האזרחים בארה"ב קיבלו כסף מהממשל והזרימו אותו לוול סטריט
הקורונה השביתה את הכלכלה האמריקנית? מסתבר שבזמן הסגר פיתחו מיליוני אזרחים בארה"ב תחביב נוסף - השקעה בבורסה. ברקע לדיווחים מוקדם יותר השבוע על כניסה כספי הימורים לבורסה בארה"ב (לכתבה המלאה). נתוני המאקרו שמתפרסמים היום רומזים כי הבעיה גדולה בהרבה - כסף רב מתוכניות התמיכה של הממשל האמריקני הושקע בשוק המניות במקום להיות מנותב לאפיקים שישרתו את הכלכלה הריאלית.
ע"פ הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב, ההכנסה הפרטית בארה"ב עלתה בחודש אפריל בשיעור היסטורי של 10.5%. כיצד הנתון מסתדר עם שיעורי ההאבטלה הגבוהים? הממשל האמריקני חילק כסף לחלק לאזרחים כחלק מתוכנית התמריצים שהוכרזה במהלך חודש מארס האחרון.
במקביל, ההוצאה הפרטית של האזרח האמריקני רשמה התרסקות של 13.6%. שילוב של 2 נתונים אלו הוביל לכך ששיעור החיסכון בארה"ב זינק לרמות היסטוריות. כאשר הכלכלה האמריקנית מבוססת על צריכה פרטית, מדובר כמובן באירוע שלילי במיוחד.
ההכנסה הפרטית מול ההוצאה הפרטית: פער עצום בחודש אפריל
אז האזרח האמריקני קיבל סכום כסף גדול ולא הוציא אותו על צריכה, מה נותר? השווקים הפיננסיים! הציבור האמריקני כך נראה, רוצה להשתתף בחגיגה של וול סטריט בשנים האחרונות בחסות הבנקים המרכזיים. צמיחה בכלכלה הריאלית לא תגיע מתהליכים אלו.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 11.לחלק אוכל 03/06/2020 06:00הגב לתגובה זוטמבלים
- 10.
- 9.אידיוט 29/05/2020 21:11הגב לתגובה זוכסף מזומן , ידיד נאמן. מי ששם את כספו בבורסה יפסיד 70% מכספו. תיזכרו שנת 1929, כל בלון מתפוצץ פתאום בלי אזהרה.
- 8.שמאי 29/05/2020 19:47הגב לתגובה זושהטראמפ והפד וטרצות הברית דוחפת בכוח טריליונים לשווקים ולציבור הרחב שמפניה את הכסף להשקעות הפסד בשווקים ולא יספר בובקס שהפד לא מתעסק עם השווקים כי זה שקר ועיוות האמת.
- 7.אני 29/05/2020 19:11הגב לתגובה זוסביר שהתיקון יהיה מהיר וחד....
- 6.ירון 29/05/2020 18:54הגב לתגובה זוהאזרחים באמריקה קיבלו בסך הכל 1200 דולר. כמה כבר מהכסף הזה זרם לבורסה ועד כמה בכלל יש לו השפעה על השוק.. אחרי שהמנטרה שהשוק עולה בגלל הפד נשחקה ולא עמדה במבחן המציאות, כעת מחפשים תירוץ חדש
- 5.דירה=קורת גג 29/05/2020 17:53הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- איזה נודניק אתה. די עם המנטרה (ל"ת)טייגר 7 29/05/2020 23:24הגב לתגובה זו
- דודו 29/05/2020 21:07הגב לתגובה זושנה עם אותו משפט
- 4.ניר 29/05/2020 16:37הגב לתגובה זוהבנקים המרכזיים הסכימו המון כסף לשוק לא המשקעים. השוק הוא שוק דובי.
- 3.שמע 29/05/2020 16:36הגב לתגובה זוהאור הולך להיכבות 15 אחוז ירידה
- 85 ויותר אחוזי ירידה. (ל"ת)שמע אתה 29/05/2020 18:05הגב לתגובה זו
- 2.כסף שנכנס 29/05/2020 16:36הגב לתגובה זואם טראמפ יפסיק את הציוצים שלו הבורסה תעלה
- הבורסה עולה כי משהו דוחף אותה (ל"ת)כסף שיוצא 30/05/2020 00:08הגב לתגובה זו
- בחודשים אפריל מאי עלתה בין 15-20 אחוז (ל"ת)אורן 29/05/2020 19:12הגב לתגובה זו
- 1.מגן הציבור 29/05/2020 16:30הגב לתגובה זוחוב לתלג כבר 122%!!!!!! מאזן פד מעל 7 טריליון גרעון תקציבי בקצב לא ברור מתכון לחדלות פרעון של ארהב זכרו והשמרו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
