יואן
צילום: istock

הבנק המרכזי של סין קבע שוב את שער המטבע מתחת ל-7 יואן לדולר

ה-POBC קבע את שער היואן ברמה הנמוכה ביותר מאז אפריל 2008, אך מעל צפי האנליסטים, מה שהרגיע מעט את המשקיעים כסימן לכך שסין לא פתחה במלחמת מטבעות כוללת - החוזים העתידיים יורדים עד 0.6%
ערן סוקול | (3)

הבנק המרכזי של סין קבע את שער היואן ברמה של 7.0136 לדולר - הרמה הנמוכה ביותר מאז אפריל 2008, אך מעט מעל צפי האנליסטים שהעריכו כי שערו ייקבע ברמה של 7.0222 לדולר, מה שהרגיע מעט את המשקיעים כסימן לכך שסין לא פתחה במלחמת מטבעות כוללת.

בתוך כך, בורסות אסיה ננעלו הבוקר במגמה מעורבת, ניקיי עלה ב-0.4% לאחר שנתוני התמ"ג ביפן הפתיעו לטובה והבורסה בשנחאי ירדה ב-0.7%. המדדים המרכזיים באירופה נסחרים כעת בירידות שערים קלות של כ-0.3% והחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט יורדים עד 0.6%.

זו הייתה הפעם השנייה השבוע שהבנק העממי של סין (POBC) קבע את שער היואן ברמה נמוכה מ-7 יואן לדולר, כאשר בפעם הראשונה הוצת כתוצאה לחץ מכירות בשווקים.

"הלחץ על היואן צפוי להימשך כל עוד תימשך אי הוודאות בגזרת מלחמת הסחר", אמר מיקיו קומדה, מנכ"ל ואסטרטג ב-LGT Capital Partners, בראיון לרשת CNBC. "וגם מכיוון שהכיוון אליו הולכת הכלכלה הפנימית הסינית הוא כיוון הדורש תמריצים והקלות נוספות. זה לא משהו שמחזק את המטבע". להערכתו, ה-PBOC ישמור את היואן יציב לזמן מה בטווח של 8-7 יואן לדולר.

בתחילת השבוע, הפחית ה-POBC את שער היואן מעבר לרמה של 7 יואן לדולר, לרמה הנמוכה ביותר מאז 2006, מהלך שהצית עליית תשואות באג"ח האמריקאיות ולחץ מכירות בשווקים. הרשויות בסין טענו כי הפיחות התרחש בעקבות ההתבטאויות האחרונות של טראמפ בנוגע להטלת מכסים נוספים על המדינה, כחלק מפעילות נורמטיבית של סוחרים וכי יפעלו נגד ספקולנטים על המטבע.

טראמפ מצידו האשים את סין כי היא "מניפולטורית מטבעות", מה שעשוי לגרור הטלת סנקציות על סין, אולם בסין עמדו על כך שהפיחות אינו לצורך הענקת יתרון תחרותי לחברות המקומיות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דוד 11/08/2019 00:18
    הגב לתגובה זו
    כנל טבע...
  • סין תקרוס או טראמפ? (ל"ת)
    חיים 13/08/2019 17:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    rugh 09/08/2019 12:41
    הגב לתגובה זו
    ורק אצלנו הדולר נסחר בעליות במשל המסחר ואחר שעות המסחר יום אחרי יום באים הספקולנטים ומורידים את השער ואחרי זה מסבירים שזה כוחות השוק
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social