצית מכלל ההכנסות בתעשייה הגיימינג. תחום ה-E-SPORT (משחקי ספורט מקוונים) גדל בפופולריות שלו בשנים האחרונות, בעיקר בתקופת הקורונה כאשר רוב ליגות העולם בוטלו. תחום זה נמצא בצמיחה וצפוי להגיע להיקף הכנסות של כ-1.1 מיליארד דולר ב-2020, אשר רובו מגיע מחסויות, ואף מתוכננת בו תחרות באולימפיאדת טוקיו – שלאחר הדחייה, אמורה להתקיים ב-2021.

 

בסוף שנת 2019 פורסם ב-BBC שממשלת סין הטילה עוצר על משחקי אונליין לקטינים בני 8 עד 18 בין השעות 22:00 ל-8:00 בבוקר שלמחרת. בנוסף, הממשל מגביל את זמן המשחק ל-90 דקות במהלך השבוע ול-3 שעות בסופי שבוע וחגים. מהלך זה נוצר בעקבות הרצון של ממשלת סין להילחם בהתמכרות הצעירים למשחקי מחשב. כידוע, סין הינה אחת ממעצמות הגיימינג בעולם והגברת הרגולציה והניתור עלולה לגרום לקושי אצל חברות להיכנס לשוק במדינה.

 

למרות זאת, הנתונים מראים לנו שאנחנו כנראה ב"תור הזהב" של תעשיית הגיימינג. ההשקעות העצומות בתחום הגיימינג והפיתוחים הטכנולוגיים עשויים לתת האצה לצמיחה בתעשייה. התקדמות של טכנולוגיות כמו ה-G5 צפויה לתת תמיכה להמשך הצמיחה בשנים הקרובות, כאשר חלק מאמינים שהיקף ההכנסות יגדל ל-300 מיליארד דולר עד שנת 2025, קרי הכפלת ההכנסות בטווח של 5 שנים.

 

הכותבים הינם אלי רוסינוב, מנהל תיקים, ורונן אולמן, מנהל דסק לקוחות פרטיים, בפעילים ניהול תיקי השקעות.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אני גיימר 11/07/2020 17:19
    הגב לתגובה זו
    אני מצטער אבל משחקים למוביל אף פעם לא יחשיבו מישהו לגיימר ואין להם את אותו יחס וכבוד כמו מישחקים למחשב ולקונסולות
  • אריאל 13/07/2020 14:00
    הגב לתגובה זו
    אין קשר בין כבוד להכנסות. ובמובייל יש הכנסות ענק
  • 1.
    אורן 11/07/2020 16:51
    הגב לתגובה זו
    GAMR
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.