תורה, פרשת שבוע
צילום: יחצ
פרשת השבוע

פרשת נשא: כולם שווים בחובות ובזכויות

פרשת השבוע מתארת את הבאת הקורבנות של כל שבט ושבט, מדוע התורה מתארת באריכות את הקורבנות של כל השבטים על אף שהם זהים, ואיך זה קשור להחלטות האחרונות של משרד האוצר?

פרשת השבוע נשא ממשיכה לעסוק בתיאור הקמת המחנה והשלמת הקמת המשכן, במסגרתו מתוארת הבאת הקןרבנות של נציגי השבטים למשכן. הקורבן, הוא למעשה הדרך של כל שבט לתרום את חלקו למאמץ הכללי. הדרך בה התורה מתארת את האירוע עשויה ללמד אותנו על האיזון הרצוי בין המעמדות והחלקים השונים בחברה.

באמצע הפרשה, לאחר סיום הקמת המשכן מגיעים נשיאי 12 השבטים כל אחד עם קורבן, "וַיָּבִיאוּ אֶת־קָרְבָּנָם לִפְנֵי יְהוָה שֵׁשׁ־עֶגְלֹת צָב וּשְׁנֵי עָשָׂר בָּקָר עֲגָלָה עַל־שְׁנֵי הַנְּשִׂאִים וְשׁוֹר לְאֶחָד וַיַּקְרִיבוּ אוֹתָם לִפְנֵי הַמִּשְׁכָּן". התורה לא מסתפקת בכך, ומתארת את קורבנו של כל נשיא ונשיא על אף שהקורבנות של כולם זהים.

מדוע אם כך נצרכה התורה להזכיר את קורבנו של כל נשיא ונשיא, ולא הסתפקה באמירה כוללת? נראה לי שהתשובה נעוצה דווקא בעובדה שהקורבן הוא זהה, בכך התורה נותנת מקום לכל שבט לתת את חלקו השווה במשכן ללא קשר לגודלו.

יתרה מכך, קורבנות הנשיאים הם למעשה הדרך של כל שבט לקחת חלק ולהשתתף בעבודת המשכן. העובדה שהקורבנות מתחלקים באופן שווה אמנם עלולה לייצר "חוסר צדק" בשל השוני בגודל השבטים. אך, מנגד היא יוצרת מצב בו כתוצאה מהשוויון השבטים הגדולים לא יכולים לנצל את גודלם בכדי לפגוע בקטנים, ובאותו אופן הקטנים לא נאלצים להישען על הגדולים.

החזק לא קובע והחלש לא מנצל

נראה לי, שהמסר העולה מכאן רלוונטי מאד לימינו בכלל, ולתקופה בה אנחנו נמצאים בפרט. מצד אחד, צריך לפעול ככל האפשר למנוע מצב בו החלשים נתמכים באופן חדד צדדי על החזקים, ומנגד למנוע מצב בו הקטנים או החלשים נרמסים תחת רגליהם של הגדולים והעשירים. נראה שהמסר שעולה מן הפרשה הוא החשיבות של השמירה על האיזון המתאים בנושא.

לצערנו, בתקופה האחרונה אנחנו עדים למצב בו התרחיש השני מתממש והעסקים הגדולים והחזקים נהנים מיחס עדיף וזוכים להטבות השכם והערב. מנגד, העסקים הקטנים והאזרחים במעמד הבינוני מוצאים עצמם כמעט ללא מענה על אף שבימים כתיקונם עמדו בכל המחויבויות שלהם כלפי המדינה.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    לרון 03/06/2022 11:16
    הגב לתגובה זו
    רעות חולות,דת, פוליטיקה,והקשר בין הון ושלטון בזה הסדר,וכלום ושום דבר לא ישתנה
  • 7.
    לרון 03/06/2022 11:11
    הגב לתגובה זו
    והכללים חשובים מאין כמותם,במציאות......נתחיל מקין והבל מדוע נבראו כמות שנבראו?מי אחראי להווצרם?....אה נכון אותה ישות שהפליגה במתן ה"חוקים".תיקון הקילקול שנברא מלכתחילה.....סתירה כהלכה....
  • 6.
    דין 07/08/2020 16:22
    הגב לתגובה זו
    אם גם לפי התורה כולם שווים בחובות ובזכויות אז איך זה שהחרדים מסרבים לשרת במהלך הבדיקות לאומי ? זו גם זכות וגם חובה ! לא נוותר להם,הם לא באמת מאמינים ! רק במה שנוח להם
  • לרון 03/06/2022 11:20
    הגב לתגובה זו
    כי חרדים למלא חובותיהם האזרחיות
  • 5.
    בנימין 03/07/2020 11:26
    הגב לתגובה זו
    הכל צביעות
  • 4.
    דירה=קורת גג 29/05/2020 17:55
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • לרון 03/06/2022 11:18
    הגב לתגובה זו
    ממליץ לחפש כלל זהב זה בפרשת השבוע
  • 3.
    כותב 29/05/2020 17:53
    הגב לתגובה זו
    יישר כוח
  • לרון 03/06/2022 11:19
    הגב לתגובה זו
    עם קוץ ואליה בה,ל א ל ע נ י י ן
  • 2.
    שאול 29/05/2020 12:53
    הגב לתגובה זו
    ההון רוחץ ידיים עם השלטון והם מחלקים ביניהם את העוגה . השקופים משעממים וחמוצים . לא סופרים אותם . הסירחון מתחיל בבלפור ואני לא שמאלני .
  • 1.
    דרור 29/05/2020 12:12
    הגב לתגובה זו
    החזקים מתחזקים והחלשים נחלשים . ככה זה שהממשלה מושחתת ולא רואה את השקופים . ככה זה שמירי רגב פותחת פה ג'ורה והמנהיג מוחה כפיים .
  • לרון 03/06/2022 11:13
    הגב לתגובה זו
    לא מוחה,מוחה זה מתנגד לגב' רגב PROTEST והרי זו לא כוונתך
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.