גוגל google
צילום: לוגו

גוגל סירבה לספק פרסומות אדסנס לאתר בגלל חשש ל"תוכן למבוגרים"

בית המשפט קבע שגוגל לא יכולה לחלט סכומים שמגיעים לאתר, אבל בהחלט יכולה שלא לתקשר עימו בהסכם פרסומי

המחוזי הורה לתקן סעיף בתנאי שירות המודעות של גוגל עקב היותו מקפח

ביהמ"ש המחוזי קיבל חלקית את תביעתה של חברה שעשתה שימוש בשירות המודעות של גוגל, Google AdSense, בטענה כי האחרונה השעתה אותה שלא כדין מהשירות וקיזזה את כל הסכומים שעמדו לרשותה.

בפסק הדין נקבע כי החברה היא שהפרה את ליבת ההסכם מול גוגל, אולם התנאי המאפשר לגוגל לנכות ללא הגבלה את הסכומים שעמדו לזכות בעל האתר – הוא תנאי מקפח בחוזה אחיד שיש לשנותו

התובעת, חברת "ויוה מדיה", הפעילה אתר אינטרנט בשם Viralious. ויוה עשתה שימוש בשירות "אדסנס" של גוגל (Google AdSense).

על פי המודל העסקי של אדסנס, בעלי אתרים אשר מעוניינים למכור שירותי פרסום מתקשרים עם גוגל, וזו ממקמת פרסומות בשטחים שהוקצו לה באותם אתרים. כאשר גולש באתר מקליק על גבי הפרסומת, נוצר חיוב כספי של המפרסם. לפי ההסכם מול בעלי האתרים, יועברו לידיהם 68% מההכנסות שתגבה גוגל מהמפרסמים, בכפוף לקיום יתר תנאי הסכם השירות.

בתביעה שהגישה לבית המשפט המחוזי בלוד, בסך של 2.5 מיליון שקל, טענה ויוה כי לאחר מספר חודשים בהם פעל האתר כשורה התקבלה הודעה מאת גוגל, לפיה אחד מהדפים באתר מפר את תקנון אדסנס, במובן זה שהוא כולל "תוכן למבוגרים". הגם שויוה השעתה את הדף, מספר ימים אח"כ הופסק שירות האדסנס עבור ויוה והכספים שעמדו לזכותה אצל גוגל נלקחו.

לטענת ויוה, גוגל ביטלה את הסכם השירות עמה בלא הצדקה, מבלי שהופר ההסכם וממילא מבלי שניתנה לה אפשרות ממשית לתקן את ההפרה הנטענת. בעניין זה טענה כי ההתראה שנשלחה אליה הייתה כללית ולא אפשרה לה לתקן את ההפרה, אם הייתה כזו, ואפילו אם היה ממש בטענה כאילו הוצגה תמונה בעלת סממנים אסורים, אין מדובר בהפרה יסודית של הסכם השירות וממילא גוגל לא הייתה רשאית לבטל את ההסכם.

לפיכך, לטענת ויוה, ביטול ההסכם על ידי גוגל בנסיבות שכאלה דינו כהפרת חוזה וכי אם קיימת הוראה בהסכם השירות לפיה גוגל רשאית להביא לידי סיום את הסכם השירות לפי שיקול דעתה גם במקרה של הפרה מינורית - הרי שמדובר בתניה מקפחת בחוזה אחיד. עוד נטען כי גוגל עיכבה וקיזזה שלא כדין סכומי כסף משמעותיים שעמדו לזכותה של ויוה בחשבונה.

גוגל מאידך, טענה כי במסגרת הניטור שמבצעות מערכותיה התגלה שהאתר שמופעל על ידי ויוה מהווה חממה להקלקות מלאכותיות ובלתי אותנטיות, דבר שיש בו הפרה של תנאי השירות של אדסנס. לפיכך, פנתה גוגל לחברה והזהירה אותה כי אם הדבר לא ייפסק היא עלולה למצוא עצמה מושעית מהשירות. היות שויוה לא תיקנה את ההפרה, כך נטען, ביטלה גוגל את ההתקשרות עמה. עוד נטען כי לגוגל התברר שקיימת זהות בין חלק מהגורמים בויוה לבין חברה בשם "איירדן", אשר הושעתה בעבר משירות האדסנס בנסיבות דומות.

קיראו עוד ב"בארץ"

השופט אורן שוורץ ציין כי ויוה אמנם לא חתמה על הסכם תנאי השירות או על תקנות שירות האדסנס, אולם היא הצטרפה לשירות באמצעות פתיחת חשבון ועשתה שימוש פוזיטיבי בשירותים שהעמידה גוגל לרשותה וכי גם על פי המבחנים שעוצבו בפסיקה האמריקאית, נראה כי נוצר קשר חוזי תקף בין ויוה לבין גוגל על יסוד התנאים שנקבעו בהסכם השירות ובתקנון.

