קרן שמואלי
צילום: תומר יעקובסון
דעה

אל תפגעו בקטר ההיי-טק

ישראל נתונה מזה זמן במשבר פוליטי וללא תקציב מאושר לשנת 2020 המתקרבת; משבר זה החל כבר לתת את אותותיו על הכלכלה הישראלית ובפרט על ענף ההיי-טק, עליו גאוותה של מדינת ישראל
קרן שמואלי | (6)
נושאים בכתבה היי-טק

בישראל הנורמלית, שבה הייתה מכהנת כעת ממשלה נבחרת, תקציב המדינה לשנת 2020 היה מאושר לפני כחודש. המרוויחים והמפסידים מאופן חלוקת העוגה, היו כרגיל מקטרים על כך והשיירה הייתה עוברת, כבכל שנה.

אלא שישראל נתונה מזה זמן במשבר פוליטי ובהיעדר תקציב מאושר לשנת 2020 המתקרבת, צפויה ישראל, החל מעוד חודש להתנהל בהתאם לתקציב 2019, אשר יותאם למדד המחירים לצרכן. העוגה, בהתעלם מצרכי השנה הבאה עלינו לטובה, תחולק כפי שחולקה בשנה שעברה. משבר זה החל כבר לתת את אותותיו על הכלכלה הישראלית ובפרט על ענף ההיי-טק, עליו גאוותה של מדינת ישראל.

בתחילת נובמבר הודיעה רשות החדשנות למאות חברות היי-טק כי בשל עיכובים שונים בהעברת התקציבים לרשות ישנה פגיעה ביכולתה של הרשות לעמוד בהתחייבויותיה לחברות להעברת תשלומים שהובטחו להן. התקציב אשר עוכב עמד על כ-200 מיליון שקל, עד לאישור שהתקבל בוועדת הכספים של הכנסת לאשר העברה של כ-400 מיליון שקל לרשות החדשנות.

החברות כבר החלו לפטר עובדים

בטרם התקבל האישור הודיעו מספר חברות על פיטורים בשל אי קבלת התקציבים. כמו כן, התעוררו חששות בקרב יזמים מהסתמכות על תקציבי רשות החדשנות למימוש תכניותיהם העסקיות כמו גם מהתקשרות בהסכמים עם חממות טכנולוגיות והסתמכות על השקעותיהן, המבוססות בחלקן הגדול על מענקי רשות החדשנות.

תקציב רשות החדשנות עומד על כ-1.6 מיליארד שקל ובהינתן הקיצוצים הנרחבים הצפויים בתקציב המדינה, צפוי להיות בין הסעיפים הראשונים שיקוצצו. קיצוצים אלו יאפשרו לבחון מחדש את הוצאותיה של מדינת ישראל, לרבות הוצאותיה באמצעות רשות החדשנות שמטרתה עידוד יזמות טכנולוגית ומיצובה של ישראל כמובילה עולמית בחדשנות וביזמות.

אמנם השבוע אושר תקציב חלקי המאפשר לסטארטאפים אלו מעט אוויר לנשימה אך זהו בגדר פלסטר בלבד לפצע מדמם שכן לפנינו עוד תקופה ארוכה בה צפויה מדינת ישראל להתנהל ללא תקציב מאושר ובחוסר ודאות. משבר כדוגמת המשבר שנפתר באופן זמני הבוקר צפוי לחזור על עצמו בטווח הקרוב. ברגע ההכרעה, קשה יהיה לתעדף את ההשקעה בחדשנות על פני מתן תקציבים הכרחיים למערכות החינוך, הבריאות והרווחה, הקורסות בעצמן.

השקעה שמחזירה את עצמה

עם זאת, יש לזכור כי ההשקעה בחדשנות היא השקעה שחוזרת, תרתי משמע. חברות אלו מספקות מקומות תעסוקה. עובדיהן, בני המעמד הביניים הם הנושאים העיקריים בנטל המס במדינה, הן משלמות מס חברות, ועסקאות חד פעמיות גדולות המבוצעות על ידן (מכירת מובילאיי, לדוגמה) הביאו לעדכון תחזיות הכנסות המדינה ממיסים בעבר. גם כספי המענקים חוזרים למדינה, בתוספת ריבית, דרך תמלוגים שמשלמות החברות מהכנסותיהן.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

ישראל היא לא היחידה המשקיעה בחדשנות, כמפתח לצמיחה כלכלית. מדינות רבות, עתירות משאבים, משקיעות סכומי עתק בחדשנות ובמחקר. ישראל אינה יכולה להישאר מאחור ולזנוח את האפשרות למימוש חזון הרשות - לעודד צמיחתן של חברות מוטות חדשנות המספקות תעסוקה רחבת היקף בפריון גבוה לכלל קבוצות האוכלוסייה ובכלל אזורי הארץ.

להמשך הקיפאון במשק השפעה מיידית על כולנו, אך השלכותיו ימשיכו ללוות אותנו גם בעתיד. לצד הזרמת התקציבים למקומות החיוניים, אין להזניח את מנועי הצמיחה של המשק. חדשנות טכנולוגית היא מהראשונות שבהם.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    היו 07/12/2019 11:10
    הגב לתגובה זו
    תפוזים שחוסלו למעשה,גם ההייטק בדרך,לא סתם הטובים כמו גיל שווייד לא מתקרבים, מלאנוקס כבר אמרנו? דברי עינת.,
  • 5.
    יא-צק 06/12/2019 09:27
    הגב לתגובה זו
    ה"הייטק" הישראלי הוא סוג של בלון שיתפוצץ. האוסט יודען תמיד היו טובים בכסף קל. זה ייגמר בבכי ולא רחוק היום.
  • 4.
    יש עוד תעשיות מוצלחות בארץ (ל"ת)
    / 05/12/2019 23:09
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    פלוני 05/12/2019 17:08
    הגב לתגובה זו
    מזלנו שהשוק הפרטי עובד ולא קשור בעטינים למגזר הציבורי העלוב
  • 2.
    דני 05/12/2019 17:07
    הגב לתגובה זו
    חברי כנסת מקבלים שכר על רביצה בחוף הים. ממשלה בקיפאון. וגנץ וביבי משחקים בנדמה לי
  • 1.
    a 05/12/2019 15:50
    הגב לתגובה זו
    את מפחדת לעתיד העבודה שלך וזה בסדר,גם אני.
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.