לקראת ההנפקה של אובר: אלפי נהגים מרחבי העולם שובתים
המתחים בין הנהגים וחברות שיתופי הנסיעות מתלקחים שוב, כאשר יומיים לפני הנפקתה הצפויה של אובר נהגים בערים הגדולות בארה"ב ובבריטניה שובתים כעת כשלטענתם תנאי העבודה לא יציבים והשכר נמוך.
כחלק מהמחאה הבינלאומית שמגיעה כאמור לקראת ההנפקה הציבורית הראשונה (IPO) המתוכננת של חברת "אובר" בסוף השבוע, נהגים בלונדון ובערים הסמוכות אמרו כי יכבו את היישומים שלהם בשעה 7 בבוקר כבר מהבוקר. בארצות הברית, קבוצות נהגים בבוסטון, לוס אנג'לס, ניו יורק, סן פרנסיסקו וערים גדולות אחרות אמרו שהם ישתתפו בשביתה ועודדו את המשתמשים להחרים את היישומים גם כן.
היו מעט ראיות ראשוניות למחסור בנהגים בלונדון, אחד השווקים הגדולים של אובר, כשהאפליקציה המשיכה להראות נסיעות רבות ברחבי המחוז הפיננסי של הבירה. עם זאת, האיום על מחאות תפס את תשומת הלב של פוליטיקאים מקומיים, ומנהיג האופוזיציה בבריטניה, ג'רמי קורבין צייץ "לא ניתן להם לבצע תשלומים עצומים עבור המנכ"לים שלהם תוך סירוב לשלם לנהגים שכר הגון ולכבד את זכויותיהם בעבודה".
הסכסוך בין חברות שיתוף הרכבים לבין הנהגים מתנהל כבר תקופה ארוכה, כשהאחרונים טוענים כי הפלטפורמות מקשות על פרנסתם בתעשייה. הדרישות מוועד עובדי המוניות בניו יורק, שהדהדו במידה רבה על קבוצות אחרות, כללו העלאת שכר הנהגים והגברת הרגולציה על תעריפים תוך הבטחת נתח גדול יותר לנהגים. חלק מהמארגנים גם קראו להגדרת הנהגים וסיווגם כעובדים, מהלך שעשוי להיות בעל השלכות עמוקות על המודל העסקי של חברות שיתוף הנסיעות במידה וייקבע על ידי ממשלות.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- אובר נכנסת לעולם משלוחי הרחפנים בשיתוף חברה ישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההפגנות הנוכחיות לא חדשות לכל מי שעקב אחרי האירועים שבאו בעקבות ההנפקה של ליפט, מתחרתה של אובר בחודש מרץ. כאשר החברה הציעה עצמה למשקיעים, המפגינים ניסו להרוס את ההנפקה והנהגים פתחו בשביתה בסן דייגו ובלוס אנג'לס.
אבל המחזה סביב אובר צפוי להיות אפילו גדול יותר. החברה, שצפויה להתחיל להסחר בבורסת ניו יורק ביום שישי, מבקשת להנפיק מניות בשווי של 9 מיליארד דולר, בהנפקה שצפויה לייחס חברה שווי שוק של כ-84 מיליארד דולר, במה שעשויה להיות אחת מ-10 ההנפקות הגדולות ביותר בכל הזמנים בארה"ב.
גם מחוות של רצון טוב על ידי ליפט ואובר שהציעו מניות לנהגים הנאמנים ביותר שלהם לא הקלו על המתחים, וקבוצות נהגים האשימו את החברות בכך שהן מרוויחות ממצוקתם של הנהגים. בהצהרה, מארגן ההפגה באנגליה, יאסין אסלאם, אמר כי "ההנפקה של אובר תהיה אורגיה בינלאומית חסרת תקדים של תאוות בצע, כאשר המשקיעים מייצרים כסף על אחד המודלים העסקיים המתעללים ביותר שיצאו מעמק הסיליקון".
אובר אמרה בהצהרתה אתמול כי "הנהגים הם בלב השירות שלנו - אנחנו לא יכולים להצליח בלעדיהם". החברה גם אמרה כי היא "תמשיך לפעול לשיפור החוויה עבור ועם הנהגים" וכי מאמצים אלה יכללו מעבר ל"רווחים עקביים יותר, הגנות ביטוח חזקות יותר או מימון מלא של לימודים אקדמיים עבור הנהגים או משפחותיהם".
