דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג
צילום: getty images, Artyom Ivanov

פרטי ההסכם בין ארה"ב לסין נחשפים: לא הסכם שטראמפ צריך להתגאות בו

2 הצדדים חתמו "על הסכם השלב הראשון". אם סין תעמוד בהתחייבויות לרכישת מוצרים חקלאים, היא תחזור לרמה של 2017, רגע לפני התפרצות המשבר בין המדינות. בתחום הקניין הרוחני ושוק המט"ח ההגדרות מעורפלות במיוחד
עמית נעם טל | (9)

לאחר כמעט שנתיים של משא ומתן בין הצדדים, סין וארה"ב חתמו על "הסכם השלב הראשון". טראמפ טען בטקס החתימה כי "עם כניסתו לתוקף של השלב הראשון בהסכם הסחר שנחתם היום, יחל מיד המשא ומתן על השלב השני".

למרות הכותרות הרבות שיצר הממשל האמריקני סביב האירוע, מהפרטים שפורסמו נראה כי לא מדובר בהסכם שטראמפ יכול להתגאות בו במיוחד. ע"פ ההסכם שפורסם, סין צפויה לרכוש מוצרים חקלאיים נוספים בהיקף של 12.5 מיליארד דולר ב-2020 ועוד 19.5 מיליארד דולר בשנת 2021. בסה"כ, אם סין תגיע ליעדים אלו, היא תגיע למצב  של שנת 2017, רגע לפני התפרצות "מלחמת הסחר בין 2 המדינות". 

בנוסף סין התחייבה לקנות מוצר אנרגיה (נפט) נוספים בהיקף של 18.5 ו-33.8 מיליארד דולר בשנים 2020-2021 בהתאמה. סין התחייבה לקנות עוד מוצרים הקשורים לסקטורים (מכונות), כאשר הסכום לא מצויין. 

בנוסף, 2 הצדדים הגיעו להבנות כלליות, בנוגע לשוק המט"ח וההגנה על קניין מסחרי.  "סין מכירה בחשיבות של הקמה והטמעה של מערכת משפטית מקיפה של הגנה ואכיפה של קניין רוחני, שכן היא הופכת מצרכן קניין רוחני גדול ליצרן קניין רוחני גדול", נטען בהסכם. העובדה כי לא נקבעו כללים ספציפיים בנוגע לסוגיות אלו מותירה בפועל את המצב ללא שינוי, כאשר "התחום האפור" גדול במיוחד

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    איד 16/01/2020 08:50
    הגב לתגובה זו
    אג'נדה פוליטית אובססבית מרחפת מעליה .
  • 6.
    אוליי הציפורים יתרגשו ממנו (ל"ת)
    לעשותו פוחלץ !!! 16/01/2020 04:03
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אליאור 16/01/2020 01:51
    הגב לתגובה זו
    גם השיג התחייבויות במיליארדים במיוחד לבייס שלו בשנת בחירות והוא לא ויתר על כלום.. ומגמת הצימצום בגרעון הסחר ממשיכה. גאון!
  • 4.
    אזרח 16/01/2020 00:38
    הגב לתגובה זו
    מאחל לטראמפ שיצליח
  • 3.
    אי אפשר להאמין לסינים , זה עם תחמן , הם יסובבו את טראמפ על האצבע . (ל"ת)
    אריאל 15/01/2020 22:21
    הגב לתגובה זו
  • ואצל טראמפ כול מילה חקוקה בקרח . (ל"ת)
    בדיוק . 15/01/2020 23:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כרגיל אצל טראמפ 15/01/2020 20:58
    הגב לתגובה זו
    ... אבל אפילו תפוח אין !!!
  • 1.
    טראמפ הוא מצורע רקוב כלב (ל"ת)
    אלימלך 15/01/2020 20:57
    הגב לתגובה זו
  • דן 16/01/2020 08:43
    הגב לתגובה זו
    לא יותר קל לך לכתוב בערבית? אה מוחמד?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.