אילון מאסק
צילום: PR

חושבים שפספסתם את העליות בטסלה? אולי לא מאוחר מדי

מניית טסלה מתממשת בפתיחה, אחרי  זינוק של מעל 100% מאז פרסום הדוחות הטובים באוקטובר; אנליסטים מאמינים כי הפוטנציאל עדיין קיים ומציעים אסטרטגיית השקעה במניה; נשמע מופרך, אבל האסטרטגיה עשויה להיות מעניינת - שווה קריאה

נועם בראל | (3)
נושאים בכתבה טסלה

אם אתם מאמינים שהמכירות העולמיות של טסלה (סימול: TSLA) נמצאות בנקודת זינוק, זו יכולה להיות הזדמנות מעולה להצטרף לחגיגה.

מניית טסלה רשמה גל עליות אדיר מאז שהחברה דיווחה על רווחים טובים יותר מהצפוי בסוף אוקטובר. כמה טוב? יותר מ-100% בשלושת החודשים האחרונים, כשאתמול היא הוסיפה עוד 3.2% וטיפסה למחיר של יותר מ-540 דולר.

ניתן להבין אם המשקיעים שצופים מהצד מרגישים כאילו החמיצו את הדבר הגדול הבא. יתרה מזאת, אלה שאינם בעלי החזקה בטסלה עשויים לחשוש לקנות ברמות הנוכחיות, מתוך מחשבה שזה יהיה מתכון לאסון. מאוד הגיוני במיוחד שטסלה כבר שווה קרוב ל-90 מיליארד דולר, אבל יש גם דעות אחרות. מנהלי ההשקעות מסבירים כי יש עדיין פוטנציאל עליות, ואם המשקיעים מאמינים באסטרטגיה ארוכת הטווח של החברה, המפתח הוא ניהול סיכונים.  

חשוב לציין, מניית טסלה תנודתית בערך פי שניים ממניית אפל (AAPL) ופי כמה מהתנודתיות של השוק. האסטרטגיה הנכונה, כך על פי גישה של מנהלי השקעות בוול סטריט, צריכה להיות מאוד זהירה. כלומר, לקנות פוזיציה קטנה מאוד ואז להוסיף עליה כאשר המנייה יורדת, ולמכור חלק כאשר המניות עולה. ככלל, עמדה כזו נכונה לגבי כל תיק השקעות, כאשר שמירה על כמות מניות מסוימת מאלצת את המשקיע לשמור על פוקוס ביסודות העסקיים של החברה. 

חביבת השורטיסיטים

טסלה הייתה חביבת השורטיסטים בשנים האחרונות. רק בחודש מאי האחרון הגיעו פוזיציות השורט על החברה לשיא, כאשר קרוב ל-34% מכלל המניות הצפות בשוק היו בשורט. עם זאת, השורטיסטים צריכים להיות מאוד אמיצים כדי להמליץ על שורט במניית טסלה בימים אלו, וזאת מהסיבה הפשוטה - שורט על טסלה פשוט לא עובד. למעשה, השורטיסטים על המניה הפסידו מעל 11 מיליארד דולר מאז 2016. ​ 

אך שימו לב לנתון המעניין הבא. טסלה היא עדיין פוזיציית השורט הכי גדולה בשוק אחרי אפל. ישנן פוזיציות שורט בהיקף של 13 מיליארד דולר על מניית החברה, כמעט 13% משווי השוק שלה. אפל, לעומת זאת, נסחרת בשווי של פי 13 גדול יותר משל טסלה, ורק כ -1% ממניותיה נמצאות בפוזיציית שורט. המשמעות ברורה, השורטיסטים יושבים חזק על המניה וישנו סיכון ל"שורט סקוויז", אך שימו לב שכמות השורטיסטים גם ירדה מ-34% ל-13% בלבד. 

המפתח להצלחה הוא בסין

אז כן, כולם אוהבים לדבר על מכוניות חשמליות. ובהתבסס על ההצלחה של טסלה, נראה שכולם רוצים לנהוג במכונית כזו. הדבר המוזר הוא שאף אחד לא באמת רוצה לקנות אותם. פחות מ-2% מהרכבים שנמכרו בארה"ב השנה היו חשמליים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קורא נתונים 15/01/2020 19:59
    הגב לתגובה זו
    ברבעון האחרון, טסלה סוף סוף הציגה רווח קטן של 143 מ דולר. גם זה לא בטוח שהיא תצליח לשמור לאורך זמן. gm הרוויחה באותו רבעון כמעט פי עשרים. 2.4 מיליארד. והיא נסחרת בשווי שהוא סביב חצי מזה של טסלה. מניית טסלה זה חתיכת בלון נפוח, שכל הטיסה שלו לאחרונה נבעה משורט סקוויז היסטרי. ככל שיתרות השורט יורדות, יהיה למניה יותר קשה לעלות, והרבה יותר קל לרדת. שגעונות כאלה קורים מדי פעם, והם לא קשורים בכלל למצב החברה. קזינו נטו. מי שרוצה להמר בקזינו, מוזמן. לקרוא לזה השקעה זה מוגזם לגמרי
  • 2.
    איזה אסטרטגיה זאת ? למצע כשמפסידים.... (ל"ת)
    סוחר 15/01/2020 18:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איך שורטיסטים נשרפים 15/01/2020 16:59
    הגב לתגובה זו
    כי שורט או שעושים דרך קניית פוטים או שעושים על מדדים אבל שורט חשוף על מניות בלי שיש גידור בקולים מנגד שזו עוד פוזיציה שאפשר לשקול זה המתכון הטוב ביותר למחוק ים כסף מהר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.