ראש עיריית אילת על שדה דב: "הממשלה מתנהגת כמו כרישי נדל"ן"
בעקבות סגירת השדה הודיע היום מאיר יצחק הלוי על פרישתו מסיעת הליכוד ואמר כי "ישראל מתפרקת מנכסיה". מנהלי הגוש הגדול: "לחץ פוליטי ערב בחירות"
"הממשלה מתנהגת כמו כרישי נדל"ן ולא כממשלה שפועלת לטובת אזרחיה", כך התבטא היום (ג') ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, בנוגע לסגירת שדה דב במפגש חירום שהתקיים בנושא בהשתתפות ראשי ענף התיירות בארץ וראשי הערים אילת ות"א. עוד הכריז הלוי על עזיבת סיעת הליכוד: "החלטתי שלא להיות חלק מתנועה שמובילה מהלך מחפיר וכוחני שכזה".
בדבריו כינה הלוי את שדה דב כ"תחנה המרכזית" של האילתים. "הוא משמש כמנחת מהיר "לאוטובוסים עם כנפיים" שהם התחבורה הציבורית של תושבי העיר אילת ואורחיה. לא מצאתי שום סיבה הגיונית לסגירת השדה – להוציא את הרצון לחמוד את הקרקע כדי לכסות גירעון תקציבי שיצרה המדינה", אמר ראש העירייה והוסיף: "אני מבקש להדגיש, כי ניתן ואפשר לבנות על הקרקע 8,500 דירות לבעלי הקרקעות ולהותיר מנחת של מסלול אחד וטרמינל קטן. הכסף הגדול מנצח את הכל".
נציין כי סגירת שדה דב קבועה לעוד כשבועיים, ביולי 2019, כאשר התכנית הראשונה המקודמת על שטח השדה לבניית 4,844 יחידות דיור כבר אושרה להפקדה (לכתבה המלאה). מועד סיום הגשת ההתנגדויות חלף ובהיעדר הנחיה אחרת מצד ראש הממשלה בנוגע לפינוי השדה, תימשך התכנית כסדרה.
ישראל מתפרקת מנכסיה
בהמשך דבריו במפגש טען הלוי כי "בזה אחר זה מתפרקת ישראל מנכסיה ומתשתיות התעופה: סגרו את השדה בקריית שמונה, סגרו את השדה במחניים, סגרו את השדה בעטרות ועכשיו רוצים לסגור את שדה דב. אני מודיע שייקח שנים עד שיעלו טרקטורים לשטח ועד שיינתנו היתרים. מה החופזה? מה הלהיטות?".
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"גם רשות שדות התעופה שותקת – שם יודעים שנתב"ג העמוס והקורס לא יוכל להכיל את שדה דב, הם יודעים מה המשמעות של המתנה, הסעה על המסלול והמתנה לאישור משדה בינ"ל לאילת. ברשות מסתירים את הנתונים החמורים של הצניחה בטיסות מנתב"ג לשדה תעופה רמון והסיבה לכך היא פשוטה – הם קיבלו כבר "דמי שתיקה" של חצי מיליארד שקל, כבר חילקו את "עור הדוב" או יותר העור שלנו!", אמר ראש העירייה.
"בכל יום טסים כ-120 חולים לקבלת טיפול במרכז. סגירת שדה דב, תביא את הישראלים ואת האילתים לפנות לנסיעה בכלי רכב ובכך יהפוך כביש הערבה החד סטרי ל"כביש דמים". הכתובת על הקיר והיא כתובה בדם. אין לנו כוונה ללכת כצאן לטבח. אנו ממשיכים את המאבק נגד נתניהו ונגד ההחלטה. נילחם על צינור החמצן שלנו".
חיבוק דב: מנהלי הגוש הגדול בקמפיין לסגירת השדה
במקביל למאבק שמתנהל נגד סגירת השדה, מובילים מנהלי הגוש הגדול שמונו מטעם בית המשפט לניהול השטח (המונה למעלה מ-1,500 איש), קמפיין הסברה בימים אלו "על מנת להציף את ההשלכות ההרסניות של שדה דב והתועלות האדירות לציבור הנובעות מפינויו".
