מהומות סטודנטים, הונג קונג
צילום: getty images, Barcroft Media

הונג קונג בוערת: "העיר על סף התפרקות טוטאלית"

הירי באש חיה במפגינים בעיר הסינית העלה את רמת המתח לשיאים חדשים. סטודנטים הציתו רכבים וחסמו את הגישה לאוניברסיטה. במריל לינץ' סבורים כי ההפגנות הנמשכות יביאו למעורבות מוגברת של הממשל הסיני. ההאנג סנג ירד ב-1.8%
ארז ליבנה | (2)

הכאוס נמשך: סטודנטים בהונג קונג, חמושים בבקבוקי תבערה וחצי וקשת, הציתו רכבים ומדורות בכניסה לאוניברסיטת הונג קונג, הסתגרו בתוכה והפגינו באלימות בכמה מוקדים ברחבי העיר. ההתפתחויות האחרונות נתפסות כהסלמה בעימותים מול כוחות המשטרה. זאת לאחר שבתחילת השבוע נורו שני מפגינים באש חיה, כשאחד מהם נהרג.

 

"העיר על סף התפרקות טוטאלית", צוטט אחד מבכירי המשטרה בעיר. והוא כנראה יודע מה הוא אומר.

 

5 חודשים לתוך ההפגנות ועוד לא רואים את הסוף. מה שהחל כחוק הסגרה שנוי במחלוקת, הפך במרוצת הזמן לקריאות לדמוקרטיזציה של העיר העשירה. המפגינים דורשים להותיר על כנו את ההסדר שהותירו הבריטים אחרי הנסיגה ב-1997 לאור מה שנתפס אצלם כמעורבות הולכת וגדלה של הממשל הסיני בנעשה בעיר. הסינים מכחישים את הטענות ואומרים כי ההפגנות נערכות בעידוד ארצות הברית ובריטניה.

 

המפגינים חסמו דרכים ראשיות בעיר. הם זרקו לבנים ואבנים על כוחות המשטרה ואפילו יש דיווחים על שימוש בקטפולטות. הלימודים בעיר הופסקו. חלק ניכר מהעסקים בעיר היו סגורים אף הם. גם התחבורה הציבורית נפגעה והזבל מתחיל להיערם ברחובות. במהלך הלילה ירו השוטרים לעבר המפגינים גז מדמיע ופרצו את המחסומים בכבישים באמצעות אוטובוסים, אולם נסוגו במהרה.

 

מאז תחילת השבוע נפצעו 81 בני אדם, אחד מהם הוספג בבנזין והוצת. לא ברור מי אחראי למעשה. "המפגינים הם מאוד אנוכיים. הם הפכו להיות אויבי העם", אמרה ראשת העירייה, קארי לאם, שנאלצת לראות את העיר בוערת ועם הערות כאלה, סביר להניח שתצפה בלהבות ממשיכות להתגבר.

מדד ההאנג סנג בהונג קונג לא נותר אדיש לאירועים וירד ב-1.8%. מאז תחילת יולי, ירד המדד בכ-2,000 נקודות. 

"הסינים יגבירו את מעורבותם"

עם זאת, יכול להיות שלהפגנות דווקא יהיה את האפקט ההפוך ממה שמבקשים המפגינים. "אני חושב שההפגנות עושות את השינוי הגדול ביותר דווקא בבייג'ינג, שעכשיו תתערב יותר בענייניה של הונג קונג", אמר דיוויד שואי, אחראי לאסטרטגיית מניות סיניות במריל לינץ', בראיון שנתן ל-CNBC.

 

"יש סבירות גבוהה לשינוי מהותי וחלוקה מחדש של העושר של הונג קונג. בעבר הסינים נתנו לאליטות של הונג קונג לנהל את ענייניהם, עכשיו ישנן שתי אופציות: הראשונה, להעניק להונג קונג אוטונומיה מלאה. השנייה והסבירה יותר, שסין תתערב הרבה יותר במדיניות של העיר", הוסיף וחזה כי בשנים הקרובות נחזה בשינויים מהותיים בעיר.

חשיבותה של הונג קונג לכלכלה הסינית

משמעותה של הונג קונג כיום היא בעיקרה סימבולית, למרות שעדיין יש לה חשיבות גיאופוליטית וכלכלית. בעבר הלא רחוק, תחילת שנות ה-90 ליתר דיוק, הונג קונג היוותה כרבע מהכלכלה הסינית. כיום, היא מהווה רק 2.5% מהכלכלה, מה שאומר שהיחס שלה קטן ב-90% במהלך 25 שנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

עם זאת, הונג קונג היא עדיין המקום בו סין מגייסת את מרבית הדולרים לכלכלתה. כמו כן, כלכלת הונג קונג היא הכלכלה המתקדמת הממונפת ביותר בעולם. ב-2008, כשהכסף נהיה זול, הרייטינג של האשראי ביחס לתמ"ג עמד על 300%. בעקבות זאת, 2008-2018 נחשב לעשור הזהב של העיר.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אפשטיין 14/11/2019 11:16
    הגב לתגובה זו
    השלב הבא האנרכיסטים הבולשביקים יספגו אש חייה מהממשל הסיני.
  • 1.
    אדם 13/11/2019 16:11
    הגב לתגובה זו
    להכנס ו"לעשות סדר" נו שיהיה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.