IBM
צילום: istock

עם מכפיל רווח צפוי של 10 בלבד, מדוע בשוק לא נותנים קרדיט ל-IBM?

מניית חברת המחשוב הוותיקה נסחרת במחיר הנמוך ב-38% מהשיא שקבעה ב-2013. הדו"חות האחרונים מאכזבים בעקביות, אך החברה מקווה לחזור לצמיחה עם הרכישה של Red Hat
עמית נעם טל | (2)

למרות הגאות בשווקים בשנים האחרונים, מניית חברת המחשוב הוותיקה IBM (סימול:IBM) נסחרת לפי שווי שוק של 118 מיליארד דולר בלבד, מחיר הנמוך ב-38% ממחיר השיא שקבעה מניית החברה בשנת 2013. האם 2020 צפויה להיות שנת מפנה? לא בטוח. 

הדבר שהכי חשוב לוול סטריט בעשור האחרון הוא הצגת צמיחה, ונראה כי החברה נכשלת בסעיף זה בעקביות והמשקיעים מענישים. הכנסות החברה בדו"חות האחרונים הסתכמו ב-18.03 מיליארד דולר, לעומת הכנסות של 18.75 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. עד כמה הנתון הנ"ל היה חלש? מדובר ברמת ההכנסות הנמוכה ביותר מאז הרבעון של 2012!  

הכנסות החברה בעשורים האחרונים: הרבעון האחרון היה חלש במיוחד

עוד נתון מטריד לגבי החברה הוא שההכנסות של החברה ירדו בחישוב שנתי ב-27 מתוך 30 הרבעונים האחרונים. 

נק' האור הירידה בשורת ההכנסות עם זאת היא ההכנסות החברה מתחום שירותי הענן, שעלו מעל התחזיות והסתכמו בכ-5.2 מיליארד דולר. ההכנסות מחטיבת השרתים של החברה ירדו ב-5.6% בחישוב שנתי לרמה של 6.7 מיליארד דולר.

האנליסטים בשוק צופים כעת כי ההכנסות יסתכמו ברבעון הקרוב ב-21.6 מיליארד דולר, ירידה של 0.6% בלבד מהרבעון האחרון של 2018.  בסיכום השנתי, החברה צפויה להציג מכירות של 77 מיליארד דולר, ירידה של 3.2% ביחס לשנת 2018. לשנת 2020 התחזיות מצביעות על הכנסות של 78.5 מיליארד דולר. 

אחת הדרכים להתמודדות עם הירידה בהכנסות היא באמצעות רכישות. ביולי  האחרון השלימה החברה את רכישתה של Red Hat, אחת החברות הגדולות בעולם בתחום הקוד הפתוח ובין המפיצות הגדולות בעולם של מערכת ההפעלה לינוקס, תמורת 34 מיליארד דולר.IBM טוענת כעת כי העסקה צפויה להגדיל את הכנסותיה בעד 5% במהלך 2020 ו-3% בשנת 2021. האם המהלך יצליח? רק הזמן יקבע, ומדובר במפתח בהתפתחות של החברה. 

נזכיר כי החברה נושאת חוב גדול בעקבות עסקה זו. החוב הארוך טווח של החברה עמד בסוף הרבעון האחרון של 66 מיליארד דולר, ירידה של 7 מיליארד דולר ברבעון האחרון. הריבית הנמוכה בשווקים כעת הופכת את החיים לפשוטים הרבה יותר עבור החברה מבחינת החוב. בנוסף, נציין כי תזרים המזומנים של החברה החופשי של המניה הסתכם ב-1.8 מיליארד דולר, דבר שצפוי לעזור לחברה להוריד את המינוף הגבוה ברבעונים הקרובים. 

אם אכן החברה תצליח לשנות את מגמת ההאטה של השנים האחרונים ותראה סימני צמיחה קטנה, ייתכן כי מדובר בהזדמנות, בפרט בשוק הנוכחי. מכפיל הרווח הנוכחי של החברה עומד כעת על 15.5. מכפיל הרווח הצפוי עומד על 10 בלבד, רחוק משאר חברות הטכנולוגיה הגדולות. אבל לנוכח האכזבות ברבעונים האחרונים, נראה כי השוק לא מעניק להנהלה הנוכחית יותר מידי קרדיט.    

קיראו עוד ב"גלובל"

אם זה לא מספיק, נזכיר כי החברה החזירה למשקיעים כ-1.5 מיליארד דולר ברבעון האחרון בצורה של חלוקת דיבידנד ורכישות חוזרות של מניית החברה.

גרף מניית החברה בעשור האחרון: מאכזבת בשנים האחרונים

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חזי 01/01/2020 08:14
    הגב לתגובה זו
    כמו לשכת הסעד של אקדמאים
  • 1.
    איחטינדר 31/12/2019 12:03
    הגב לתגובה זו
    מה תזרים המזומנים הצפוי בהתאמה להחזרי החובות שלהם?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ


החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל – הסנאט שוקל הצעת מימון זמני

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים וכובלת פרסום נתונים כלכליים חשובים

החוזים על מדדי וול סטריט נסחרים בעליות ערב פתיחת שבוע המסחר, על רקע אפשרות להסכם בסנאט שיביא לסיום ההשבתה הממשלתית בארצות הברית, אחת הארוכות בעשור האחרון.

נכון לשעה 18:00 לפי שעון ניו יורק, חוזי דאו ג'ונס עלו ב-0.4 אחוז (כ-200 נקודות), החוזים על S&P 500 התחזקו ב-0.5 אחוז, והחוזים על נאסדק עלו ב-0.7 אחוז.

בסנאט מנסים להגיע להסכמה, האם חברי הקונגרס יחזרו מוקדם

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים - שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר - יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה כל כך הרבה בארצות הברית

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות – חלקית או לגמרי – עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות – בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.