פסיקה שוחד משפט
צילום: Istock

מנהל חשבונות בן 70 ניסה להתחמק מתשלום מע"מ וקיבל 4 שנים בפועל

פעל במטרה לאפשר לחברות להתחמק מתשלום מע"מ של 42 מיליון שקל ומתשלום מס על הכנסה של מעל 186 מיליון שקל. השופט: "לא בלב קל יטיל בית המשפט מאסר ממושך על אדם בן שבעים"

גיא עיני | (9)

רשות המיסים דיווחה היום (ב') על הרשעתו של מנהל חשבונות שבמסגרת תפקידו, ביצע עבירות מע"מ ומס הכנסה, כחלק מפרשיית "אור גנוז", ירצה 4 שנות מאסר בפועל, כך גזר כב' השופט ירון מינטקביץ, מבית משפט השלום בירושלים. בנוסף, נגזרו עליו, בין השאר, 8 חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי בגובה 50 אלף שקל.

כפי שעולה מגזר הדין, בין השנים 2014-2013, עסק הנאשם, רם אברהם נחליאלי (70), מירושלים, במתן שירותי הנהלת חשבונות. במהלך תקופה זו, העניק שירותי הנהלת חשבונות, בין השאר, לחברת מ.ט.ר מסחר קמעונאי ומתן שירותים לחברת גלנדאואר אנרגיה תשנ"ט, תוך שהוא מקבל הוראותיו ביחס לשתי חברות אלו מאדם בשם מיכאל ענתבי, למרות שלא היה בעל מניות או מנהל בחברות הללו.

נחליאלי, כלל לאורך כל התקופה בספרי החשבונות של חברת מ.ט.ר 249 חשבוניות תשומות פיקטיביות בסכום מצטבר של מעל 200 מיליון שקלים, כשסכום המע"מ הנובע מהן עומד על מעל 30 מיליון שקל. מחברת גלנדאואר כלל הנאשם, 21 חשבוניות בסכום מצטבר של למעלה מ-18 מיליון שקל, כשסכום המע"מ הנובע מהן עומד על כ-3 מיליון שקל. 

בנוסף, כפי שנכתב בגזר הדין, הכין וקיים הנאשם פנקסי חשבונות כוזבים במזיד ובכוונה לסייע לחברות מ.ט.ר וגלנדאואר להתחמק מתשלום מס הכנסה בגין סכום הכנסה כולל העולה על 186 מיליון שקל, וכן ניכה הנאשם, על פי הנחייתו של ענתבי, מס תשומות שלא כדין בסכום כולל של כ-9 מיליון שקל, מדוחות המע"מ של חברת גלדנאואר, מבלי שהיו כנגדן חשבוניות. 

בסיכומו של דבר, כפי שעולה מגזר הדין, פעל הנאשם על מנת לאפשר לחברות מ.ט.ר וגלנדאואר להתחמק מתשלום מס הכנסה בגין הכנסה בסכום כולל של 186 מיליון שקל ומתשלום מע"מ בסכום כולל של מעל 42 מיליון שקל. 

התיק טופל ונוהל על ידי עורכי הדין אסתי ששון ויונתן דובינסקי מהמחלקה המשפטית מע"מ תל-אביב וכן מהמחלקה המשפטית מע"מ הארצית פלילית, בעקבות חקירה מורכבת ומסועפת של פרשת אור גנוז, שנוהלה בשיתוף פעולה של יחידת חקירות מכס ומע"מ תל-אביב, יחידת חקירות מס הכנסה מרכז, ויחידת להב 433 יאל"כ של משטרת ישראל.

פרשת אור גנוז, שחקירתה הגלויה החלה בינואר 2015, עוסקת בעבירות על חוק איסור הלבנת הון בהיקף של למעלה מ-213 מיליון שקלים, עבירות על חוק העונשין וכן בעבירות מס שנעברו בנסיבות מחמירות.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אריק 04/06/2019 08:56
    הגב לתגובה זו
    היחס בין הקנס הכספי לבין חומרת המעשה מגוחך. זה נכון בכול המשפטים הכלכליים בארץ.
  • 7.
    אלי 04/06/2019 07:25
    הגב לתגובה זו
    מישהו מוכן להסביר את הקשר בין הכותרת שלכאורה מאשימה את מנהל החשבונות בהעלמת מס בתיק המעמ של עצמו ואילו האישומים המוזכרים מדברים על סיוע להעלמת מעמ בחברות מעמ של מישהו אחר! כאיש מקצוע בתחום אני לא מזלזל בחומרת שיתוף הפעולה אבל הכותרת מנותקת מהאישומים
  • 6.
    גיגסי 03/06/2019 17:09
    הגב לתגובה זו
    "לא בלב קל" קאעלק, קל קל מאוד בטח שזה השופט מינטקביץ. בלי להצדיק את המקרה הנדון שאינני מכיר, מדובר בשופט רע שתתמיד לטובת פוסק לטובת המדינה באופן גורף ולא פרופרורציונאלי. כך שהעומד לדין באולמו מרגיש כבר מראשית המשפט כי משפט צדק הוא לא יקבל אצל כבוד השופטטטט מינטקביץ. ונכד האדם העובד.
  • 5.
    עם הרבה דמעות גזרו על הקשיש גזר דין מוות (ל"ת)
    ומה עם המנהלים 03/06/2019 16:31
    הגב לתגובה זו
  • למה קברת אותו בגיל 73? (אחרי ניכוי שליש) (ל"ת)
    יובל 05/06/2019 07:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גרגר 03/06/2019 14:48
    הגב לתגובה זו
    הרי לא התחיל להיות גנב בגיל 69 נתפס מאוחר זבשו
  • 3.
    זיני . 03/06/2019 14:23
    הגב לתגובה זו
    שישב בכלא ויעשה שוב קורס איך לרמות את מס הכנסה. שיקפיא לו את תעודת יועץ מס. שיקבל עבודות פרך בבנין. להעסיק אותו בבנית בתים למחיר למשתכן.
  • 2.
    שלחו קשיש לכלא - מתכנני העוקץ בחוץ (ל"ת)
    לילי 03/06/2019 14:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    nk 03/06/2019 12:57
    הגב לתגובה זו
    האם נגד נותן ההוראות הללו לרואה החשבון הואשם גם כן? או שהוא יצא בלא פגע?
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.