אבל נראה כי אין דרך קלה לספק גם את דרישת הנהגים לשכר גבוה יותר, וגם את דרישות המשקיעים להרוויח כסף. לחברה היה הפסד תפעולי של כ-3 מיליארד דולר בשנה שעברה, ושיעור הצמיחה שלה הואט ברבעונים האחרונים, באופן אשר מצביע על כך שהחברה צריכה לייצר הרבה יותר הכנסות כדי לצמוח.
נזכיר כי אובר דיווחה כי הוא שילמה 837 מיליון דולר ב"תמריצים לנהגים" בשנה שעברה, ובמסמכי ההנפקה שלה ציינה כי "אנו שואפים לצמצם את התמריצים לנהוג כדי לשפר את הביצועים הפיננסיים שלנו, ואנו צופים שאי שביעות רצון הנהגים יגדל".
- 2.David 10/05/2019 03:11הגב לתגובה זורק בישראל יש מונופול של נהגי מוניות גנבים שצריכים להעלם מהעולם כבר.
- 1.אורי 08/05/2019 16:28הגב לתגובה זוכמו גט טקסי, משתמשת בציבור נהגים כדי לשרת את הלקוחות של החברה ומשלמת לנהגים הללו עבור כל לקוח בנפרד מחיר נמוך מאוד מבלי להתייחס לזמן שהנהג היה ריק, מבלי להתייחס לדלק שבזבז כדי להגיע לנוסע, מבלי להתייחס לחופש מחלה וחופש שנתי של הנהג.. משלמים רק עבור הזמן והשירות מחיר עלוב ואת שאר הכסף שמים בכיס. אני מקווה שתיכנס המונית האוטונומית בהקדם ושהנהגים יפסיקו לסבול.
לא זז מילימטר: טראמפ מאשים את סין בהפרת ההסכם
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, תקף אמש את מנהיגי סין ואמר כי אלו "שברו את העסקה" עליה סיכמו הצדדים בעת המשא ומתן אותו ניהלו על המסחר, כשהוא חוזר על הרטוריקה שלו לקראת משא ומתן טרי שכבר לוטה בערפל לנוכח האיומים על העלאות מכסים קרובות והאיומים של בייג'ינג בתגובה. אמש, במהלך מסיבת עיתונאים בפנמה סיטי ביץ ', פלורידה, הנשיא ציין כי מנהל המשא ומתן הראשי מצידה של סין, ליו הי, יגיע לוושינגטון לשיחות נוספות. "איש טוב," אמר טראמפ, "אבל הם שברו את העסקה". השווקים באסיה הגיבו לדבריו של טראמפ בירידות חדות, כאשר היואן ירד לרמה הנמוכה ביותר מאז ינואר. השערות האנליסטים מדברות על כך שהתמוטטות השיחות עלולה לגרום לגל ירידות אף גדול יותר. טראמפ וצוות המסחר שלו דנו בשלבים הבאים בסכסוך ומי צריך להיפגש עם ליו בזמן שהוא בוושינגטון. הפגישה עוררה מחלוקת כאשר שר האוצר, סטיבן מנוצ'ין, הביע את עמדתו שיש לתת אמון בליו כי סין תחזור בהצעה משביעת רצון לסגור את העסקה. הנשיא ויועציו הגיעו למסקנה כי עליו להיפגש עם ליו רק אם שני הצדדים יתקדמו בשיחות וכי ההחלטה תתקבל בהתראה קצרה. יש לציין כי ליו נפגש עם טראמפ בכל פעם שנסע לארה"ב לשיחות סחר בחודשים האחרונים. נזכיר כי ארה"ב אמרה כי היא תעלה את התעריפים על 200 מיליארד דולר של סחורות סיניות ל -25% מ -10% ביום שישי לאחר שטענה כי סין חזרה בה מהסכמים שהיו בטיוטת הסכם שהבית הלבן שקל. הממשלה הסינית אמרה כי היא תגיב על "בכל אמצעי שיידרש" אם ארה"ב תעלה את המכסים. שני הצדדים עדיין רוצים להגיע לעסקה, אך אינם יכולים להתגבר על המחלוקות האחרונות, כתב העיתון הממשלתי של סין, גלובל טיימס, במאמר המערכת ביום חמישי, והוסיף כי סין וארצות הברית מוכנות לעבור ל"לחימה תוך כדי דיבור" בשונה ממצב "הפסקת האש" בו הן נמצאות מדצמבר. אמש אמר טראמפ כי "אין שום בעיה לקחת 100 מיליארד דולר בשנה במכסים על יבוא הסיני, אם לא תהיה עסקת סחר" והוסיף, "הם באים מחר וכל מה שיקרה, אל תדאגו. זה יעבוד. זה תמיד עובד כך".