הפרות הנוגעות ללב-ליבו של המודל העסקי שעל בסיסו פועל שירות האדסנס

בכל הנוגע לטענת גוגל על הזהות בין ויוה לבין חברת "איירדן", שוכנע השופט כי נוכח היותה של איירדן בעלת השליטה בויוה וקיומם של קווי דימיון ברורים בפעילותן של השתיים - ויוה היא בגדר "יישות חלופית" לאיירדן, כפי שפרשנות תכליתית של הסכם השירות מחייבת זאת. הואיל וויוה לא חשפה את הקשר שלה לאיירדן, ולא גילתה בפני גוגל כי זו הושעתה משירות האדסנס בעבר, קבע השופט כי היא הפרה את הוראות הסכם השירות.

עוד נדרש השופט לסוגיית ההפרה הנטענת בעניין התנועה וההקלקות והעדיף את עמדתה של גוגל לפיה ויוה אכן הפרה את הסכם השירות בכך שהאתר שהיה בבעלותה ותחת פיקוחה יצר מניפולציות בתנועה ובהקלקות שבאתר. בנסיבות אלה, גוגל פעלה כדין עת מסרה לויוה התראה בעניין הפרת תנאיו של הסכם השירות.

עוד קבע השופט כי ויוה לא תיקנה את ההפרות כפי שנדרשה, לא סיפקה הסבר מפורט באשר לשינוי שבוצע באתר לטענתה, והרושם הוא כי מדובר בשינוי עיצובי בלבד, שלא כלל תיקון בתוכנה וספק אם הוא הביא לפתרון ממשי בעניין איכותן של ההקלקות.

יתר על כן, מתוך הראיות עלה כי השינוי שבוצע לא פתר את עניין הפרות התנועה וגרם להפרת מדיניות נוספת – ריבוי מודעות ביחס לכל דף תוכן באתר. התוצאה הראייתית היא כי הוכח שויוה אכן הפרה את הסכם השירות מול גוגל, כאשר לדעת השופט מדובר בהפרות הנוגעות ללב-ליבו של המודל העסקי שעל בסיסו פועל שירות האדסנס ועיקרן יצירת מניפולציות על התנועה באתר ועל ההקלקות של הגולשים באתר. לשיטתו, יש בהפרות אלה כדי לפגום בטוהר השירות וממילא לפגוע באמון קבוצת המפרסמים ובחוויית הגלישה של המשתמשים. אשר על כן, קבע השופט כי הסכם השירות בוטל כדין, בהתאם לזכותה של גוגל לעשות כן מכוח חוק החוזים (תרופות).

מנגד, בכל הנוגע לקיזוז הכספים ע"י גוגל, צידד השופט דווקא בעמדתה של ויוה. לדבריו, גוגל לא עמדה בדרישות שקבועות בדין המהותי וטענת הקיזוז שלה הועלתה על דרך הסתם, שכן לא הונח לה מסד ראייתי הן באשר למקור הזכות החוזית לקיזוז והן באשר לחיוב שהושת על ויוה שאותו ביקשה גוגל לקזז מחלקה של ויוה בתקבולים מהשירות.

תנאי מקפח בחוזה אחיד?

השופט הדגיש, כי מדובר בסכום שעמד לזכותה של ויוה בחשבון האדסנס בגין תקבולים ממפרסמים שכבר התקבלו עובר לביטול הסכם השירות, כאשר גוגל לא הניחה גם מסד ראייתי כלשהו באשר לשאלה האם עסקינן בסכומים קצובים, האם מדובר באותה עסקה או שמא בעסקאות שונות ולא הבהירה באופן המצופה ממנה אם היא השיבה למפרסמים גם את חלקה בתקבולים בגין הזיכויים שנעשו מחשבונה של ויוה (אותם 32% שאמורים להוות את חלקה בהכנסה). לפיכך, דחה השופט את טענת הקיזוז שהעלתה גוגל בעניין הסכום שהתקבל בחשבונה של ויוה אצל גוגל.

עוד התייחס השופט לעובדה שהסכם תנאי השירות של האדסנס מקנה לגוגל זכות לנכות או לבצע החזר של יתרת הזכות שעמדה בחשבון בעל האתר. על פי לשון הסעיף, אין צורך בקשר סיבתי בין ההפרה לשיעור הניכוי, אלא די בכך שנמצא כי בעל האתר מפר את הסכם השירות או מבצע פעילות בלתי חוקית בכדי לשלול ממנו את מלוא ההכנסות שנזקפו לזכותו עד אותה עת. לדברי השופט, מדובר בסנקציה משמעותית שאינה תלוית נזק ומקנה מעין "פיצוי מוסכם" בגובה יתרת הזכות האחרונה שהייתה בחשבון הספק.

