קזינו, הימורים, רולטה
צילום: Getty images Israel

האזרחים בארה"ב קיבלו כסף מהממשל והזרימו אותו לוול סטריט

בתקופה האחרונה ישנם אינספור דיווחים על גידול משמעותי בפעילות של האזרחים בארה"ב בהשקעות בוול סטריט. חלק מהערכות דיברו על מעבר של מהמרים מענפי הספורט שבוטלו. נתוני המאקרו שפורסמו היום מרמזים כי מדובר בתהליך גדול בהרבה - כולם רוצים להשתתף בחגיגה שיצרו הבנקים המרכזיים
עמית נעם טל | (16)
נושאים בכתבה וול סטריט קזינו

הקורונה השביתה את הכלכלה האמריקנית? מסתבר שבזמן הסגר פיתחו מיליוני אזרחים בארה"ב תחביב נוסף - השקעה בבורסה. ברקע לדיווחים מוקדם יותר השבוע על כניסה כספי הימורים לבורסה בארה"ב (לכתבה המלאה). נתוני המאקרו שמתפרסמים היום רומזים כי הבעיה גדולה בהרבה - כסף רב מתוכניות התמיכה של הממשל האמריקני הושקע בשוק המניות במקום להיות מנותב לאפיקים שישרתו את הכלכלה הריאלית. 

ע"פ הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב, ההכנסה הפרטית בארה"ב עלתה בחודש אפריל בשיעור היסטורי של 10.5%. כיצד הנתון מסתדר עם שיעורי ההאבטלה הגבוהים? הממשל האמריקני חילק כסף לחלק לאזרחים כחלק מתוכנית התמריצים שהוכרזה במהלך חודש מארס האחרון. 

במקביל, ההוצאה הפרטית של האזרח האמריקני רשמה התרסקות של 13.6%. שילוב של 2 נתונים אלו הוביל לכך ששיעור החיסכון בארה"ב זינק לרמות היסטוריות. כאשר הכלכלה האמריקנית מבוססת על צריכה פרטית, מדובר כמובן באירוע שלילי במיוחד. 

ההכנסה הפרטית מול ההוצאה הפרטית: פער עצום בחודש אפריל

אז האזרח האמריקני קיבל סכום כסף גדול ולא הוציא אותו על צריכה, מה נותר? השווקים הפיננסיים! הציבור האמריקני כך נראה, רוצה להשתתף בחגיגה של וול סטריט בשנים האחרונות בחסות הבנקים המרכזיים.  צמיחה בכלכלה הריאלית לא תגיע מתהליכים אלו. 

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    לחלק אוכל 03/06/2020 06:00
    הגב לתגובה זו
    טמבלים
  • 10.
    יותר טוב מללכת ללאס ווגאסאו אטלנטיק סיטי (ל"ת)
    [email protected] 30/05/2020 20:20
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אידיוט 29/05/2020 21:11
    הגב לתגובה זו
    כסף מזומן , ידיד נאמן. מי ששם את כספו בבורסה יפסיד 70% מכספו. תיזכרו שנת 1929, כל בלון מתפוצץ פתאום בלי אזהרה.
  • 8.
    שמאי 29/05/2020 19:47
    הגב לתגובה זו
    שהטראמפ והפד וטרצות הברית דוחפת בכוח טריליונים לשווקים ולציבור הרחב שמפניה את הכסף להשקעות הפסד בשווקים ולא יספר בובקס שהפד לא מתעסק עם השווקים כי זה שקר ועיוות האמת.
  • 7.
    אני 29/05/2020 19:11
    הגב לתגובה זו
    סביר שהתיקון יהיה מהיר וחד....
  • 6.
    ירון 29/05/2020 18:54
    הגב לתגובה זו
    האזרחים באמריקה קיבלו בסך הכל 1200 דולר. כמה כבר מהכסף הזה זרם לבורסה ועד כמה בכלל יש לו השפעה על השוק.. אחרי שהמנטרה שהשוק עולה בגלל הפד נשחקה ולא עמדה במבחן המציאות, כעת מחפשים תירוץ חדש
  • 5.
    דירה=קורת גג 29/05/2020 17:53
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • איזה נודניק אתה. די עם המנטרה (ל"ת)
    טייגר 7 29/05/2020 23:24
    הגב לתגובה זו
  • דודו 29/05/2020 21:07
    הגב לתגובה זו
    שנה עם אותו משפט
  • 4.
    ניר 29/05/2020 16:37
    הגב לתגובה זו
    הבנקים המרכזיים הסכימו המון כסף לשוק לא המשקעים. השוק הוא שוק דובי.
  • 3.
    שמע 29/05/2020 16:36
    הגב לתגובה זו
    האור הולך להיכבות 15 אחוז ירידה
  • 85 ויותר אחוזי ירידה. (ל"ת)
    שמע אתה 29/05/2020 18:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כסף שנכנס 29/05/2020 16:36
    הגב לתגובה זו
    אם טראמפ יפסיק את הציוצים שלו הבורסה תעלה
  • הבורסה עולה כי משהו דוחף אותה (ל"ת)
    כסף שיוצא 30/05/2020 00:08
    הגב לתגובה זו
  • בחודשים אפריל מאי עלתה בין 15-20 אחוז (ל"ת)
    אורן 29/05/2020 19:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מגן הציבור 29/05/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
    חוב לתלג כבר 122%!!!!!! מאזן פד מעל 7 טריליון גרעון תקציבי בקצב לא ברור מתכון לחדלות פרעון של ארהב זכרו והשמרו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.