וול סטריט
צילום: Istock

וול סטריט: הדאו ג'ונס עלה ב-0.42% לשיא של 27,461 נקודות

שבוע המסחר בוול סטריט נפתח בשיא חדש. הנאסד"ק עלה ב-0.56% וה-S&P 500 עלה ב-0.4%. יום שחור לסרגון שצונחת ב-35%, רדהיל מזנקת ב-12%, אנלייבקס מזנקת ב-12%, סאפיינס עולה ב-6%
מערכת Bizportal | (10)

עם הפנים למעלה: פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים, שהביאו את המדדים המובילים לשיאים חדשים. הדאו ג'ונס עלה ב-0.42% לשיא של 27,461 נקודות. הנאסד"ק עלה ב-0.56% ונסגר על 8,433. ה-S&P 500 עלה ב-0.38% ונסגר על 3,078 נקודות.  השבוע מפתח על רקע הסנטימנטים החיוביים של רגיעה במלחמת הסחר, כשבסוף השבוע דווח שארה"ב וסין מתקרבות להסכם. כמו כן, עונת הדוחות הטובה נותנת את אותותיה גם כן, הורדת הריבית של הפד' ונתוני התעסוקה הטובים (לכתבה המלאה) הוסיפו לסנטימנט החיובי. דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% בגזרת המניות הישראליות מניית סרגון (סימול: CNRT) מתרסקת בלמעלה מ-35%, לאחר פרסום דוחותיה, שהראו על רווחים רבעוניים של 0.01 דולר למניה (EPS). התוצאות היו נמוכות בהרבה מהצפי ל-0.04 דולר רווח למניה. זאת גם ביחס לרבעון המקביל ב-2018, אז החברה הרוויחה 0.07 דולר למניה. הרווחים של סרגון גם כן ירדו בחדות מ-87 מיליון דולר ברבעון המקביל דאשתקד ל-72 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2019.  מנגד, אנלייבקס (סימול: ENLV) עלתה ב-15.74%, מניית חברת הביו-פרמצבטיקה הישראלית, רדהיל ביופארמה (סימול: RDHL) עלתה ב-6.2%, לאחר שהחברה קיבלה את אישור ה-FDA לתרופת Talicia לטיפול בחיידק ה-H.pylori. מניית סאפיינס (סימול: SPNS) עלתה ב-4.92%. מניות במרכז ענק הקמעונאות המקוונת עליבאבא (סימול: BABA) מדווחת כי ההכנסות מכל אפיקיה ההכנסות של החברה עלו ברבעון השלישי של 2019. מכירות החברה הסתכמו ב-14.4 מיליארד דולר ברבעון השלישי ומדובר על עלייה של 40% במכירות. המניה עולה ב-1.5%. (לכתבה המלאה) מניית ענקית המזון המהיר האמריקאית מקדונלד'ס (סימול: MCD) יורדת ב-2.7% על רקע הודעת החברה מאתמול אודות פיטורי, המנכ"ל ונשיא החברה, סטיב איסטרברוק, בעקבות מערכת יחסים אסורה עם עובדת. החברה דיווחה כי היחסים היו בהסכמה, אך איסטרברוק "הפר את מדיניות החברה והפגין שיקול דעת גרוע" (לכתבה המלאה). מניית Under Armour (סימול: UA) צוללת ב-16%, לאחר שהחברה הנמיכה את התחזיות לשנת 2019 ועל רקע פתיחת חקירה פדרלית בנוגע לפרקטיקה של אנשי הכספים של החברה. החברה דיווחה על רווח נקי של כ-102.3 מיליון דולר או 23 סנט למניה, לעומת 75.3 מיליון דולר או 17 סנט למניה ברבעון המקביל. ההכנסות הסתכמו בכ-1.43 מיליארד דולר לעומת כ-1.44 מיליארד דולר ברבעון המקביל. צפי האנליסטים היה לרווח נקי של 18 סנט ולהכנסות של 1.41 מיליארד דולר. החהרה הנמיכה את התחזית לגבי צמיחת ההכנסות בשנת 2019 ל-25 (לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 3%-4%).    

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אסי 04/11/2019 22:36
    הגב לתגובה זו
    יהי חודש מעניין
  • 6.
    . 04/11/2019 22:20
    הגב לתגובה זו
    לפרופ' איצ שלנו מתגובה 1. האם אפשר גם להצטרף לצל קורתך?
  • 5.
    הפד ממשיך להדפיס 04/11/2019 20:18
    הגב לתגובה זו
    קונים מניות, לא משנה מכפילים, רווחים, מאקרו
  • 4.
    נמאס מעליות המזויפות-הלוואי ויפול (ל"ת)
    מוטי 04/11/2019 19:54
    הגב לתגובה זו
  • הלוואי! (ל"ת)
    הלוואי 04/11/2019 20:18
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    למעלה למעלה למעלה 400 אחוז רק למעלה (ל"ת)
    רק רק רק רק רק רק 04/11/2019 16:22
    הגב לתגובה זו
  • שיהיה כרצונך/או שלא/או שאולי (ל"ת)
    יאאללא בסדר 04/11/2019 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המשך לברוכים הבאים 04/11/2019 16:15
    הגב לתגובה זו
    מיחלים/שואפים/מתפללים ועוד(כמובן תוספות שלי..)להתפתחויות חיוביות בקשר למלחמת הסחר...!!! האם אין מקום לקבוע עמדה ומחשבה בריאה הטוענת שמלחמת הסחר כנראה תימשך לעולם ולמעשה אין בה שום סוף או תועלת..בכל מקרה אם תיגמר מלחמת הסחר הרי הטראמפים מצפון אמריקה ימעכו על ידי הסינים עד דק!!!
  • 1.
    . 04/11/2019 15:24
    הגב לתגובה זו
    הצל כה גדול שהוא מסתיר את החמה ויוצר חושך מוחלט...בור שחור.
  • איזה צל? השמש קופחת ושורפת לי את הראש והתחת!!! (ל"ת)
    לפרופסור איצ משרון 04/11/2019 16:49
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.