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אזורים תקים 147 יח"ד בבאר יעקב לאחר שזכתה במכרז רמ"י
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
לטענתם, "הוויתורים על זכויות הבנייה שהעניקו בלעדי הקרקע הפרטיים למדינה וכן ויתור על דמי שימוש שלא שולמו לאורך עשרות שנים נאמדת במיליארדי שקלים. אי סגירת השדה תגרום לנזק של למעלה מ-12 מיליארד שקלים שיחד עם הגרעון הקיים גם כך בתקציב המדינה, עלולים להכניס את המשק הישראלי למיתון חריף".
בהתייחס לדבריו של ראש עיריית אילת מסרו: "צר לנו כי מופעלים לחצים פוליטיים כבדים ערב בחירות. אבסורד שראש עיריית אילת שפעל נמרצות להוצאת שדה התעופה מהעיר, זועק על מנת לכסות על חוסר התמודדותו עם מצבה של אילת בשנים האחרונות ואינו נלחם על שיפור השירותים הניתנים לתושבי אילת בעירם. כמו כן, תמוהה התעלמות המלונאים וראש העיר מהעובדות הידיעות להם היטב כי מחירי הלינות הגבוהים והיעדר האטרקציות הם הגורמים המרכזיים למצב התיירות באילת".
- 8.נו ... ? פרשת מהליכוד ....או שאתה פקה פקה כמו ביבי ? (ל"ת)כוכי 16/06/2019 09:35הגב לתגובה זו
- 7.אלתית 14/06/2019 06:43הגב לתגובה זובאופן כללי, מאיר צודק יש בעיה עם הממשלה שלנו. אבל בכל מה שקשור לאילת , המלחמה על שדה דב מיותרת. תדאג לתשתיות להסעות קודם כל משדה רמון לאילת. שקופות החולים יממנו הסעות לחולים לבתי החולים מבן גוריון. סתם מהומה רבה על לא כלום. יש דברים אחרים לסדר בעיר , כמו התיירות היורדת. כמו שיזמים לא מעוניינים לפתוח מלונות באילת. כמו לפתוח אטרקציות חדשות בעיר כדי לגוון לקהל הישראלי. המלחמה על שדה דב אחת המיותרות. חבל על הזמן
- 6.עוזי 13/06/2019 16:08הגב לתגובה זוראש עריית אילת העדיף את "כרישי הנדל"ן" של אילת שיבנו על שטח שה התעופה העירוני שפונה אך מתנגד ל"כרישי הנדל"ן" שיבנו באזור שדה דב.
- 5.כל הצרות במדינה מרוכזות בשם אחד: ביבי. (ל"ת)גיא 13/06/2019 12:27הגב לתגובה זו
- שרה 14/06/2019 06:46הגב לתגובה זומרוכזות בישראלים בלבד. אנחנו אלופים בלעדיות דיונים פוליטיים, לריב, להאשים ולא לקחת אחריות. הפתרון הוא בנו בלבד. שכחנו לגמרי שהם הנציגים שלנו. די לדיבורים
- 4.מפריח השערוריות 12/06/2019 16:25הגב לתגובה זובטענה שהצבא צריך את זה. מאז פתחו שדה אזרחי ולא פיצוי הבעלים .בשום בירה כלכלית מודרנית אין שדה תעופה בתוך העיר. שהתל אביב יועילו לנסוע 15 דקות ברכבת לנתבג. גם האילתים .תתקדמו- עשו לכם שדה מודרני ואיכותי מחוץ לעיר. תפסיקו להתבכיין.
- 3.נועם 12/06/2019 09:30הגב לתגובה זומדהים איך הנדל"ן והמחירים ההזויים של הדירות הורסים כאן הכל. עם שהולך אחרי עגל הנדלן לא ישאר הרבה שנים על אדמתו. עצוב
- 2.נועם 11/06/2019 21:35הגב לתגובה זוהעיקר שהעשירים יתעשרו. הדבר הכי מטומטם זה לסגור את שדה דב.תסגרו את אילת וזהו.
- אזרח 12/06/2019 06:07הגב לתגובה זומדוע אתה לא סועק על מחירים מטטרפים של בתי מלון? ומדוע אינך סועק על העתקת שדה התעופה של אילת צפונה כ30ק"מ?
- 1.בוחר מנהיגות מרןשעת מאוד (ל"ת)עם טיפש 11/06/2019 17:56הגב לתגובה זו
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים
הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.
הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.
ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח". האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10 אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20 (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.
עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).
