סופרמרקט סופר
צילום: gemma, Unsplash

"לקראת גל שני, קמעונאיות המזון ממשיכות להוות עוגן דפנסיבי"

אחרי שנהנו מגידול ענק במכירות במהלך גל התחלואה הראשון, מעיין בק-מרום מלאומי פרטנרס, סבורה כי רשתות המזון ירוויחו מגל נוסף על אף הפגיע בכוח הצריכה; וגם אילו מניות נהנות מיתרונות אל מול המתחרות
איתן גרסטנפלד |

בזמן שמרבית החברות הציבוריות סבלו בתקופה האחרונה מקיטון במכירות ומפגיעה במחיר המנייה, אחד הסקטורים שדווקא נהנה מהתפרצות נגיף הקורונה הוא ענף קמעונאות המזון. כך, בזו אחר זו הציגו הסופרים ורשתות המזון, גידולים משמעותיים בהיקפי המכירות.

רמי לוי 1.06% יוחננוף 2.16% ויקטורי 0.78% שופרסל 1.23% טיב טעם -0.26% פרשמרקט

על רקע העלייה החדה בנתוני התחלואה בשבועות האחרונים, מעיין בק-מרום, אנליסטית בכירה בלאומי פרטנרס, מסבירה בראיון ל-Bizportal, מדוע על אף הפגיעה בכוח הקנייה של הלקוחות רשתות המזון ממשיכות ליהנות מהמשבר.

"התפרצות נגיף הקורונה הביאה לצריכה מוגברת ברשתות המזון החל מפברואר 2020 עקב אגירת מזון מצד הצרכנים, ועקב השבתת שוק המזון המוסדי (מסעדות, מלונות) והסטת הצריכה לשוק הפרטי שנשאר בארץ ומנוע מנסיעות לחו"ל. מגמה זו היטיבה כמובן עם רשתות המזון ובשיאו של המשבר בחודש מרץ, עמד שיעור הגידול של המכר הכספי בשוק ה-FMCG על מעל 40% (לפי נתוני סטורנקסט)".

"את התנהגות רשתות המזון מתחילת המשבר ניתן לאפיין בדפנסיביות לעומת התנודתיות שעבר על כלל השוק. גם כעת, עם התגברות נתוני התחלואה אנו רואים שקמעונאיות המזון מהוות את העוגן הדפנסיבי ומציגות 'חסינות' בין הסקטורים".

איך תשפיע העובדה שאזרחים רבים יצאו ממעגל העבודה על המכירות של הרשתות?

"גם בגל הראשון ראינו שמוצרי הבסיס ומוצרי הניקיון, הם אלו שהציגו את שיעורי העלייה הגבוהים ביותר במכירות, בהשוואה למוצרי הטיפוח שאינם מוגדרים כבסיסיים. מצד אחד נתוני התעסוקה מקטינים את כוח הצריכה, אך מצד שני אנשים מבלים פחות במסעדות ובבתי מלון וכמובן שלא נוסעים לחו"ל. כך, שצריכת המזון מוסטת לרשתות המזון גם על חשבון מקורות אלו".

כיצד צפויות להראות דוחות הרבעון השני של החברות?

"אני מעריכה כי הדוחות לא יציגו את הגידול במכר אותו ראינו ברבעון הראשון, מאחר ורוב ההצטיידות של הציבור במזון נעשתה בחודש מרץ. באפריל לעומת זאת, היו מיעוט ימי מסחר לאור חג הפסח ולאור ימי הסגר. עם זאת, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, אין ספק שהסטת הצריכה מכיוון המסעדות והמלונות לרשתות המזון צפויה להביא לרבעון חזק מול שנה קודמת".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

האם התמחור של מניות הרשתות המובילות מוצדק?

"רוב רשתות המזון מהוות נכון להיום עוגן דפנסיבי בתיק ההשקעות וצפויות להמשיך להציג חסינות אל מול התנודתיות שאנחנו עוד צפויים לראות בשוק, ככל שיתפתח הגל השני".

איזו חברה נהנית מיתרונות יחסיים אל מול המתחרות?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמן
דוחות

מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"

יצרנית השבבים עקפה את תחזיות השוק עם רווח מתואם של 55 סנט למניה לעומת צפי של 54 סנט והכנסות של 395.7 מיליון דולר מול צפי ל- 394.9 מליון דולר;  מעלה תחזית לרבעון הרביעי ב-5% להכנסות של כ-440 מיליון דולר - המניה מגיבה בעליות - מה אמר  אלוונגר המנכ"ל בשיחת הועידה?
מנדי הניג |
נושאים בכתבה טאואר

טאואר סמיקונדקטור טאואר 13.62%   יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהציפיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. הכנסות החברה רשמו גידול של 6%  ל-395.7 מיליון דולר ועלייה של כ-15% ברווח הנקי ל-54 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם. החברה מספקת תחזית שיא לרבעון הרביעי, עם צפי להכנסות של 440 מיליון דולר.

טאואר מייצרת שבבים שממירים אותות מהעולם הפיזי (כמו אור, קול או טמפרטורה) לאותות חשמליים שניתן לעבד דיגיטלית. היא פועלת כ-"foundry", כלומר מפעל שמייצר שבבים לפי תכנון של חברות אחרות, ולא מפתחת מוצרים סופיים בעצמה.

טאואר מתמחה בטכנולוגיות מתקדמות המשמשות מגוון תעשיות: שבבים לניהול הספק המשולבים במכשירים אלקטרוניים ומערכות רכב, חיישני תמונה למצלמות תעשייתיות, רפואיות וביטחוניות, שבבים לתקשורת אלחוטית ו־RF למכשירי מובייל, וכן רכיבים אופטיים מתקדמים מבוססי טכנולוגיות SiGe ו-SiPho המשמשים להעברת נתונים במהירות גבוהה במרכזי נתונים וברשתות תקשורת. לטאואר מפעלי ייצור בישראל, בארצות הברית וביפן, והיא מספקת ללקוחותיה שירותים מקיפים הכוללים פיתוח תהליכי ייצור, העברת טכנולוגיה ואופטימיזציה לייצור סדרתי. לקוחותיה העיקריים הם חברות שבבים, יצרניות רכיבים אלקטרוניים וחברות טכנולוגיה בתחומי התעשייה, הרכב, התקשורת, הרפואה והביטחון.

תוצאות הרבעון השלישי

ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-395.7 מיליון דולר, עלייה של 6% לעומת הרבעון הקודם ושל כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התוצאה מעט מעל תחזית השוק שעמדה על 394.98 מיליון דולר. הרווח הגולמי עלה ל-93 מיליון דולר לעומת 80 מיליון דולר ברבעון השני, והרווח הנקי הסתכם ב-54 מיליון דולר. הרווח המדולל למניה לפי כללי GAAP עמד על 0.47 דולר, בעוד שהרווח המתואם (Non-GAAP) עמד על 0.55 דולר - גבוה מהתחזית שעמדה על 0.54 דולר.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון עמד על 139 מיליון דולר, לעומת 123 מיליון דולר ברבעון הקודם, וההשקעות נטו ברכוש קבוע הסתכמו ב-103 מיליון דולר.