איטליה פצצה
צילום: iStock

הקורונה היא לא סתם מלחמה - היא מלחמת עולם

העולם לא חווה משבר כל כך מקיף וחריף מאז מלחמת העולם השנייה; בזמן שהכלכלנים מנסים לתמחר את הסיכון, יש סיכוי שהוא מתומחר לא נכון - אז...אל תרגעו, למרות שהכל יהיה בסדר 
ארז ליבנה | (5)

גם אם כל מי שאומר שהתגובה לנגיף הקורונה מוגזמת צודק, כנראה שעצם האמירה רק מגבירה את עוצמת התגובה הנגדית. כמו במריבה בין בני זוג. כשמישהו אומר לצד השני להירגע, לרוב זה רק יותר מוציא מהכלים ומחריף את התגובה.

אז כשאומרים לכולם להירגע, כולם נהיים היסטריים. למה? כי כשהכול בסדר, אף אחד לא צריך לומר שהכול בסדר, פשוט יודעים. יש דאגות, ברמה האישית והלאומית, אבל הכל בסדר במאזן הכללי. רק כשמשהו לא בסדר, באים ומנסים להרגיע אותנו.

בניגוד למשברים אחרים המשפיעים על הכלכלה, הקורונה הוא עניין עמוק יותר. מפחיד יותר. נוגע בעצבים החשופים של כל מה שחי - המוות. זה גם מסביר את הנהירה לרשתות המזון ואת הפדיונות ההמוניים בבורסה. הפחד שולט. 

כי היום, זה לא משנה אם אתה יהודי, מוסלמי, נוצרי, פלסטיני, ישראלי, מצרי וכן הלאה וכן הלאה. כולם חשופים. לאנושות קם יריב משותף. יריב שלא מבדיל בין דם לדם, בין צבע עור או מוצא גיאוגרפי. יש נגיף שמאיים על כולם. 

אולי לא בצורה שווה על כל הגילאים, אבל לקריסת מערכת הבריאות תהיה השפעה על כולנו. הנגיף גם יכול להיעלם ולחזור. אבל ההשפעות שלו כבר אמיתיות מאוד. מי שלא חושב ככה, שילך לשאול את דוד פתאל או את יצחק תשובה מה שלומם בימים דוביים אלה. 

החלשים נופלים קודם

אחרי ששאלנו את תשובה ופתאל, נעבור לשכנינו. מבטיח לכם ששם רע. אולי מאוד. יש חשש שמצרים כבר בדרך למיתון. בפעם האחרונה שהיה שם בלגן קיבלנו את האחים המוסלמים. לבנון מזמן פושטת רגל, שמתחננת לקרן המטבע העולמית להלוואה. 

גם איראן נפגעה קשה מהנגיף. גנרל בכיר במשמרות המהפכה מת שם השבוע. הפרלמנט הושבת ואת הקברים ההמוניים רואים מהחלל. מלחמת המחירים מחלישה את סעודיה, שהתחזיות להמשך התכווצות סקטור הנפט, הכריח אותה לבצע הנפקה לארמקו, כדי להזרים כספים לקופה המתדלדלת של מנהיגת קרטל אופ"ק. 

קיראו עוד ב"בארץ"

אנחנו כרגע בעין סערה. אנחנו לא יודעים לאן היא מובילה אותנו. מה שבטוח הוא דבר אחד - הסערה שרירה וקיימת. המדינות החלשות, כטבעם של החלשים, תפגענה קודם. יש סבירות גבוהה שהאפקטים של המשבר, או לפחות חלקן, יובילו לחוסר שקט אזרחי במדינות או אפילו יובילו לפרוץ סכסוכים בין מדינות. אי אפשר לדעת באמת. ההסתברות פשוט גדלה. וזה, איך אומרים, לא טוב ליהודים, לפחות כמו מצב המשק.

מלחמה רגילה או מלחמת עולם?

