שוורים ודובים וול סטריט
צילום: Istock

האנליסט שצופה צניחה של 20% במדדי וול סטריט במהלך הסתיו

וינסנט דלווארד מעריך כי חולשה של הדולר, מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, הברקזיט המתקרב, עימות אפשרי עם איראן והמירוץ המתחמם לנשיאות ארה"ב, יובילו לטלטלה בשווקים בחודשיים הקרובים
ארז ליבנה | (20)

האם השווקים הבינלאומיים בפני הנפילה החדה ביותר מאז 2008? וינסנט דלווארד, ראש מחלקת האסטרטגיה המאקרו כלכלית ב-INTL FCStone, חושב שכן. להערכתו, זה צפוי לקרות בחודשיים הקרובים והוא ממליץ למכור כ-20% מתיק המניות.

חברות ה-S&P500 פועלות על זמן שאול 

את התחזית, דלווארד מבסס על 3 אבני יסוד מרכזיות. הראשונה, רווחים. אמנם מרבית החברות הנסחרות ב-S&P500 הכו את תחזיות הרווח ברבעון השני, אך דלווארד טוען שהחברות פועלות על זמן שאול והרווחים צפויים לרדת.

"הרווחים צפויים להתכווץ ב-3.5% ברבעון הבא, לפני ריבאונד בלתי סביר של 3.9% ברבעון שלאחריו. יחד עם סיום מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין, שאינו תרחיש סביר לדעתי, קשה לראות איך המשך הירידה ברווחים של החברות בארצות הברית תשתנה בסתיו הנוכחי", אמר דלווארד.

הפד לא יכול לשנות את המגמות בשוק

שנית, לאחר 10 שנים בהן הכלכלה האמריקאית מראה חוסן מרשים וצמיחה יציבה, בעת האחרונה ישנם סימנים של חולשה. ירידה בייצור, בתמ"ג ובייצוא, שמובילים לחששות בוול סטריט למיתון – דלווארד מעריך כי הניסיונות של הפד' להפסיק את "הדימום" ולחזק את הדולר המדרדר, אינם מספקים כדי לשנות את מגמות השוק.

 

הסיבה השלישית – פוליטיקה. למצב הפוליטי יש השלכה ברורה על מצב השווקים וכשהפוליטיקה הבינלאומית עצבנית, השווקים הופכים לעצבניים. הברקזיט הקשוח, עימות אפשרי עם איראן והמרוץ המתחמם לנשיאות ארה"ב – כל אלה יובילו להערכתו לתיקון משמעותי בשוק במהלך הסתיו.

זה יהיה רק תיקון, אחריו יהיו הזדמנויות 

למרות שדלווארד צופה צניחה של 20% במדדי המניות, הוא לא חושב שאנחנו לקראת קריסה טוטאלית של השווקים ומעריך כי אחרי הצניחה, יווצרו הזדמנויות השקעה מעולות.

הדולר צפוי להמשיך להיחלש

דלוואר צופה המשך היחלשות הדולר סביב שלושה אנשים, לדבריו "טראמפ, מנוצ'ין ופאוול בדרך כלל משיגים את מבוקשם, במיוחד אם הם עובדים יחד. להיות בלונג על מחיר הדולר בשנת 2020, משמע להמר נגד שלושת האנשים החזקים ביותר בעולם".

קיראו עוד ב"גלובל"

השווקים המתעוררים יהנו מהדולר החלש

"השווקים המתעוררים יוכלו ליהנות מרוח גבית כתוצאה מההקלות המוניטריות, מינוף קל יותר וצמיחה מהירה יותר של השווקים המקומיים שלהם - איכות חשובה במיוחד בעידן של דה-גלובליזציה", אמר דלווארד. היחלשות הדולר האמריקני צפויה להיטיב עם השווקים המתעוררים העמוסים בחובות הנקובים בדולר, כאשר דולר זול יותר פירושו החזר נמוך יותר.

