"כדאי להתחיל להסתכל מעבר לקורונה כשמשקיעים בשווקים הפיננסיים"
התפרצות מגיפת COVID-19 הייתה רגע מכונן בעולם. היא שינתה את אורח החיים, הגדירה מחדש את הערכים והעקרונות שלנו ומה שעשוי היה להיות החזון שלנו לעתיד. החברות, העסקים והכלכלות שלנו, המחוברים זה בזה ברחבי העולם, הושפעו באופן דרמטי, חלקם השתבשו או נהרסו על הסף, בגלל האמצעים הייחודיים שננקטו על מנת לעצור את התפשטות נגיף הקורונה החדש.
לפי דעתי, מספר מקרי המוות היומי, מקרי ההדבקה החדשים וכלל העדכונים סביב הנגיף שמציפים את המסכים שלנו, מצליחים לזרוע פחד וחרדה רבה. האנושות תתגבר על השלב האפל הזה ותסתגל למציאות החדשה, שבה נלמד לחיות לצד הנגיף. אז מהי הגישה הנכונה להשקעות הון בסביבה כזו, ומה למדנו מהתקופה הזו בהיסטוריה?
במבט לאחור לחודשים פברואר ומארס, כאשר מגיפת COVID-19 החלה להשפיע בצורה משמעותית על השווקים הפיננסיים ועל הכלכלה, לא ידענו הרבה על הנגיף מלבד התמונות המדאיגות של חדרי מיון מוצפים בחולים ושל רחובות שוממים בסין ובאיטליה.
במשך שבועות רבים לא היה ברור מה תהיה ההשפעה של המחלה וכמה זמן ימשך הסגר הכלכלי. חלק מההערכות היו מטרידות ביותר וחוסר הוודאות היה ניכר. מרבית התחזיות התבררו כשגויות, במיוחד בדבר התפשטות הנגיף עצמו, שלא היה בשום מקום קטלני ומסוכן לאוכלוסייה הרחבה כמו שחזו המודלים הראשוניים.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היום אנו יודעים גם הרבה יותר, במיוחד ביחס לאופן בו המגיפה עשויה להשפיע על הצמיחה הכלכלית העולמית, ועל התגובה של מקבלי ההחלטות לגביה. בעיני זהו זמן טוב לבחון את המצב ולהציג כמה מסקנות מפתח עבור המשקיעים ככל שיותר ויותר מדינות מקלות על מגבלות הסגר.
לא להיבהל ולא לשנות את יעדי ההשקעה באמצע המשבר
בסופו של דבר, כל משבר מסתיים ותהליך השקעה ממושמע הוא המפתח לזיהוי התזמון הנכון לפעולה. כשהמשבר החל להשפיע על השווקים הפיננסיים, לא היה הרבה זמן לתגובה. מדד S&P 500, למשל, איבד יותר מ- 30% רק ב-23 ימי מסחר.
במקום למהר לבצע עסקאות בשיא המשבר והסערה בשוק, במקום פאניקה, דגלנו במדיניות סבלנית, תוך התמקדות, בטווח הארוך, ובנתונים הפונדומנטליים של השווקים הפיננסיים והכלכלה.
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
כיו"ר ועדת ההשקעות, בשל המדיניות והתגובות הנוקשות מאוד בצד המוניטרי והפיסקלי שהוכרזו בסוף חודש מרץ, יחד עם חברי ועדת ההשקעות, החלטתי בביטחון רב יותר להכיל את הנפילה הכלכלית מהמשבר בתור התכווצות חדה אך זמנית, והחלטנו לנקוט בצעדים ראשונים בהעלאת הפוזיציות במניות ובאשראי.
החלטה זו השתלמה יפה, שכן השווקים כבר התאוששו ביותר ממחצית מההפסדים הקודמים. למשל, הנאסד"ק קרוב שוב לשיאו בכל הזמנים - סקטור הטכנולוגיה שדגלנו בו והמלצנו בחום להשקיע בו בתור המרוויח הגדול במשבר הנוכחי.
המסקנה העיקרית שלי היא שתקופות של לחץ בשוק יכולות להיות כואבות, אך בזמנים יוצאי דופן כמו אלה, דווקא הגישה המחושבת אך שגרתית, בשילוב תהליכי השקעה מבוססים, צוותי מומחים ואסטרטגיות מגוונות, הם אלה המניבים את מירב הערך לבנייה או לשימור ההון לטווח הארוך.
למתן את החרדה
אנשים מסתגלים מהר יותר משנהוג לחשוב. כמה חודשים אל תוך המגיפה ובמידה מסוימת כבר התרגלנו ל"נורמלי החדש". ריחוק חברתי, עבודה ולמידה מהבית ושטיפת ידיים הוכחו כיעילות בהאטת התפשטות המחלה. בדיקות והשימוש הנרחב באמצעי מעקב עוזרים גם הם לצמצם ולפקח על מספר מקרי ההדבקה החדשים. בקיצור, אנו לומדים לחיות לצד הנגיף.
מה המסקנה? עכשיו זה הזמן למתן את החרדה מהנגיף ולנתק אותה מקבלת החלטות השקעה. התעדכנות אובססיבית בעלייה או בירידה במספר ההדבקות לא תועיל לאסטרטגיית ההשקעה בשלב זה.