עוד הוסיף השופט באותו עניין, כי היקפו הבלתי מוגבל של הפיצוי המוסכם, עד כדי מלוא יתרת הזכות שעומדת לרשות הספק אצל גוגל, הופכת אותו לתניית קנס (Penalty), שנפסלה אף בשיטות המשפט המקובל.

משכך, קבע השופט כי נסיבות אלה מעלות חזקת קיפוח לפי חוק החוזים האחידים, ולכן עובר הנטל לסתור את החזקה אל גוגל. לאחר בחינת טענותיה של גוגל קבע השופט כי נטילה גורפת של כל יתרת הזכות שעומדת לרשות בעל אתר בחשבון האדסנס מהווה קיפוח בלתי מידתי של זכות חוזית-אובליגטורית. "מחיקת זכויות גורפת שכזו, בלי קשר לעוצמת ההפרה והיקף הנזק שנגרם בעטיה, היא סעד עצמי טוטלי, שאינו מוכר במחוזותינו ובמחוזות המשפט המקובל", כתב השופט. לכך, הוסיף גם את פערי הכוחות המבניים, שבין גורם גלובאלי שמנהל פלטפורמה דיגיטאלית אדירת ממדים לבין בעלי האתרים שמבקשים להיבנות מהתשתיות שמספקת הפלטפורמה. נוכח האמור, קבע השופט כי ניכוי והפחתה בלתי מוגבלים של יתרות זכות בחשבון בעל האתר מהווה תנאי בלתי מידתי, ומכאן נגזר היותו תנאי מקפח.

יחד עם זאת, מאחר שמשקלן הכספי של ההפרות שהוכחו היה נמוך באופן יחסי לחומרתן, סבר השופט כי אין הצדקה להכרזה על בטלותו המלאה של הסעיף הרלוונטי בהסכם השירות של גוגל, ויש לאפשר לה להמשיך ולעשות שימוש אפקטיבי בכלי זה של סעד עצמי תוך קביעת אמות מידה סבירות ואובייקטיביות שיכולות להבטיח סנקציה אפקטיבית, אך בה בעת גם מידתית. לדעת השופט, הדרך לעשות כן היא באמצעות הטלת מגבלה על שיעור הניכוי, ולחילופין יצירת זיקה בין מעשה ההפרה לבין היקפה של הסנקציה. לשיטתו, קביעת מגבלה על היקף הניכוי בשיעור של 40% מהיקף הסכום שהצטבר בחשבון הספק אצל גוגל תאפשר אכיפה יעילה, והיא אף מתיישבת עם הרף הגבוה שהוכר בפסיקת בתי המשפט באשר לפיצויים מוסכמים בגין הפרת חוזה.

לחילופין, סבר השופט, ככל שיהיו בידי גוגל נתונים כספיים באשר לפירותיה הכספיים של ההפרה, תהא שמורה לה הזכות לנכות מהיתרה שמוחזקת אצלה עד פי חמש מפירות ההפרה, על פי הגבוה מבין השניים. לדעת השופט, חלופה זו תאפשר סנקציה אפקטיבית ומידתית במקרים בהם יש בידי של גוגל ראיות כלשהן באשר להיקף התקבולים שהגיעו לחשבון בעל האתר כתוצאה מהפרת הסכם השירות. אשר על כן, הורה השופט לתקן בהתאם את הסעיף הרלוונטי בתנאי שירות האדסנס של גוגל.

לאור האמור – התביעה התקבלה בחלקה ונקבע כי ויוה הפרה את הסכם השירות וכי ביטול החוזה על ידי גוגל נעשה כדין. עם זאת, לנוכח היותו של הסעיף בתנאי השירות תנאי מקפח בחוזה אחיד, ובהתחשב בשינוי שנערך בו, תשיב גוגל לויוה סך של 892,969 שקל מתוך הסכום שניכתה מחשבונה. בנוסף, תישא גוגל בשכ"ט עורכי דינה של ויוה על הצד הנמוך, בסך 40 אלף שקל, ובהוצאות בסך 20,000 שקל. ויוה יוצגה בהליך ע"י עו"ד ד"ר יונתן דרורי ועו"ד אוריה ירקוני. גוגל יוצגה ע"י עו"ד רות לובן ועו"ד ליאת בבלוקי-פילרסדורף.

לאייטמים נוספים בנושאי משפט  - אתר תקדין

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ויוה צריכים לשבת בכלא (ל"ת)
    שולי 28/08/2019 22:40
    הגב לתגובה זו
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.