ואם נרחיב את היריעה למעגל שני ושלישי, גם אסיה, סין, אפריקה, אירופה, ארצות הברית ודרום אמריקה נפגעו. כולם בבעיה. בראיון כאן פרופ' רפי אלדור אמר שאנחנו לא יודעים לכמת את הסכנה, על בסיס מודל השוואה למלחמה - כלומר האם זו מלחמה קצרת מועד או ארוכת טווח. 

אולי צריך להסתכל על זה בממדים אחרים. אולי אלדור והכלכלנים האחרים טועים. אולי זו לא מלחמה רגילה. כי מאז 1945, לא היו כל כך הרבה מדינות במשבר כמו היום. אולי זו מלחמת עולם - שעדיין לא ברור אם היא קצרת מועד, או בעלת משך בינוני עד ארוך. 

על פניו זה גם הגיוני. הרי בסוף, השוק הגלובלי חטף מכה הגונה, עכשיו כשאירופה וארצות הברית מתחילות לקבל את המהלומה. זה אומר שרמת הסכנה עולה. זה גם אומר שהמעטנו בה עד עכשיו. זה אגב, מצריך היערכות משקית מסוג אחר. 

המשבר הכלכלי הזה, שככל שיימשך, עתיד להילמד עוד שנים רבות באקדמיות במדעי המדינה, הבריאות והכלכלה, ויעסיק גם מדינות וחברות גלובליות. זה אחד מאותם אירועים שיהוו סמנים לאירועים עתידיים. לכשייגמר המשבר, יופקו ממנו לקחים חשובים בכל רמות הרגולציה, הסחר והיכולת של מערכות הבריאות להתמודד עם אירוע שכזה. 

אבל מה שבטוח זה שאירוע הקורונה הוא בסדר גודל של מלחמת עולם. כולם נפגעו. כבר למעלה מ-130 מדינות ליתר דיוק. גם אם תהיה מדינה שהנגיף לא ייכנס בשעריה, האם זה לא אומר שההאטה הכלל עולמית הזו לא תפגע בה? אין ואקום בכלכלה העולמית - וכל מדינה ומדינה נכנסת למלחמה שלה. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    עמי 19/03/2020 06:20
    הגב לתגובה זו
    תייכף נתעורר לאמת חבל שלא בחרנו בציר הרחמים
  • 4.
    מרק 18/03/2020 13:44
    הגב לתגובה זו
    התגובה להיסטריה עשתה נזק כלכלי עצום שיקח זמן לתקן. הרבה זמן. השווקים הפיננסים מנופחים ומצאו סיבה לרוקן אויר . לא גרדנו את התחתית, אבל כבר עשור אנחנו גורפים הרבה כסף, אז יש מספיק שומן
  • 3.
    עומר 18/03/2020 13:29
    הגב לתגובה זו
    במקרה הגרוע ימותו 3% מאוכלוסיית העולם. דילול אוכלוסין הוא דווקא דבר חיובי. האנושות לא תעלם. העולם ייצא מחוזק מתמיד והכלכחה תמשיך במלוא עצמתה
  • 2.
    ירון 18/03/2020 12:45
    הגב לתגובה זו
    התחלת לדבר על מלחמת עולם (סך הכול שפעת קלה) אז זה בדיוק הזמן להתחיל לקנות מניות
  • 1.
    דניאל 18/03/2020 12:38
    הגב לתגובה זו
    במלחמת העולם השניה מתו עשרות מיליוני אנשים!!! כמה שנים לפני מתו עשרות מיליונים מהשפעת הספרדית ועוד כמה שנים לפניעשרות מיליונים ממלחמת העולם הראשונה איפה הקורונה ואיפה זה? מתו עד כה בעולם פחות אנשים ממה שמתים בשנה מתאונות דרכים בישראל מתים בשנה כ 300 בתאונות עד כה מתו 0 מקורונה צריך להזהר אבל מספיק להכניס אנשים להסטריה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.