נטיקסיס
צילום: ערן סוקול

נטיקסיס: אין סכנה למיתון עולמי; הברקזיט מסוכן ממלחמת הסחר

בסקר שערכה ענקית ההשקעות בין 17 מנכ"לים, כלכלנים ואסטרטגים של שווקים גלובליים, לקראת המחצית השנייה של 2019, עולה כי הם צופים מחצית שנייה מאכזבת, אך אינם חוששים ממיתון עולמי
ארז ליבנה | (2)

ענקית ההשקעות האירופאית נטיקסיס, המנהלת מעל טריליון דולר, פרסמה תוצאות סקר שערכה בין 17 מנכ"לים, כלכלנים ואסטרטגים של שווקים גלובליים מקבוצת נטיקסיס, לקראת המחצית השנייה של 2019, ממנו עולה כי לאחר מחצית ראשונה חיובית סך הכול, הצפי הוא לביצועים מאקרו כלכליים מאכזבים לתקופה של 6-12 החודשים הבאים – עם זאת לא קטסטרופליים לשוק הגלובלי.

האירופאים פחות חוששים ממלחמת הסחר

בקשר עם מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, מציינים בנטיקסיס כי "למרות שנתיים של חבטות הדדיות בין שתי המעצמות, אשר לעתים קרובות השפיעו על שווקי העולם כפי שקרה בתחילת השבוע שעבר, ההשלכות של מלחמות הסחר האלו דורגו רק במקום השני אחרי הברקזיט בחומרת הסיכון שהן מציבות לכלכלה העולמית".

חוששים מברקזיט מבולגן

משתתפי הסקר אינם חושבים שיש הרבה סיכוי לצמיחה גלובלית במחצית השנייה של 2019. הרוב אינם צופים תוצאות חיוביות לברקזיט, אבל חלק חושבים שפעילות של הבנק המרכזי הבריטי יכול לייצר ריבאונד של צמיחה, כשחלק חושבים שמהלך שכזה פשוט לא יעבוד.

* ניקוד ההסתברות בסולם של 5-1, כאשר 1 מייצג את ההסתברות הנמוכה ביותר ו-5 את ההסתברות הגבוהה ביותר.

"תוצאות הסקר מראות בבירור, שבמצטבר, לא הרבה רואים באופק קטליזטורים רבים לכלכלה העולמית – אבל הם גם אינם רואים גורמים למשבר ולמיתון כלל עולמי. התחזית הכללית אומרת שאלו יהיו עד 12 חודשים שפשוט נצטרך לעבור איכשהו", אומרת אסתי דווק, ראשת שווקים גלובליים ופיתרונות דינמיים של נטיקסיס.

 

לאסטרטגים של נטיקסיס תחזיות מועטות בלבד לגבי התשואות על ניירות הערך האמריקאים או האירופיים ב-6-12 החודשים הבאים. עם זאת, אין הסכמה כללית לגבי ירידות שערים דרמטיות. ככלל, התחזית ביחס לניירות הערך מאוזנת. אף אחד מהאסטרטגים לא חוזה שוק דובי (ירידה של 20% ויותר) או אפילו תיקון של השוק (ירידה של 10% ויותר) בטווח הזמן הזה.

* ניקוד ההסתברות בסולם של 5-1, כאשר 1 מייצג את ההסתברות הנמוכה ביותר ו-5 את ההסתברות הגבוהה ביותר.

הבנקים המרכזיים ממשיכים לעמוד במרכז תשומת הלב

האסטרטגים של נטיקסיס חוזים מדיניות יונית יותר הן מצד הפדרל ריזרב האמריקאי והן מצד הבנק האירופי המרכזי (ECB). בממוצע, האסטרטגים חוזים שהפד יוריד את הריבית בחזרה ב-50 נקודות בסיס עד סוף השנה.

 

באירופה המשיבים לסקר צופים הקלה נוספת מצד ה-ECB וחוזים הפחתה של 10-5 נקודות בסיס בריבית על פיקדונות overnight. ההסכמה לגבי קיצוץ הריבית על-ידי ה-ECB אינה חזקה מאחר ומחצית מהמשתתפים אינם חוזים שינוי בריבית על פיקדונות overnight.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

עמדה זאת עשויה להעיד שבמקום להפחית את הריבית, ה-ECB עשוי לבחון קודם אמצעים אחרים כגון פרסום תחזיות נוספות והשקה מחודשת של תכנית רכישת נכסים בהיקף גדול (הרחבה כמותית).

 

מטבעות: הנטייה למדיניות ריבית יונית יותר של הפד וה-ECB מודגשת ביחסם של האסטרטגים למטבעות. הציפיה הכוללת לתנודתיות חזקה יותר עם 10 מתוך 17 החוזים תנודתיות מטבעית מוגברת והיעדר מוחלט של אסטרטגים החוזים ירידות.

 

סחורות: תחזיות התנודתיות של האסטרטגים של נטיקסיס תואמות את תחזיותיהם לשוק ניירות הערך. הם צופים גידול קל בתנודתיות עם עלייה של 2.1 נקודות ב-VIX מרמתו באמצע השנה (15.1). תחזית ממוצעת זאת ל-17.2 מייצגת גידול מתון אך משמעותי בתנודתיות הכוללת.

בניגוד לפרשנויות שוק מהזמן האחרון, המשיבים לסקר חוזים התגברות מרבית של התנודתיות במטבעות ואחריהם בניירות הערך, כאשר שיעור התנודתיות באג"ח/שערי הרבית הוא הנמוך ביותר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ranby 16/08/2019 08:25
    הגב לתגובה זו
    ניתוח מעניין
  • 1.
    חסרי מושג . (ל"ת)
    אוסף מומחים ... 15/08/2019 15:07
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.