לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע נעילת שבוע המסחר הקודם במגמה מעורבת, כאשר המדדים נסחרים ברמות שיא, למרות סביבה מאקרו כלכלית חלשה. האנליסטים מעריכים כי ענף הבנייה ימשוך את הכלכלה האמריקאית בשנה הבאה, כי מדדי המניות צפויים לרשום תיקון (שיהווה הזדמנות כניסה) וכי למרות שאין צפי להורדת ריבית נוספת על ידי הפד' עד סוף השנה הבאה, צפויים לחצים פוליטיים להורדת ריבית נוספת נוכח הבחירות בארה"ב.
בונים על ענף הבנייה בארה"ב
השבוע האחרון אופיין במסחר דל בשל החגים, אולם התנופה החיובית בשווקים המשיכה על רקע ציפייה להסכם סחר (ארה"ב סין) הנמצא לקראת ניסוחים אחרונים. מנגד, מרבית הנתונים הכלכליים בארה"ב היו שליליים יחסית, כולל ירידה בהזמנות מוצרי בני קיימא, ירידה בסקר תעשייה באזור Dallas ומספר מכירות של בתים חדשים נמוך יחסית לציפיות.
על רקע הדברים, מעריכים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון כי "ההשקעות (Capex) של הסקטור העסקי עדיין סובלות מאי ודאות סביב עתיד מלחמת הסחר". עם זאת, מעריכים בלידר כי "ענף הבנייה ימשיך להוות קטר לפעילות הכלכלית ב-2020, זאת על רקע ריביות נמוכות, עליית שכר ורמת תעסוקה גבוהה".
בזכות מדיניות הבנקים המרכזיים - 2019 תהיה אחת השנים החזקות
"השנתיים האחרונות היו יוצאות דופן מבחינת המשקיעים והחוסכים. בעוד שנת 2018 הייתה שנה קשה שאופיינה בתנודתיות גבוהה, עם הפסדים בשוקי המניות ובאג"ח, 2019 מסתמנת כאחת מהשנים החזקות ביותר של שוק ההון בו כמעט כל נכס הניב תשואה דו-ספרתית", כך כותב בסקירתו גיא בית אור מנהל מחלקת מאקרו בפסגות בית השקעות.
- נייקי עולה 2%, אינטל יורדת 3% ומהי המגמה בחוזים?
- התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי בית אור, מלחמת הסחר ביחד עם המדיניות המוניטארית, הייתה מהגורמים המרכזיים שהניעו את השוק, בהיעדרם של מנועי צמיחה ריאליים (כלכליים).
מקור: Bloomberg, עיבוד - פסגות
התיקון יגיע, זה יהיה הזמן לרכוש מניות
לדברי בית אור, כאשר לוקחים מתחשבים בסביבה המקארו-כלכלית וברמת התמחור הנוכחית בשווקים, אפשר להבין שקיימים לא מעט אתגרים שעומדים בפני שוק המניות ברמתו הנוכחית. "על מנת ששוקי המניות ימשיכו לעלות המכפילים צריכים לחזור לרמה 'סבירה' יותר - או דרך גידול מהיר ברווח, או דרך ירידה במחיר. מכיוון שהרווחים של הפירמות קשורים בסופו של דבר לסביבה הכלכלית (שאנו מעריכים שתמשיך להאט), האפשרות השנייה נראית לנו כסבירה יותר. עם זאת, מאחר ואנו עדיין לא רואים מיתון גלובלי בפתח, כל תיקון בשוק (שאיננו יודעים מה יהיה אורכו או עומקו) יהווה הזדמנות מצוינת להשקעה", סיכם בית אור.
שנת 2020 צפויה להיות חלשה יחסית ל-2019
"אין כמעט חזאי שסבור שהשווקים יעלו בשנה הבאה בשיעור דו-ספרתי, ורואי שחורות יש כמו תמיד ואולי אפילו יותר", כותבים בסקירת השבועית כלכלני בנק הפועלים, אשר סבורים אף הם כי מדיניות הבנקים המרכזיים היא הגורם המרכזי לרמת התמחור הנוכחית.
"לפוליטיקה העולמית צפויה השפעה גדולה בשנה הבאה, זו דעה שהיא כבר כמעט קונצנזוס. מהפן הכלכלי, יש את הבנקים המרכזיים, שכרגע מנהלים מדיניות מאוד מרחיבה, שהיא הבסיס לתמחור הגבוה של כל הנכסים הפיננסיים, והר חובות שהולך ונצבר, בארה"ב, באירופה ובסין, ומהווה גורם סיכון ליציבות הפיננסית", כותבים בבנק הפועלים.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
ריבית הפד' צפויה להיוותר ללא שינוי לאורך רוב 2020
- 1.. 29/12/2019 21:46הגב לתגובה זוהרבה פעמים מזכירים החכמים/או שלא שכל ירידה היא הזדמנות כניסה....אס ככה זה הולך: כל ירידה או עליה או בלי שינוי או כל אפשרות אחרת היא הזדמנות לנוס בבהלה מהשווקים וכמה שיותר מהר כך ייטב....ערמת פתחים הם החכמים שכותבים כאן....
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
