זאת הכלכלה הקטנה שצפויה לצמוח בשיעור עצום של כ-86% בשנה הבאה
קרן המטבע הבינלאומית (IMF) מאמינה שאחת המדינות הקטנות בדרום אמריקה עשויה לראות גידול דרמטי בצמיחה הכלכלית שלה בשנה הבאה.
גיאנה, מדינה של כ-780 אלף איש בלבד, חולקת גבול עם ברזיל, סורינאם וונצואלה בצפון מזרח דרום אמריקה, וצפויה לרשום צמיחה כלכלית (צמיחת תמ"ג) של 86% בשנת 2020, לפי נתוני קרן המטבע הבינלאומית, וזאת לאחר שבשנת 2019 עמד נתון הצמיחה של המדינה על 4.4%.
התרחבות מדהימה של התוצר הריאלי השנתי (תמ"ג) עשויה כנראה להוביל לכך שגיאנה תרשום את הצמיחה הכלכלית המהירה בעולם בשנה הבאה. מה שבטוח, ההתרחבות הכלכלית החזויה של גיאנה תהיה פי 40 מזו הצפויה לארה"ב - הכלכלה הגדולה בעולם.
הסיבה שקרן המטבע הבינלאומית מגיעה לנתון הזה היא מכיוון שגיאנה מכילה את כמות הנפט הגבוהה ביותר ביחס לתושבי המקום לעומת כל מדינה אחרת בעולם. לצורך העניין, ל"כוכבת" של OPEC, סעודיה, יש עתודות של כ-1,900 חביות נפט לאדם. לגינאה יש עתודות של כ-3,900 חביות לאדם, ויכול להיות שיהיה אף יותר מכך, מכיוון שהייצור עוד לא התחיל ועדיין מתגלות תגליות חדשות.
גיאנה צפויה להתחיל בייצור נפט בחודש הבא - באופן שלדעת האנליסטים יוביל לשגשוג כלכלי במדינה היחידה הדוברת אנגלית בדרום אמריקה. עם זאת, חלק מהאנליסטים מתארים את התחזית של קרן המטבע הבינלאומית כ"שאפתנית", וכי זו ככל הנראה התחזית הכלכלית השנתית הגבוהה ביותר שחזה הגוף העולמי אי פעם.
- הצעת חוק בארה"ב לחייב חברות לדווח על פיטורים בעקבות ה-AI
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, בהשוואה לתחזית קרן המטבע הבינלאומית לצמיחה כלכלית של 86% בשנה הבאה, IHS מרקיט מאמין כי לאור חוסר היציבות הפוליטית במדינה, הסבירות גבוהה יותר שכלכלת המדינה תתרחב בכ-30%.
- 8.סימבה 06/11/2019 15:47הגב לתגובה זואמנם זה לא סמים אבל יש כאן הרבה כסף ?????
- 7.ואיך אני מרוויח מזה (ל"ת)ויקי 05/11/2019 20:55הגב לתגובה זו
- 6.רון 05/11/2019 07:58הגב לתגובה זואך משקיעים במדינה הזו ETF ???? או אפשרות אחרת
- 5.Liran 04/11/2019 21:42הגב לתגובה זוהמדינה והאיזור שם העשירים בנפט בעולם ישנו תרחיש שפטרול תיהיה מניית מעוף
- 4.יונתן 04/11/2019 21:18הגב לתגובה זויש להם מיליארד וחצי דולר בנפט זה אבק בשביל סעודיה או ארהב
- נראה לי שאתה טועה (ל"ת)alonsho 05/11/2019 07:46הגב לתגובה זו
- משקיע 05/11/2019 05:24הגב לתגובה זויש פוטנציאל 2.5 מיליארד חביות. נכפיל ב 50 $ נקבל 125 מיליארד. נניח 45 מיליארד הוצאות הפקה והיוון קיבלנו 80 מיליארד. לא מספיק?
- מגיב 04/11/2019 21:58הגב לתגובה זוזה שווה 600 מליארד דולר אין מספיק אפסים במחשבון לזה, מברוק למחזיקי רציו פטרול
- 3.טל 04/11/2019 19:40הגב לתגובה זומשקיעי החברה יתעשרו בעשור הקרוב לטעמי
- 2.איך אפשר להשקיע שם דרך הבורסות ? (ל"ת)יעקב 04/11/2019 18:59הגב לתגובה זו
- טל 04/11/2019 21:37הגב לתגובה זונסחרת בבורסה שלנו יש לה שטח ענק בגיאנה סורינאם
- 1.נועם 04/11/2019 17:38הגב לתגובה זומה זה משנה כמה חביות נפט יש פר אדם? מה שחשוב זה כמה נפט בכלל יש שם? ואיך זה ישפיע כל גילויי הנפט החדשים על מחיר הנפט העולמי. אם בסך הכל יש שם 30 איש במדינה אז לא נראה לי שיש שם הרבה עתודות נפט ואז לא ברור בכלל אם ישקיעו שם כסף לפתח את השדות אם הם קטנים.
- זאב 04/11/2019 20:50הגב לתגובה זו1900 חווית כפול 780,000 תושבים וכפול מחיר נפט של $50 (כי אף אחד לא מוכר במחיר השוק אלא מספר אחוזים מתחת) מקבלים קרוב ל 74 טריליון דולר.
- קונספירציה 04/11/2019 17:55הגב לתגובה זוכל הפוסל במומו פוסל. מה שמעניין זה הבום הכלכלי הצפוי במדינה הקטנה הזאת. לא ההשפעה על מחיר הנפט (שזה גם מעניין, אבל לא הפאנצ' ליין). אבל אם לרדת על אחרים גורם לך להרגיש טוב... אז תרגיש טוב.
- אבל מה עושים עם הידיעה הזו? (ל"ת)מתי 04/11/2019 18:22
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
