הנאסדק ירד אבל לא יותר מדי – ואיך המשך ירידות ישפיע על ההייטק הישראלי
איזה חודש מטורף. הקורונה פרצה ופשוט הפילה את השווקים – מניות קרסו, אגרות חוב נפלו. כמו בכל מפולת יש ימים אדומים מאוד ויש גם ימים ירוקים מאוד. התנודתיות מאוד גבוהה. שימו לב מה קרה בשוק הפיננסי הגדול בעולם – וול סטריט. ביום אחד נרשמו הירידות החדות ביותר מאז 1929, ביום הבא – העליות החזקות ביותר מעולם – טירוף חושים, בעיקר בגלל אי וודאות גדולה, והבנה שאף אחד באמת לא יודע איך להתנהל. אפילו לא טראמפ שאיכשהו מכניס לשוק האמריקאי מדי כמה ימים אמביציה לעליות. פעם זה 500 מיליארד דולר של תמיכה בעסקים קטנים ופעם זאת תוכנית לכולם, כולל האזרח הקטן בהיקף כולל של 2 טריליון דולר.
חברים, להצהיר על תמיכה של 2 טריליון דולר זה קל, אפילו פשוט. ליישם אותה זה כבר קשה, לשלם אותה זה מאוד מאוד קשה. אז אולי הוא צודק – אולי צריך להזרים ים של כסף על השווקים ועל האנשים. אבל יש לזה מחיר.
כל העולם יישלם מחיר כבד, לא רק ארה"ב, אבל בינתיים, למרות ירידה של 20% ומעלה במדיים המובילים - טראמפ מונע קריסה פיננסית. היה יכול להיות הרבה יותר גרוע. האמת (מצטער על הפסימיות) שאני לא מבין איך זה שלמרות תוכנית ההצלה של הממשל ובהינתן שהקורונה ממשיך להכות, ובהינתן שהשווקים בעולם - הפיננסים והריאליים בחרדה תהומית, מדד הנאסד"ק נפגע יחסית מעט. המדד עומד על 7,550 נקודות (בחמישי הוא כבר נשק ל-8,000 נקודות). מה האמריקאים חושבים שהטכנולוגיה לא תיפגע? נכון השיא היה קרוב ל-10,000, אבל אני רוצה להזכיר לכם שרק לפני 5-6 חודשים הנאסד"ק היה בשער הזה. מניות הטכנולוגיה מתנהגות כאילו הן חסינות למשבר. זה מתחיל בגדולות – אפל, אמזון, מיקרוסופט ואחרות, ומחלחל לכולן. זה לא ייתכן – הנאסד"ק חי על התלהבות יתר, שאננות יתר. יכול להיות שיתברר שאני סתם פסימי מדי. אבל נכון לנקודת זמן הזו אין סיבה שהעולם כמעט וייעלם, והנאסד"ק יחזור רק 5 חודשים אחורה.
גם יתר המדדים בארה"ב לא מאוד התרגשו יחסית לעולם, כנראה בעיקר בזכות תמיכת טראמפ – הן חזרו שנה וכמה חודשים אחורה, בעיקר בזכות העליות של השבוע האחרון (מה זה עליות? טיסה של 20%) שנגדעו ביום שישי האחרון בירידות של 4%. כן, וול סטריט לא מתאימה עכשיו לבעלי לב חלש – היא לא מסתפקת ב-1%, 2% ביום; בשבועות האחרונים אם זה לא ירידה או עלייה של 3%-4% ומעלה, זה לא נחשב.
- עליבאבא מצליחה להכות את הצפי לראשונה מזה שלושה רבעונים
- כל מה שצריך לדעת לפני שמקימים חנות אינטרנטית לעסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העלייה במדדים בארה"ב בשנים האחרונות מרשימה ומוסברת בעיקר (אבל, לא רק) על ידי ענקיות הטכנולוגיה – לראשונה מאז ומעולם, הצליחה חברה להגיע לשווי של מעל טריליון דולר. זה לא נתפס. זה התחיל באפל, אבל גם מיקרוסופט, אמזון וגוגל הגיעו לשם. עכשיו נשארו אפל ומיקרוסופט.
