צריך לחשוש? כלכלת ארה"ב ניצבת בפני "צוק פיסקלי" בחודש הבא
כלכלת ארה"ב בנויה בחודשיים על תמריצים. התמריצים מצד הבנקים המרכזיים מושכים באופן טבעי את רוב תשומת הלב, אך גם לתמריצים הפיסקליים בחודשים האחרונים יש תפקיד מכריע בתיקון החד בשווקים. כך לדוגמה, למרות שההגיון הבריא יצביע כי "במהלך המיתון הגדול ביותר מאז שנות ה-30" ההכנסה של הפרט צריכה לרדת, בפועל ההכנסה הפרטית בארה"ב עלתה בחודשים האחרונים. כיצד האירוע התרחש? הממשל האמריקני חילק כסף.
במחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה העריכו בסופ"ש האחרון כי סכום התמריצים הפיסקלים שהציג הממשל בחודשים האחרונים מסתכם ב-2.8 טריליון דולר. קיימת בעיה אחת עם התמריצים הנוכחיים של הממשל האמריקני, הם מספיקים "לכסות" על אובדן ההכנסה של הפרטים מהמיתון לתקופה של 3-4 חודשים בלבד. רוב התוכניות שהציג ממשל טראמפ בחודשים האחרונים צפויות להסתיים בסוף יולי, ולכן ארה"ב עשויה למצוא את עצמה בפני "צוק פיסקלי" בתחילת אוגוסט.
להלן חלק מהתוכניות שצפויות להסתיים בתקופה הקרובה:
תוספת לדמי אבטלה: הממשל האמריקני מעניק בחודשים האחרונים תוספת של 600 דולר לשבוע לדמי האבטלה, כאשר תוכנית זו צפויה להסתיים בסוף יולי. ברמה הנוכחית של כ-20 מיליון מובטלים בארה"ב (וקשה לראות שינוי משמעותי עד סוף החודש), ביטול של תוכנית זו תתורגם לירידה של 48 מיליארד דולר בהכנסה הפרטית (כ-2.7% מהתמ"ג).
חלוקת הצ'קים - אחת התוכניות שהציג הממשל הנוכחי הייתה שליחת צ'ק בסכום של 1,200 דולר לכל אזרח בארה"ב, כאשר כל משק בית יקבל תוספת של 500 דולר עבור כל ילד מתחת לגיל 18. רוב התשלומים כבר נשלחו בחודשים אפריל/מאי, כאשר תוכנית זו צפויה להסתיים גם היא בתקופה הקרובה. בבנק אוף אמריקה מעריכים כי הפרט האמריקני כבר "ביזבז" את כספים אלו.
- "משבר אשראי עלול לגרור גל מכירות כפוי בוול סטריט"
- בנקים ספרדיים, חברות נדל"ן הולנדיות, חברות אנרגיה נורווגיות - אלה ההשקעות שיספקו לכם תשואה עודפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תוכנית ההלוואות לעסקים הקטנים (PPP) - הממשל האמריקני הקצה לתוכנית זו עד כה כ-670 מיליארד דולר. מדובר בתוכנית הלוואות לעסקים הקטנים, הלוואות שעשויות להפוך למענקים בהמשך אם בעלי העסקים הקטנים יעמדו במספר תנאים. המטרה העיקרית של התוכנית הייתה מניעת פיטורים המוניים (והיום אפשר להגיד שהתוכנית הצליחה). התוכנית התחילה בהשקעה של 350 מיליארד דולר, אך לאחר זמן קצר היה צורך להגדיל אותה בעוד 320 מיליארד דולר.
לאחר לחץ על המחוקקים חתם היום טראמפ על צו שמשנה את הכללים בתוכנית זו. ע"פ הצו החדש, הסכום שידרש להיות מוקצה לתשלום משכורות לעובדים ירד מרמה של 75% לרמה של 60%. בנוסף, הממשל האמריקני מעניק לעסקים בארה"ב ארכה לשימוש בכסף - 6 חודשים במקום חודשיים. המשמעות - ייתכן שיקח זמן רב יותר לעובדים לחזור לעבוד.
במחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה מציינים כי מתוך כל התמריצים שהציג הממשל בחודשים האחרונים, כ-23% הגיעו ישירות למשקי הבית והשאלה הגדולה מה יקרה בחודש אוגוסט?
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
סביר (אפילו מאוד) להניח כי הממשל האמריקני יהיה חייב להשיק בחודש הקרוב תוכנית תמריצים חדשה למשק שתאזן את סיומם של התמריצים הקודמים. שום מפלגה בארה"ב לא תרצה "מצוק פיסקלי" 3 חודשים לפני בחירות. הממשל האמריקני כבר רמז בימים האחרונים על תוכנית כזו, הדמוקרטיים כבר הציעו הצעה משלהם (בהיקף של 1 טריליון דולר), אך הסכמה עדיין אין - היא תגיע כי האלטרנטיבה גרועה בהרבה. במשחק הצ'קנים הזה, וול סטריט תצא שוב המנצחת הגדולה.
- 5.רוני 30/06/2020 00:30הגב לתגובה זוכולם ישרפו איתו ביחד.
- 4.מישהו 29/06/2020 23:54הגב לתגובה זוטוענים שברגע שיפסיקו דמי האבטלה, דווקא הרבה אנשים יחזרו לעבוד, כי כרגע הם מקבלים הרבה יותר (לפעמים ממש פי שניים או שלושה) כל חודש מאשר לפני הקורונה.
- 3.שלומי 29/06/2020 22:04הגב לתגובה זוהפרט האמריקי לקח המענק וקנה מניות כי הבין שהפד מווסת את השוק . ככה השוק התנפח והגיע לרמות שיא שכמובן אינן משקפות את מצב הכלכלה. הסיטואציה הזו תגמר באוקטובר שכולם ירצו למכור לפני הנפילות. באוקטובר השוק יתרסק 50%. אולי יבינו קודם ואז יתרסק בקרוב.
- 2.מדפיסים עד הבחירות אח״כ קפיצת ראש ללא מצנח 29/06/2020 21:22הגב לתגובה זומדפיסים עד הבחירות אח״כ קפיצת ראש ללא מצנח
- 1.אחד 29/06/2020 20:47הגב לתגובה זומדולר המודפס.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
