קרדיט סוויס
צילום: קרדיט סוויס
משבר הקורונה

קרדיט סוויס: "מוקדם מדי להתחיל לרכוש מניות"

לפי בנק ההשקעות, השבועות הקרובים יהיו קריטיים להבין אם הצעדים שננקטים הם אפקטיביים; "לחץ המכירות בשווקים ככל הנראה עדיין לא נגמר; העולם בדרך למיתון, עם פגיעה היסטורית בפעילות הכלכלית"; אבל יש גם כאלו שחושבים אחרת
ערן סוקול | (8)

בנק ההשקעות קרדיט סוויס פרסם אמש ללקוחותיו סקירה אודות מצב השווקים על רקע התפשטות הקורונה, במסגרתה ממליצים בבנק לא למהר לרכוש מניות או כל סוג של נכסי סיכון כרגע. בבנק מציינים כי השבועות הקרובים יהיו קריטיים להתייצבות השווקים וההבנה האם הצעדים שננקטים במדינות השונות, הם אכן אפקטיביים. חשוב להדגיש כי זה הקו הבולט גם אצל גופי השקעה נוספים - כמו בנק אוף אמריקה, אם כי, יש כאלו שחושבים אחרת, וכולם מסכימים כי המשבר הזה סופו להסתיים - השאלה אם זה יהיה מהיר (צורת V) או איטי (צורת U).

"השבתת חלקים משמעותיים במשק העולמי מרמזת על כך שהעולם בדרך למיתון, עם פגיעה היסטורית בפעילות הכלכלית, במיוחד ברבעון השני של השנה", כותבים בסקירתם האסטרטגים של הבנק.

בבנק ההשקעות מעריכים כי "עדיין מוקדם מדי להכנס בחזרה לנכסי סיכון בשום צורה משמעותית שכן לחץ המכירות בשווקים ככל הנראה עדיין לא נגמר, בהינתן התפשטות מגיפת הקורונה והשלכותיה על הכלכלה הגלובלית".

"השבועיים עד ארבעה שבועות הבאים יהיו קריטיים לקבוע האם הטלות הסגר היו אפקטיביות להכלת הנגיף, וכיצד השווקים הפיננסיים מעריכים את שילוב התמריצים שניתנו לכלכלה עד כה", כותבים האסטרטגים של הבנק.

בקרדיט סוויס מציינים כי כישלונו הברור של העולם בהקפדה על אזהרותיהם של האפידמיולוגים הביא למה שקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל - שבעצמה נמצאת כעת בבידוד - הגדירה כמשבר החמור ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

"כעת, לרוע המזל, ברור כי מחלת הקורונה תסלים עוד יותר בשבועות הקרובים ברוב אירופה, ארה"ב ומדינות מתפתחות רבות. האם שיעורי ההדבקה ומניין ההרוגים יגיעו למימדים שנצפו באיטליה, זה יהיה תלוי במידת היעילות בה בוצעו ופעלו של אמצעי הבידוד החברתיים, ועד כמה מערכות הבריאות השונות יוכלו להתמודד עם המגפה", כתבו.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    פיבונצ'י 14/04/2020 19:33
    הגב לתגובה זו
    AAAAAALLLLLL IIIIINNNNN
  • 4.
    דירה=קורת גג 23/03/2020 17:49
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 3.
    לרון 23/03/2020 12:38
    הגב לתגובה זו
    אלא w
  • או ז בעיין (ל"ת)
    אמיר 06/07/2020 01:43
    הגב לתגובה זו
  • נטע זר במזה''ת 23/03/2020 13:33
    הגב לתגובה זו
    Lol
  • 2.
    רועי ר 23/03/2020 12:02
    הגב לתגובה זו
    יש למתן את המעשים של בנקים מרכזיים וממשלות למעשים של תמיכה באוכלוסיות שמתקשות במצב קיומי ולבצע "גרייס" לכל העסקים שנסגרו כתוצאה מהחלת הסגר מרצון. אין לוותר לפירמות שעובדות כרגיל ואף מגדילות את רווחיהן כמו רשתות שיווק בתי מרקחת ויצרני מזון או ציוד רפואי ועוד. דבר שני יש להתחיל ולבצע בדיקות נוגדנים לאוכלוסיה ולסמנה כ 1P ברור שיהיו מספר גלים עד למציאת חיסון הגל השני יסומן 2P וכן הלאה ברגע שאדם כזה מפתח תסמיני צינון או שפעת הוא יסתגר בביתו ויודע לרשויות המוסמחות שיבצעו בדיקה אם חלה שוב בקורונה אם לא זה מצוין אם כן אנחנו בבעיה.
  • גדי 28/04/2020 02:14
    הגב לתגובה זו
    טראמפ בשביל להיבחר מעוות את שוק ההון והשוק העולמי
  • 1.
    אלי 23/03/2020 11:26
    הגב לתגובה זו
    את התחתית, אז זהו שכבר פיספסתם כי היום הולך להיות שורט סקוויז בניו יורק.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.