פאואל
צילום: gettyimages

הפתעה קטנה: הפד' מעלה את ריבית ה-IOER ב-5 נק' בסיס

הפד' מותיר את טווח הריביות בארה"ב ללא שינוי, אך מעלה את הריבית שהם משלם לבנקים. בצעד זה, הפד' הולך נגד השווקים שרומזים על הורדת ריבית בהמשך השנה. במקביל, הפד' מודיע כי ימשיך לתמוך בשוקי הריפו לפחות עד אפריל קרוב. תשואות האג"חים נופלות בתגובה
עמית נעם טל | (4)

הפד' הותיר כצפוי את טווח הריביות בארה"ב ללא שינוי ברמה של 1.5%-1.6%, אך  הבנק מפתיע במעט את השווקים כאשר הוא מעלה את ריבית ה-IOER, הריבית שהוא משלם לבנקים, ב-5 נק' בסיס לרמה של 1.6%.  נציין כי האפשרות לעלות את ריבית ה-IOER עלתה בחודשים האחרונים, אך לנוכח האירועים של השבועיים האחרונים המהלך מפתיע במיוחד. העלאת ריבית ה-IOER צפויה להוריד את התמריץ של הבנקים להעניק הלוואות לשוק, כאשר הפד' ממשיך להזריק כסף לשווקים בעקבות מחסור בנזילות במערכת הבנקאית. בנוסף נציין כי שוק האג"ח החל לתמחר בשבוע האחרון 2 הורדות ריבית בהמשך השנה. במילים פשוטות: הפד' מבצע כעת 2 פעולות מנוגדות. במקביל הפד' מנסה  לאותת על צמצום מוניטרי קטן, בזמן ששוק האג"ח רומז לו לבצע בדיוק את הפעולה ההפוכה.  שוק האג"ח "לא קונה" את הצעד הערב של הפד', כאשר תשואות האג"חים של ארה"ב צונחות. התשואה לתקופה של שנתיים עומדת על 1.4% בלבד. התשואה לתקופה של 10 שנים יורדת כעת מתחת לרף ה-1.6% (הרף שהפד' קובע כעת שתיהיה החל ממחר ריבית ה-IOER).  עקומת האג"ח של ארה"ב בטווח של 3 חודשים-10 שנים קרובה להתהפך שוב במקביל, הבנק מודיע כי הוא ימשיך את התמיכה בשוקי הריפו עד לאפריל הקרוב, כאשר ההתבטאויות בספטמבר האחרון על כך שמדובר ב"אירוע זמני" נראים כמו עבר רחוק. בנוסף, הבנק צופה כי הוא ימשיך לרכוש אגרות חוב לטווח הקצר לפחות עד לרבעון ה-2 של השנה.  מלבד שינויים אלו, הצהרת הפד' הערב די דומה להצהרה שפורסמה בהחלטת הריבית הקודמות. הפד' רואה את הכלכלה האמריקנית צומחת בקצב "מתון", כאשר שוק התעסוקה יציב בחודשים האחרונים ושיעור האבטלה נמוך. הפד' הוריד את הגדרתו להוצאות משקי הבית מ"חזקות" ל"מתונות". במסיבת העיתונאים מציין פאואל כי חוסר הוודאות נותרה, כולל נגיף הקורונה שעלה לכותרות בימים האחרונים. פאואל מציין בנוסף את הירידה בסקטור הייצור בחודשים האחרונים וטוען כי הוא עדיין לא רואה סימנים משמעותיים להתאוששות. פאואל מסמן הערב תחתית לרזרבות הבנקים בארה"ב וטוען כי להערכת הבנק, הרזרבות של הבנקים לא צפויות לרדת מתחת ל-1.5 טריליון דולר שוב. נציין כי בספטמבר האחרון, בזמן הזינוק בשוק הריפו, רזרבות הבנקים בארה"ב ירדו לרמה של 1.38 מיליארד דולר בלבד. רזרבות הבנקים עלו מאז ועמדו בשבוע האחרון על רמה של 1.6 טריליון דולר. לנוכח הגירעון הצפוי בשנה הקרובה של ארה"ב (לכתבה המלאה), הפד' לא יוכל להשיג מטרה זו ללא הגדלת הרכישות בשוקי האג"ח. רזרבות הבנקים בארה"ב: אם הפד' רוצה לשמור על רף ה-1.5 טריליון דולר, הוא יצטרך להמשיך לבצע רכישות  בנוגע לנגיף הקורונה, פאואל טוען כי הבנק עוקב מקרוב אחר ההשפעות האפשריות של הנגיף וכי הוא מודע לכך שהאטה אפשרית בשוק הסיני צפויה להשפיע גם על כלכלת ארה"ב. פאואל מוסיף כי סין התמודדה בשנים האחרונות עם מספר בעיות בנוגע לחוב של המגזר העסקי.  בנוגע לראלי בשווקים, פאואל טוען כי מחירי הנכסים נראים קצת מתוחים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לילי 30/01/2020 11:33
    הגב לתגובה זו
    הפד רוכש אג"ח לטווח קצר ושופך כסף לשוק . כך הריבית האפקטיבית יורדת . לריבית הנומינלית אין השפעה מהותית על החברות. לכן החברות יגייסו כסף ויגבירו פעילות ורווחים
  • 2.
    צא כבר מהסרט 30/01/2020 08:48
    הגב לתגובה זו
    רק חמור לא משנה דעתו
  • 1.
    מה יהיה 29/01/2020 22:20
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא יודע, אבל לא רוצים להפסיק להדפיס
  • אני 30/01/2020 03:44
    הגב לתגובה זו
    הבנק המרכזי היפני מדפיסים וקונים כל מה שזז כבר 20 שנה ובמקום אפוקליפסה רמת החיים של היפנים עולה בהתמדה...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.