תשואות עולות ועקום תלול ייטיבו עם מניות הפיננסי

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    דודו 05/08/2019 12:14
    הגב לתגובה זו
    די סביר שאחרי שנים של עליות , תגיע הנפילה, כדי לתת מקום לעוד עליות , כך פועל כל שוק
  • 16.
    זה דומה לגורביץ. תמיד יש שורטיסטים חולימים (ל"ת)
    מיכאל 05/08/2019 09:03
    הגב לתגובה זו
  • השוק האמריקאי עלה איזה 50% בשנתיים..האם ימשיך ככה לנצח? (ל"ת)
    א 06/08/2019 14:34
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    יעקב 05/08/2019 04:36
    הגב לתגובה זו
    כבר כמה שנים אתם מוצאים אנשים הזויים דחוסים שחורות ומפרסמים אותם מה אתם מנסים לעשות
  • 14.
    נתראה בסתיו עם 20% למעלה! (ל"ת)
    משה 04/08/2019 22:16
    הגב לתגובה זו
  • טכני 05/08/2019 23:04
    הגב לתגובה זו
    אל תזלזל יש סטיה חודשית זה הולך לרדת ובגדול.
  • 13.
    גוגל 04/08/2019 22:07
    הגב לתגובה זו
    זה כבר שנים שאני מחפש לקרוא מה הוא חושב
  • 12.
    צניחה חופשית 04/08/2019 21:12
    הגב לתגובה זו
    אני מעריך שהוא צודק בהחלט והתיקון קרוב מתמיד.אך לדעתי זה לא יהיה רק תיקון של 20% אלא תהיה זאת נפילה חופשית, אין ברירה אחרי 11 שנים של עליות רצופות רק צניחה באה בחשבון.בניגוד אליו אני חושב שכן תהיה "קריסה טוטאלית" שלידה 2008 עוד תחוויר...!
  • חחח 05/08/2019 13:47
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
  • 11.
    משבר ברור 04/08/2019 21:01
    הגב לתגובה זו
    העולם בדרך למיתון זה כבר לא סוד, החוב בשיא, המצב כזה זה עניין של זמן עד ששוק המניות יתפרק. גם הורדות ריבית בארהב כבר לא יעזרו. נדבר הכי בטוח כעת, זה השקעה בדולר שתמיד ,מאז קום המדינה הוא זינק המשברים. בנק ישראל טען, כי מתרחקים מייד האנפלציה בגלל תיסוף השקל. לא תהיה לו ברירה אלא להוריד ריבית. לאפס באוגוסט
  • 10.
    רעות 04/08/2019 20:58
    הגב לתגובה זו
    חשבתי ללהתחיל להשקיע במניות.. כדאי לחכות?
  • 9.
    כל יומיים 04/08/2019 19:54
    הגב לתגובה זו
    בסוף מישהו פוגע
  • 8.
    חזי 04/08/2019 19:52
    הגב לתגובה זו
    ויעביר מסר שאם לא יבחרו בו כולם יתרוששו
  • 7.
    כל אחד נהיה חכם (ל"ת)
    לא להלחץ 04/08/2019 19:43
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לבדוק 04/08/2019 19:40
    הגב לתגובה זו
    לבדוק מה אמרו לפני שנה ובמה הם צדקו או לא צדקו. הרבה מהם יהיו מאד נבוכים.
  • 5.
    הדולר 04/08/2019 19:24
    הגב לתגובה זו
    אין הבנה.
  • 4.
    כל שבוע מצטטים איזה נביא זעם הזוי (ל"ת)
    נו באמת... 04/08/2019 19:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ההערכות 04/08/2019 18:56
    הגב לתגובה זו
    אך כל עוד הריבית כה נמוכה אין כנראה סיכוי לתיקון של יותר מ 10% במקסימום,אך גם ברור שעד נובמבר יהיה "תיקון"!
  • 2.
    חחח... עוד אחד.. אין אנליסט שיודע מה יקרה.. (ל"ת)
    מישהו 04/08/2019 18:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    sus 04/08/2019 18:13
    הגב לתגובה זו
    אם התחזית תממש, יהללוך כולם, איך ידעת! אם תטעה, לא יזכרו לך
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.