מכפילי הרווח יעלו
מה שלא מובן בחוזקה של חברות הטכנולוגיה הוא חוסר ההתייחסות של השוק למכפילי הרווח המעודכנים. החברות איבדו סדר גודל של 20%-25%, אבל הצמיחה שלהן ברווח נעלמה, והתמחור בנאסד"ק הוא בעיקר מבוסס צמיחה. חוץ מזה, גם בהתייחס למכפיל הרווח העתידי – הרי שהוא כמכלול צפוי לרדת יותר מאותם 20%-25%. כך שגם אין צמיחה, גם המכפילים יעלו – משהו כאן לא מסתדר.
אז, יכול להיות שיהיו עוד ימים של ירידות, ויכלול להיות שלא - אף אחד לא באמת יודע. מה שברור שלמרות כל מה שאתם שומעים על הכלכלה המקומית - על האבטלה שעולה, על הגירעון שיגדל, על הקניונים הסגורים, על התוכנית הכלכלית שלא מספקת, כל זה פחות חשוב מהגורם הכי משפיע על הכלכלה שלנו - הנאסד"ק. הנאסד"ק הוא הבית של חברות הטכנולוגיה. בנאסד"ק מנפיקות החברות הישראליות הגדולות, שם נסחרות החברות הגדולות, שם גם נמצאות הרוכשות הגדולות של הטכנולוגיה הישראלית. נאסד"ק בשער גבוה משמעותו - אקזיטים רבים ובמחירים גבוהים. כמו כן, משמעותו - הרבה כסף למנהלים ולעובדים בחברות הישראליות הנסחרות שם. וזה מחלחל לכולם - אם השכר בחברות האלו גבוה, אז זה יורד גם לסטארטאפים (שבהם מרוויחים אפילו יותר).
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בקיצור - תקלה בנאסד"ק, היא אסון כלכלי גדול מאוד לישראל - בינתיים הנאסד"ק מחזיק מעמד, נקווה שימשיך להחזיק, למרות שכשיורד גשם כולם נרטבים
- 8.עמוס 30/03/2020 15:03הגב לתגובה זוהעליות בבורסה הם לא של משקיעים ומעט מאד של מוסדיים. המספרים מזוייפים על ידי הבנקים המרכזיים שמדפסים שטרות 'יש מאין' וקונים מדדים ולפעמים אפילו חברות מסויימות. הבנק המרכזי השווצרי כבר עושה זאת שנים בבורסה בארה"ב.
- 7.אא 30/03/2020 07:39הגב לתגובה זולדעת ולהבין שהעולם לא יקרוס וקורונה תעזוב אותנו בקרוב. החברות ימשיכו לפתח את הכלכלה .
- 6.טכנולוג 30/03/2020 07:21הגב לתגובה זוהיום כל החיים שלנו מושתתים על טכנולוגיה, כעת שכולם עובדים/לומדים מהבית הצורך עולה יותר לביקוש בטכנולוגיה. אנחנו נראה את נאסד"ק מתאושש יותר מהר מהאחרים לדעתי.
- 5.[email protected] 29/03/2020 16:54הגב לתגובה זולא צריל להסביר לנו ששום דבר לא ברור בשלב זה. פשוט חבל על הזמן. הייתי מצפה לניתוח ותחזית של אפשרויות שונות לסיום המשבר כולל הצעדים השונים שיש לקחת בכדי לנסות ולמזער את הנזקים.
- 4.gnux 29/03/2020 14:52הגב לתגובה זוובד"כ הוא הכי וולטילי מכל שאר המדדים. לגבי שאר המדדים יש לי תיאוריות איפה התחתית. לגבי הנסדק פשוט אין לי. לכן אספתי ממנו פחות מאשר בכל השאר.
- 3.דני 29/03/2020 14:45הגב לתגובה זואפשר להרוויח משורט, הכול טוב
- 2.מתעניין 29/03/2020 14:37הגב לתגובה זושלום צחי פיזרת טונות של פסימיות, תודה על העידוד בימים קשים. ובעצמך כתבת : "אז, יכול להיות שיהיו עוד ימים של ירידות, ויכלול להיות שלא - אף אחד לא באמת יודע." אז מדוע בכלל התאמצת, לא הועלת כמדומני לאף אחד.
- 1.מנסיון חיים פסימיסט הוא אופטימיסת ראלי (ל"ת)מתי מבני ברק 29/03/2020 14:30הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