במקום זאת, התמקדו בנתונים הכלכליים ובמעשיהם של קובעי ההחלטות, התמידו במסלול שבחרתם וקבלו החלטות על סמך ראיות ועובדות. השווקים צופים את פני העתיד: הם התקדמו מעבר לחדשות הכלכליות הרעות ופרצו קדימה בחדות מאז השפל וסביר להניח שלא יגיעו אליו שוב. אל תחכו שיעשו זאת - זו עלולה להיות טעות יקרה.
יש סיבה לאופטימיות
מקבלי ההחלטות, שראו מהר מאוד את ההשלכות הכלכליות בעקבות התפרצות נגיף 19- COVID, ידעו לפעול במיידי. כשהתברר כי הסגר יביא מהר מאוד למיתון עולמי, ממשלות ובנקים מרכזיים ברחבי העולם נקטו בצעדים חסרי תקדים.
הם הבהירו באופן חד משמעי שהם מוכנים "ללכת על כל הקופה" בכל אמצעי התמיכה שלהם במטרה לשמור על משקי בית וחברות נזילים במהלך המשבר ולמנוע נזק מבני לכלכלה הריאלית.
המסקנה העיקרית מכך היא שיש לצפות לאמצעי תמיכה נוספים במקרה שהמצב מתדרדר. אמצעים כאלה מפחיתים משמעותית את הסיכוי להאטה כלכלית ממושכת. לא מומלץ למשקיעים לעמוד מנגד לגלי התמיכה המוניטארית. תחשבו פעמיים לפני שאתם פועלים, אתם לא בהכרח יודעים משהו שמקבלי החלטות בממשלות הגדולות לא יודעים.
לומדים מהעבר, מביטים אל העתיד
תתחילו לחשוב קדימה. כעת כשיותר ויותר מדינות יוצאות מהסגר ואנשים מסתגלים לחיים החדשים והסיכונים שהותירה התפרצות המגפה, תשומת הלב חוזרת לתחומים קודמים שדעכו למאחורי הקלעים בעיצומו של המשבר.
המתחים בין סין וארה"ב בנושאי סחר וכעת גם נגיף הקורונה, השפעות גיאו-פוליטיות והנהגת הטכנולוגיה עברו שוב לחזית העניינים, מה שמפעיל תנודתיות מסוימת בשוק. נראה גם שהמשא-ומתן בין בריטניה והאיחוד האירופי בענייני הסכמי הסחר שלאחר ההתנתקות לא מתקדם כפי ששני הצדדים קיוו ומתחים גיאו-פוליטים במזרח התיכון יכולים להוות בעיה במהלך החודשים הקרובים לצד ההפרעות בשוקי הנפט.
השקעה טובה כרוכה בקבלת העליות והמורדות של הסיכונים הללו בשוק. המשבר הזה יצר שיבושים שמציעים הזדמנות גדולה למשקיעים החכמים והזהירים. אני משוכנע שאנו רואים- וראינו- חלק מההזדמנויות הדרמתיות ביותר להשקעות בזמננו.
המסקנה העיקרית בנושא זה, היא שכדאי להתחיל להסתכל מעבר ל-19-COVID כשאתם משקיעים בשווקים הפיננסיים, חשבו במקום זאת על המגמות שהמגפה יצרה או חיזקה.
לסיכום, אני מאמין שגישה אקטיבית להשקעות היא הדרך לנווט בסביבה החדשה שנוצרה. הלקוחות צריכים להשקיע את עושרם בתחומים בהם הם מאמינים, רואים את מירב השפעה על הלך העולם, או כאלה שלפחות מציאים תמונה ברורה לאופן שבו העושר יכול להתפתח.
כתמיד, משבר כזה נוטה להתפרץ משום מקום ולהשפיע על סקטורים ספציפיים בצורה שונה ובלתי צפויה. בעיניי, צריך לדעת לנוע בין מגזרים ואזורים, גם בזמן הקשה ביותר במשבר או עם תחילת ההתאוששות, כדי לשמר את הרעב ללקיחת סיכונים בתוך תיק ההשקעות, בשוק משתנה ודינאמי.
זה לדעתי, מה שיעשה את כל ההבדל מבחינת ביצועים בטווח הבינוני-ארוך. כך אנחנו ניווטנו בתוך המשבר הנוכחי, שהוא רק אחד מבין האיומים הרבים על האנושות, שאנו כבני אדם נאלץ להתמודד איתם.
הכותב הינו מייקל סטרובק, מנהל ההשקעות הראשי של בנק קרדיט סוויס
- 1.אלון 04/06/2020 08:33הגב לתגובה זוהכתבה מתאימה לאלו שלא שאינם סוחרים יומיים אלא משקיעים לטווח בינוני - ארוך לא היה משבר אחד ב 20 שנים האחרונות שלא יצרתי תשואות פנומינאליות. החוכמה הברורה ביותר, לקנות והרבה בשיא ההיסטריה, לא להכנס ללחץ ולנשום עמוק לשנה-שנתיים. ואז להבין שמה שהיה הוא שיהיה ... במשברים האחרונים יצרתי תשואות של כ 300% בשנתיים. ממתין בערגה לכל משבר, רצוי גדול
- אתה ממש אמין... (ל"ת)פופטיץ 04/06/2020 10:12הגב לתגובה זו
- ציון במשפט תפדה 04/06/2020 10:11הגב לתגובה זולקנות במשבר הוא חלק ראשון של החכמה,מתי אתה מחליט שהרווח מספק אותך ולא מתאהב בפוזיציה,זה החלק השני של החכמה.

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.