לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
אירופה מתמודדת מול נגיף הקורונה בצורה טובה יותר מאשר ארצות הברית. בעוד שהאירופאים פותחים גבולות, ארה"ב מתמודדת מול נתוני תחלואת שיא, כאשר בעידוד הפד', המדדים בוול סטריט קרובים לרמת שיא. הבחירות בארצות הברית מתקרבות בצעדי ענק, והאנליסטים מעריכים כי שינויי מיסוי ורגולציה עתידים להשפיע על השווקים, הכל תלוי במי ייבחר. חשיפת התיק לשקל תגדר מפני פגיעות המט"ח הצפויות.
האם הסגר המוקדם מציב את אירופה בעמדת יתרון על ארה"ב?
מספר ההדבקות החדשות באירופה נמצא במגמת ירידה, ותושבי אירופה יוכלו בקרוב לשוב ולנוע ברחבי היבשת. נתוני האבטלה באירופה נמוכים עתה מאלו שבארה"ב, זאת בשל מודל הפיצוי של הממשלות האירופיות, שהעדיף לשלם למעסיקים עבור הותרת העובדים במקום עבודתם. העובדים בחל"ת בארה"ב קיבלו פיצויים נדיבים, אך בהיעדר מדיניות רווחה מפותחת כמו באירופה, ובעיקר ביטוח רפואי, ביטחונם האישי נמוך יותר. גורמים אלו עשויים להביא לפגיעה מתונה יותר של הקורונה באירופה לעומת ארה"ב, כך מעריכים כלכלני בנק הפועלים במסגרת סקירתם השבועית.
דר' גיל מיכאל בפמן, כלכלן ראשי ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בחטיבה לשוקי הון של בנק לאומי, הוסיפו כי תקופה מתמשכת של ביצועי יתר בצמיחה של אירופה לא נראתה מאז 2006-07 ואם הערכה זו תתממש, זה עשוי לבוא לידי ביטוי בביצועי יתר חיוביים בשוקי הנכסים האירופיים בשנה הבאה ויתכן שהיורו יתחזק מול הדולר. יתכן גם שזה יבוא לידי ביטוי בביצועים טובים יותר בשוק האג"ח הממשלתי של גרמניה לעומת זה של ארה"ב. מה שבטוח שהשווקים נותנים ביטוי להבדל משמעותי בין מצב המגפה בארה"ב לאירופה ומדינות אסיה . מדד S&P 500 ואפילו נאסד"ק השיגו בחודש האחרון תשואה נחותה יחסית למניות באסיה ובאירופה. "בשורה תחתונה אנו ממשיכים להמליץ על חשיפה בינונית-נמוכה לאפיק המנייתי תוך הטיית חשיפה לאירופה ואסיה ע"ח ארה"ב", כך כותב אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש.
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
השינויים לאחרונה בתמחור של החוזים העתידיים על תנודתיות ה- 500 S&P – מדד ה- VIX, סביב יום הבחירות בראשית נובמבר, מרמזים כי המשקיעים דרוכים לגבי התוצאה של הבחירות. למרות זאת, נראה שעליית מידת הדריכות סביב תאריך הבחירות עשויה להיות מושפעת במידה הולכת וגדלה מן ההבדלים המשמעותיים שבין קווי המדיניות של שתי המפלגות, במיוחד בכל הקשור למיסי חברות ולמיסים שונים על עושר (מס עושר, מס עזבון, מס מתנות ועוד), אך גם פערים ניכרים בתחומים נוספים. למרות שלא ידוע מה בדיוק ביידן יעשה אם אמנם יהיה הנשיא הבא, נראה שחלק מההצעות שלו מהוות גורם סיכון לשוק המניות בארה"ב, במיוחד אם הדמוקרטים גם זוכים לשליטה מלאה בקונגרס, כך כותבים כלכלני בנק לאומי.
בפרט, ההצעות של ביידן להעלאת שיעורי המיסים על חברות כוללות העלאת שיעור מס החברות מ -21% כיום ל -28%, וצמצום הטבות מס שונות לחברות. הערכות שונות מדברות על כך שהפחתת מס החברות על ידי הנשיא טראמפ, שבאה לידי ביטוי ב-2018, העלתה את רמת הרווח למניה של חברות הכלולות S&P 500 בכ -10% לכל הפחות וגם באה לידי ביטוי רוחבי ברווחיות נטו של הסקטור העסקי של ארה"ב.
