מהומות סטודנטים, הונג קונג
צילום: getty images, Barcroft Media

הונג קונג בוערת: "העיר על סף התפרקות טוטאלית"

הירי באש חיה במפגינים בעיר הסינית העלה את רמת המתח לשיאים חדשים. סטודנטים הציתו רכבים וחסמו את הגישה לאוניברסיטה. במריל לינץ' סבורים כי ההפגנות הנמשכות יביאו למעורבות מוגברת של הממשל הסיני. ההאנג סנג ירד ב-1.8%
ארז ליבנה | (2)

הכאוס נמשך: סטודנטים בהונג קונג, חמושים בבקבוקי תבערה וחצי וקשת, הציתו רכבים ומדורות בכניסה לאוניברסיטת הונג קונג, הסתגרו בתוכה והפגינו באלימות בכמה מוקדים ברחבי העיר. ההתפתחויות האחרונות נתפסות כהסלמה בעימותים מול כוחות המשטרה. זאת לאחר שבתחילת השבוע נורו שני מפגינים באש חיה, כשאחד מהם נהרג.

 

"העיר על סף התפרקות טוטאלית", צוטט אחד מבכירי המשטרה בעיר. והוא כנראה יודע מה הוא אומר.

 

5 חודשים לתוך ההפגנות ועוד לא רואים את הסוף. מה שהחל כחוק הסגרה שנוי במחלוקת, הפך במרוצת הזמן לקריאות לדמוקרטיזציה של העיר העשירה. המפגינים דורשים להותיר על כנו את ההסדר שהותירו הבריטים אחרי הנסיגה ב-1997 לאור מה שנתפס אצלם כמעורבות הולכת וגדלה של הממשל הסיני בנעשה בעיר. הסינים מכחישים את הטענות ואומרים כי ההפגנות נערכות בעידוד ארצות הברית ובריטניה.

 

המפגינים חסמו דרכים ראשיות בעיר. הם זרקו לבנים ואבנים על כוחות המשטרה ואפילו יש דיווחים על שימוש בקטפולטות. הלימודים בעיר הופסקו. חלק ניכר מהעסקים בעיר היו סגורים אף הם. גם התחבורה הציבורית נפגעה והזבל מתחיל להיערם ברחובות. במהלך הלילה ירו השוטרים לעבר המפגינים גז מדמיע ופרצו את המחסומים בכבישים באמצעות אוטובוסים, אולם נסוגו במהרה.

 

מאז תחילת השבוע נפצעו 81 בני אדם, אחד מהם הוספג בבנזין והוצת. לא ברור מי אחראי למעשה. "המפגינים הם מאוד אנוכיים. הם הפכו להיות אויבי העם", אמרה ראשת העירייה, קארי לאם, שנאלצת לראות את העיר בוערת ועם הערות כאלה, סביר להניח שתצפה בלהבות ממשיכות להתגבר.

מדד ההאנג סנג בהונג קונג לא נותר אדיש לאירועים וירד ב-1.8%. מאז תחילת יולי, ירד המדד בכ-2,000 נקודות. 

"הסינים יגבירו את מעורבותם"

עם זאת, יכול להיות שלהפגנות דווקא יהיה את האפקט ההפוך ממה שמבקשים המפגינים. "אני חושב שההפגנות עושות את השינוי הגדול ביותר דווקא בבייג'ינג, שעכשיו תתערב יותר בענייניה של הונג קונג", אמר דיוויד שואי, אחראי לאסטרטגיית מניות סיניות במריל לינץ', בראיון שנתן ל-CNBC.

 

"יש סבירות גבוהה לשינוי מהותי וחלוקה מחדש של העושר של הונג קונג. בעבר הסינים נתנו לאליטות של הונג קונג לנהל את ענייניהם, עכשיו ישנן שתי אופציות: הראשונה, להעניק להונג קונג אוטונומיה מלאה. השנייה והסבירה יותר, שסין תתערב הרבה יותר במדיניות של העיר", הוסיף וחזה כי בשנים הקרובות נחזה בשינויים מהותיים בעיר.

חשיבותה של הונג קונג לכלכלה הסינית

משמעותה של הונג קונג כיום היא בעיקרה סימבולית, למרות שעדיין יש לה חשיבות גיאופוליטית וכלכלית. בעבר הלא רחוק, תחילת שנות ה-90 ליתר דיוק, הונג קונג היוותה כרבע מהכלכלה הסינית. כיום, היא מהווה רק 2.5% מהכלכלה, מה שאומר שהיחס שלה קטן ב-90% במהלך 25 שנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

עם זאת, הונג קונג היא עדיין המקום בו סין מגייסת את מרבית הדולרים לכלכלתה. כמו כן, כלכלת הונג קונג היא הכלכלה המתקדמת הממונפת ביותר בעולם. ב-2008, כשהכסף נהיה זול, הרייטינג של האשראי ביחס לתמ"ג עמד על 300%. בעקבות זאת, 2008-2018 נחשב לעשור הזהב של העיר.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אפשטיין 14/11/2019 11:16
    הגב לתגובה זו
    השלב הבא האנרכיסטים הבולשביקים יספגו אש חייה מהממשל הסיני.
  • 1.
    אדם 13/11/2019 16:11
    הגב לתגובה זו
    להכנס ו"לעשות סדר" נו שיהיה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.