הנחושת ירדה ב-30% בחודשיים - זה צריך להדאיג אתכם...
כמו הזהב, לנחושת יש משמעות סימבולית רק בשל כמות הזמן שהסחורה הזו קיימת בשווקים. הממצאים הראשונים של השימוש במתכת מראים שבני אדם החלו להשתמש בה כבר לפני 5,000 שנה. כלומר הרבה לפני שהייתה את המערכת הכלכלית המודרנית, נחושת כבר הייתה סחורה אמיתית ותעשייה משגשגת, אפילו כאן בישראל - עיינו ערך פארק תמנע.
אז לא פלא שגם הזהב וגם הנחושת הם שני ברומטרים לכלכלה העולמית. הערך שלהן היה אמיתי עוד לפני שמישהו בכלל חשב על המילה בורסה. עכשיו, בשל השפעות הקורונה על הכלכלה עולמית בכלל וכלכלת המערב בפרט, מחירי הנחושת, הנסחרים בבורסת המתכות של לונדון (סימול: LME) מחירי הנחושת מתרסקים ומגיעים לנמוך של יותר מ-4 שנים.
נחושת נמדדת במחיר של טון מטרי (ט"מ) והיא נסחרת בחוזים עתידיים ל-3 חודשים קדימה. באמצע ינואר עמד מחיר הסחורה על 6,340 דולר לט"מ. היום, הסחורה נעה סביב 4,548 דולר לט"מ. בנמוך היומי היא גירדה את ה-4,370 דולר.
למה הנחושת ברומטר?
בשל ריבוי השימושים בה וחשיבותה לכלכלה העולמית, "השם" שיצא לנחושת כברומטר, אומר שהיא זוכה למעקב צמוד של כלכלני המאקרו והסחורות, האנליסטים ויתר הגורמים העוקבים אחרי הטרנדים של השווקים הגלובליים. בניגוד למניות או לאג"ח, שהשווי שלהם משתנה על פי תפיסות של חברה או סקטור, את הסחורות ניתן לכמת. באמת, בידיים שלנו. למלא בהן מכולות, ספינות, מטוסים ומשאיות.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצריכה העולמית בכל שלב מעידה על דרישה, דרישה שגדלה, מייצרת יותר פעילות. יותר פעילות אומר שהשווקים חוזרים לאיתנותם. בינתיים, בשל המלחמה של המערב בנגיף וסגירות שערים היסטוריות בין מדינות, שמורידה את הפעילות הגלובלית בעשרות אחוזים, הנתונים מראים שאנחנו בכיוון ההפוך.
כיום, הנחושת חשובה למגזר הטכנולוגיה, הרכב והתשתיות. בדרך כלל במיתון, סקטור הבנייה נעצר וכך הדרישה לנחושת יורדת משמעותית ואיתה גם המחיר של הסחורה. אנשים גם צורכים פחות מכשירי חשמל ורכבים, מה שיכול להפעיל עוד לחץ על הסחורה.
מדד הנחושת/זהב ואיך הוא קשור לאג"ח ממשלתי אמריקאי
מדד הנחושת/זהב, בעצם מודד ומשווה בין מחיר אונקיה של שתי המתכות, מאחר וכורים את הזהב והנחושת בצורה דומה ולשתיהן עלויות ייצור דומות. באופן מעניין מאוד, חוקר הסחורות של סיטיבנק, מקס לייטן אומר ל-CNBC, שבזמנים של רווחה כלכלית מרוויחים על הנחושת ובזמנים שמד הפחד גבוה, כמו התאוששות ממיתון, מרוויחים על הזהב.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
"מה שיש הוא פקטור של צמיחה במרווח הנחושת, נגד פחד במרווחי הזהב. אז עושים ביניהם יחס (Ratio), זה בצורה בסיסית אומר שהיחס יורד בשל צמיחה נמוכה ומד פחד גבוה ועולה כשיש שגשוג", אומר לייטן.
בשל יחס השוק לאג"ח של ממשלת ארצות הברית כאל השקעת מפלט, כמו הזהב והדולר למשל, יש יחס היסטורי בין מדד הנחושת לאג"ח של משרד האוצר האמריקאי ולכן גם יש את מדד נחושת/אג"ח. "העובדה שהתשואות על האג"ח ירדו יותר מיחס נחושת/אג"ח, מרמז שפקטור הפחד בשוק הפחד הוא גדול יותר מבשווקי הנחושת והזהב", הוסיף.
נחושת ומלחמת המחירים בנפט
הנחושת קשורה גם לנפט בשל העלייה בצריכה בזמנים של שגשוג כלכלי. בנוסף, מחיר הנפט משפיע על המרווחים לכל אורך הליך הפקת הנחושת. העובדה שהנפט צנח הרבה יותר ממחיר הנחושת, מעיד שעלות ההפקה תרד והמחיר של הנחושת ימשיך לרדת.
"לאורך זמן, עלות הייצור למפיקי הנחושת תרד בשל מחירי הנפט, זה ילחץ את מחיר הנחושת לרדת", אומר לייטן. "אם מרווח העלויות הייצור נופל, המרווח של היצרן גדל על מחיר נחושת שטוח ואין סיבה אמיתית שהיצרנים יקבלו מרווח חזק יותר, זה יחייב אותם בסוף להוריד את מחירי הנחושת".
- 2.יובל הממוקד 23/03/2020 21:04הגב לתגובה זוזה הכל. נראה לי קצת מוקדם לשחרר כותרות מפוצצות בעניין
- 1.מתכת הכסף ירד 35% בשבוע סין משחררת סחורה בזול כנראה (ל"ת)זהב לאן? 19/03/2020 14:11הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.