מעבר לנושא מיסוי חברות, הצעות המדיניות של הדמוקרטים, עם פוטנציאל של פגיעה בשוק מניות בארה"ב נוגעות גם בתחום של רפורמה בבריאות ובעיקר דרישה למדיניות נוקשה יותר בתחום של ההגבלים העסקיים ורגולציה. בנוסף, מדובר גם בעלייה משמעותית בשכר המינימום ופיקוח הדוק על משק האנרגיה, ואלו הם עוד שני מכשולים אפשריים לשוק המניות בארה"ב.
בתרחיש שבו הנשיא טראמפ ממשיך לכהן, ואיננו מאבד באופן טוטאלי את השליטה על הממשל הפדרלי, המדיניות הידידותית שלו לסקטור העסקי, וחיבתו של הנשיא טראמפ למיסים נמוכים, עשויה להביא לכך שקדנציה שנייה שלו תספק תנאי רקע חיוביים לשוק המניות.
חשיבות של חשיפה למט"ח
בנק ישראל כנראה כבר מצטער שהתערב בשוק המט"ח בחודש מרץ ומנע פיחות השקל. לאחרונה הוא העביר מסר שבפעם הבאה המשקיעים יצטרכו לדאוג לעצמם. די מפתיע אגב שאמירה זו לא השפיעה על השקל והשקל שוב התחזק לשיא לעומת סל המטבעות. " אנו ממליצים על הגדלת חשיפה למט"ח לא כהימור נגד השקל, אלא כמרכיב מאוד חשוב להגנת תיק ההשקעות" כותב אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש.
"מסתבר שחיזוי התנהגות השקל על סמך פרמטרים כלכליים כגון עודף בחשבון השוטף או בהשקעות ישירות, פחות עוזר. שערו של השקל מתנהג בעיקר כנכס פיננסי שקשור בקשר הדוק לסיכון ישראל, לפער התשואות בין האג"ח הישראלי לאמריקאי ולהתנהגות בשוק המניות העולמי"
" המסקנה היא שתיק השקעות שמורכב מנכסים מקומיים וממניות בחו"ל ללא חשיפה מטבעית, הוא תיק נעדר איזון והגנה. בשורה תחתונה, חשיפה למט"ח של תיק השקעות, במיוחד בנסיבות הנוכחיות, מאוד חשובה לגידור הסיכון בתיק" סיכם אלכס.
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
- 10.הייתי זהר מהמלצות של מיטב,הפוכים לגמרי 29/06/2020 14:21הגב לתגובה זוהייתי זהר מהמלצות של מיטב,הפוכים לגמרי
- 9.יש אפשרות שתהיה אינפלציה ?????? ואז מטח מגן !? (ל"ת)אבי 29/06/2020 11:50הגב לתגובה זו
- 8.אבי 29/06/2020 07:27הגב לתגובה זוגם אם הכלכלכה שלה תחתך בחצי היא תהיה עדיין מספר 1. אין מה להשוות אין על הבורסה והחברות האמריקאיות
- 7.כתבה לא ברורה. (ל"ת)אשר פדלון 29/06/2020 00:34הגב לתגובה זו
- 6.למטה 28/06/2020 23:32הגב לתגובה זוכיוון ברור
- 5.גיל 28/06/2020 22:04הגב לתגובה זומדוע לאחרונה אין נתון של חוזים עתידיים על מדד הנאסדק ו
- 4.דוד 28/06/2020 21:26הגב לתגובה זומי ש ממלץ על הגנת תיק ההשקעות על ידי מט"ח כנראה שלא למד כלום במשך 15 שנים האחרונות,כדי שיבדוק מה קרה למטח בכל השנים האחרונות!!!
- 3.אסף 28/06/2020 20:37הגב לתגובה זויותר חלש מקודמתו שהיתה גם חלשלושה
- 2.אתה בדרכו של גורביץ אייל (ל"ת)דודאברהםandjelכהן 28/06/2020 20:07הגב לתגובה זו
- 1.לי 28/06/2020 19:08הגב לתגובה זואפשר הסבר?
- חחחחח......גם אני (ל"ת)לא הבנתי 29/06/2020 12:10הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
