הנחושת ירדה ב-30% בחודשיים - זה צריך להדאיג אתכם...
כמו הזהב, לנחושת יש משמעות סימבולית רק בשל כמות הזמן שהסחורה הזו קיימת בשווקים. הממצאים הראשונים של השימוש במתכת מראים שבני אדם החלו להשתמש בה כבר לפני 5,000 שנה. כלומר הרבה לפני שהייתה את המערכת הכלכלית המודרנית, נחושת כבר הייתה סחורה אמיתית ותעשייה משגשגת, אפילו כאן בישראל - עיינו ערך פארק תמנע.
אז לא פלא שגם הזהב וגם הנחושת הם שני ברומטרים לכלכלה העולמית. הערך שלהן היה אמיתי עוד לפני שמישהו בכלל חשב על המילה בורסה. עכשיו, בשל השפעות הקורונה על הכלכלה עולמית בכלל וכלכלת המערב בפרט, מחירי הנחושת, הנסחרים בבורסת המתכות של לונדון (סימול: LME) מחירי הנחושת מתרסקים ומגיעים לנמוך של יותר מ-4 שנים.
נחושת נמדדת במחיר של טון מטרי (ט"מ) והיא נסחרת בחוזים עתידיים ל-3 חודשים קדימה. באמצע ינואר עמד מחיר הסחורה על 6,340 דולר לט"מ. היום, הסחורה נעה סביב 4,548 דולר לט"מ. בנמוך היומי היא גירדה את ה-4,370 דולר.
למה הנחושת ברומטר?
בשל ריבוי השימושים בה וחשיבותה לכלכלה העולמית, "השם" שיצא לנחושת כברומטר, אומר שהיא זוכה למעקב צמוד של כלכלני המאקרו והסחורות, האנליסטים ויתר הגורמים העוקבים אחרי הטרנדים של השווקים הגלובליים. בניגוד למניות או לאג"ח, שהשווי שלהם משתנה על פי תפיסות של חברה או סקטור, את הסחורות ניתן לכמת. באמת, בידיים שלנו. למלא בהן מכולות, ספינות, מטוסים ומשאיות.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצריכה העולמית בכל שלב מעידה על דרישה, דרישה שגדלה, מייצרת יותר פעילות. יותר פעילות אומר שהשווקים חוזרים לאיתנותם. בינתיים, בשל המלחמה של המערב בנגיף וסגירות שערים היסטוריות בין מדינות, שמורידה את הפעילות הגלובלית בעשרות אחוזים, הנתונים מראים שאנחנו בכיוון ההפוך.
כיום, הנחושת חשובה למגזר הטכנולוגיה, הרכב והתשתיות. בדרך כלל במיתון, סקטור הבנייה נעצר וכך הדרישה לנחושת יורדת משמעותית ואיתה גם המחיר של הסחורה. אנשים גם צורכים פחות מכשירי חשמל ורכבים, מה שיכול להפעיל עוד לחץ על הסחורה.
מדד הנחושת/זהב ואיך הוא קשור לאג"ח ממשלתי אמריקאי
מדד הנחושת/זהב, בעצם מודד ומשווה בין מחיר אונקיה של שתי המתכות, מאחר וכורים את הזהב והנחושת בצורה דומה ולשתיהן עלויות ייצור דומות. באופן מעניין מאוד, חוקר הסחורות של סיטיבנק, מקס לייטן אומר ל-CNBC, שבזמנים של רווחה כלכלית מרוויחים על הנחושת ובזמנים שמד הפחד גבוה, כמו התאוששות ממיתון, מרוויחים על הזהב.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"מה שיש הוא פקטור של צמיחה במרווח הנחושת, נגד פחד במרווחי הזהב. אז עושים ביניהם יחס (Ratio), זה בצורה בסיסית אומר שהיחס יורד בשל צמיחה נמוכה ומד פחד גבוה ועולה כשיש שגשוג", אומר לייטן.
בשל יחס השוק לאג"ח של ממשלת ארצות הברית כאל השקעת מפלט, כמו הזהב והדולר למשל, יש יחס היסטורי בין מדד הנחושת לאג"ח של משרד האוצר האמריקאי ולכן גם יש את מדד נחושת/אג"ח. "העובדה שהתשואות על האג"ח ירדו יותר מיחס נחושת/אג"ח, מרמז שפקטור הפחד בשוק הפחד הוא גדול יותר מבשווקי הנחושת והזהב", הוסיף.
נחושת ומלחמת המחירים בנפט
הנחושת קשורה גם לנפט בשל העלייה בצריכה בזמנים של שגשוג כלכלי. בנוסף, מחיר הנפט משפיע על המרווחים לכל אורך הליך הפקת הנחושת. העובדה שהנפט צנח הרבה יותר ממחיר הנחושת, מעיד שעלות ההפקה תרד והמחיר של הנחושת ימשיך לרדת.
"לאורך זמן, עלות הייצור למפיקי הנחושת תרד בשל מחירי הנפט, זה ילחץ את מחיר הנחושת לרדת", אומר לייטן. "אם מרווח העלויות הייצור נופל, המרווח של היצרן גדל על מחיר נחושת שטוח ואין סיבה אמיתית שהיצרנים יקבלו מרווח חזק יותר, זה יחייב אותם בסוף להוריד את מחירי הנחושת".
- 2.יובל הממוקד 23/03/2020 21:04הגב לתגובה זוזה הכל. נראה לי קצת מוקדם לשחרר כותרות מפוצצות בעניין
- 1.מתכת הכסף ירד 35% בשבוע סין משחררת סחורה בזול כנראה (ל"ת)זהב לאן? 19/03/2020 14:11הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
