מאזדה
צילום: Bizportal

דלק רכב: צמיחה של 14% בהכנסות מגזר איכות הסביבה ל-192 מיליון שקל

החברה דיווחה על ירידה של כ-9% בהכנסות, שיפור בשולי הרווחיות וצניחה של כ-70% ברווח הנקי, בעיקר בגלל הפסדים כבדים בתיק ניירות הערך - נכון לכרגע חלק מההפסדים הוחזרו; החברה צופה פגיעה נוספת במגזר הרכב ברבעון השני
ערן סוקול | (2)
נושאים בכתבה ורידיס כלי רכב

יבואנית רכבי מאזדה ופורד בישראל, חברת דלק רכב -0.59%  דיווחה על ירידה של כ-9% בהכנסות אך צמיחה של כ-14% בהכנסות מגזר איכות הסביבה. החברה הציגה שיפור בשולי הרווחיות וצניחה של כ-70% ברווח הנקי, בעיקר בגלל הפסדים כבדים בתיק ניירות הערך של החברה, כפי שהזהרנו כבר ברבעון הקודם - החברה נסחרת במכפיל 6.4 על הרווח הנקי של 12 החודשים האחרונים.

השפעות הקורונה - צפי לפגיעה במגזר הרכב ברבעון הבא

החברה מעריכה כי לאור סגירת אולמות התצוגה לאורך כל חודש אפריל והפגיעה בהיקפי הצריכה בחודש מאי, היקף מכירות כלי הרכב ברבעון השני של 2020 עתיד להיות נמוך ביחס לרבעון המקביל אשתקד וכי צפויה פגיעה גם במחזור המכירות בתחום יבוא חלקי חילוף ושירותי מוסך.

ברבעון הראשון של 2020 לא הייתה למשבר הקורונה השפעה מהותית על תוצאות הפעילות בתחום איכות הסביבה, התפלת המים ותחום האנרגיה.

נכון למועד אישור הדוחות הכספיים החברה עומדת באמות המידה הפיננסיות ומעריכה כי תוכל להמשיך לעמוד בהן בעתיד הנראה לעין. 

ירידה בהכנסות מגזר הרכבים; המשך צמיחה באיכות הסביבה

הכנסות דלק רכב ברבעון הראשון של 2020 הסתכמו בכ-1.07 מיליארד שקל, ירידה של כ-9% לעומת הכנסות של כ-1.18 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בהכנסות מיוחסת בעיקר לירידה בהיקף מכירות כלי הרכב לאור ירידה בכמויות כלי הרכב שנמכרו ואילו במגזר איכות הסביבה הציגה החברה צמיחה של כ-14% בהיקף הפעילות לרמה של 191.8 מיליון שקל.

למרות הגידול בהכנסות, בשורה התחתונה דיווחה החברה על רווח נקי של כ-40.2 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-127.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כאשר הירידה מיוחסת בעיקר להפסדים של כ-63 מיליון שקל בתיק ניירות הערך של החברה ולהוצאות מימון בהיקף של כ-21 מיליון שקל המיוחסות בעיקר להתחזקות היין היפני.

שיפור בשולי הרווחיות הגולמית בזכות מגזר הרכבים

הרווח הגולמי ברבעון הראשון הסתכם בכ-193.8 מיליון שקל על שולי רווחיות גולמית של 18.1%. מדובר בעליה של כ-9.3% ביחס לרווח הגולמי ברבעון המקביל, אשר הסתכם בכ-177.2 מיליון שקל, על שולי רווחיות גולמית של כ-15.1%. השיפור בשולי הרווח הגולמי מיוחס בעיקר למגזר כלי הרכב כתוצאה מתמהיל המכוניות שנמכרו וכן בשל סביבת שערי חליפין נמוכה יותר ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

החברה הציגה שיפור יחסי ברמה התפעולית, עם שולי הוצאות תפעול של 5.7% לעומת כ-6% ברבעון המקביל. נוכח הגידול כאמור ברווחיות הגולמית והשיפור בשולי הוצאות התפעול, החברה הציגה גידול של כ-9.8% ברווח התפעולי, אשר הסתכם בכ-167.5 מיליון שקל ברבעון הראשון, לעומת כ-152.6 מיליון שקל ברבעון המקביל.

סעיף המימון - הפרש של 113 מיליון שקל

למרות השפור בתוצאות פעילות החברה, הגורם המרכזי לירידה בשורה התחתונה, הינו הוצאות מימון נטו של כ-92.7 מיליון שקל, לעומת הכנסות מימון נטו של כ-20 מיליון שקל ברבעון המקביל. הגורם המרכזי לפער נעוץ בירידת ערך של כ-55 מיליון שקל בתיק הני"ע של הקבוצה והוצאות מימון של כ-21 מיליון שקל בעיקר בגין היין היפני.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הדולר לא שווה יותר מ 1.5 שח..... גג עד 1.7 שח לדולר (ל"ת)
    השוק לפני קריסה 21/06/2020 01:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חן שטרקיס 31/05/2020 16:12
    הגב לתגובה זו
    מציגים רווחיות בכל רבעון ולא מחלקים דיב'....
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).