נתוני הסחר של סין בחודש אפריל הלכו בניגוד גמור לתחזיות

סין רושמת ירידה בלתי צפויה ביצוא, מלווה בעלייה בלתי צפויה לא פחות ביבוא, בניגוד לתחזיות שצפו בדיוק את ההפך. עודף המסחר עם ארה"ב צמח לכ-84 מיליארד דולר
Bloomberg | (2)

ירידה בלתי צפויה ביצוא של סין, מלווה בעלייה בלתי צפויה לא פחות ביבוא, מצביעים על כך שהכלכלה השנייה בגודלה בעולם ממשיכה להתאושש בעוד שהביקוש העולמי נחלש והמתחים סביב מלחמת הסחר מסלימים מחדש.  

על פי נתוני חודש אפריל, שפורסמו הבוקר, הייצוא הסיני ירד ב-2.7% באפריל לעומת צפי לעלייה של 3%, ואילו היבוא גדל ב-4% לעומת התחזיות שדיברו על ירידה של 2.7%.  

פספוס התחזיות לשני הכיוונים מדגיש כמה ההאטה העולמית נשענת על הצמיחה של סין, במקום להיפך, לפחות לעת עתה. עם זאת, לאחר חודשים של שינויי מדיניות שהוסיפו דלק לכלכלה באסיה, הסלמת האיומים על הסחר עלולה לחנוק את העליות.  

"נתוני היצוא מצביעים על כך שהכלכלה העולמית כנראה לא הגיעה לתחתית עדיין, בעוד שנתוני ההיבוא מצביעים על התאוששות הביקוש המקומי", אמר פייגין ליו, אסטרטג אסיה ב Natwest Markets  בסינגפור. "הרעש ואי-הוודאוות במלחמת הסחר ימשיכו להשפיע על הסחר של סין".  

משלוחי סין לארה"ב, יפן וקוריאה הדרומית ירדו מהרבעון המקביל אשתקד, כמו גם המשלוחים לכלכלות האירופאיות הגדולות שהואטו גם הן מרמת חודש מרץ. העודף המסחרי עם ארה"ב בארבעת החודשים הראשונים של 2019 התרחב לכ-10.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2018 והסתכם בכ-570 מיליארד יואן (84 מיליארד דולר), כאשר תנועות הסחר בשני הכיוונים הצטמצמו.  

בעוד שהנתונים המוקדמים מיפן ומאיזור האירו מראים סימנים של התייצבות, הצהרותיו הפתאומיות של הנשיא, דונלד טראמפ, כי בכוונתו להעלות מכסים על סחורה בהיקף של 200 מיליארד דולר מהיבוא הסיני ל-25% מ-10%, שולחים את התחזיות לאי-וודאות. טראמפ איים בנוסף להטיל מכסים "בקרוב" על כל שאר הסחורות שעדיין לא הוגדרו. משלחת סינית בראשות סגן ראש הממשלה ליו צפויה להגיע לוושינגטון למו"מ בימים חמישי ושישי.  

בתרחיש של מלחמת סחר כוללת, התוצר המקומי הגולמי השנתי עשוי להצטמצם ב -0.6% בארה"ב וב -1.5% בסין, לפי קרן המטבע הבינלאומית.  

המתחים בין ארה"ב לסין הם "איום על הכלכלה העולמית", לדברי מנכ"ל קרן המטבע הבינלאומית כריסטין לאגארד. מנכ"ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס, ג'יימי דימון, ציין גם הוא כי הצמיחה העולמית תיפגע אם השיחות יגיעו למבוי סתום, אך הוסיף שהסיכויים שארה"ב וסין יגיעו להסכם סחר עדיין עומדים על 80%.  

"ההתכווצות בנתוני הסחר של סין בחודש אפריל מדאיגה גם לאחר שמביאים בחשבון את התנודות העונתיות הגדולות במרץ, ואפילו יותר מדאיגות לנוכח ההתלקחות האחרונה של המתחים בין סין לארה"ב" לדבריו של הכלכלן הראשי לענייני אסיה, צ'אנג שו.  

"קיים סיכון אמיתי לצניחה כפולה בצמיחה, ובייג'ינג לא יכולה להרשות לעצמה להפסיק את ההקלות. עם ההסלמה המהירה של סכסוך הסחר עם ארה"ב, אנו מאמינים שבייג'ין צפויה להגביר את ההקלות שוב", הוסיף שו.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דני 08/05/2019 16:16
    הגב לתגובה זו
    סין כבר לא זולה. ולכן היא מייבאת יותר ומיצאת פחות. הייצוא של סין הוא של שטויות מפלסטיק או מפח. המערב שבע מזמן מהזבל הזה והתחיל גם להיות אקולוגי. צופה המשך הקשיים בייצוא של סין.
  • 1.
    בשווקים שקרובים לשיא.הסיכון הולך וגובר-זהירות (ל"ת)
    שלמה 08/05/2019 14:23
    הגב לתגובה זו

יצרנית האופניים הגדולה בעולם: תם עידן "תוצרת סין"

ג'יאנט ראתה את הכתובת על הקיר והחלה להעביר את הייצור שלה מהמתקנים בסין לבסיסה החדש בטאיוואן. מניית החברה טיפסה בכמעט 80% השנה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2015
Bloomberg |
יצרנית האופניים הגדולה ביותר בעולם, ג'יאנט, ראתה את הכתובת על הקיר והחלה להעביר את הייצור שלה מהמתקנים בסין לבסיסה החדש בטאיוואן ברגע ששמעה שדונלד טראמפ מאיים במכסים על סין. "כאשר טראמפ הודיע על תוכנית של מכסים של 25%, לקחנו את זה ברצינות", אמרה יו"ר החברה בוני טו בראיון במטה ג'יאנט בטאיוואן, "התחלנו לנוע לפני שהוא סגר את הפה". ג'יאנט היא חלק ממספר גדל והולך של חברות עולמיות המניעות את הייצור מסין בתגובה למערכות הסחר העוינות יותר ויותר בין שתי המעצמות. אינטל, יצרנית השבבים הגדולה בעולם, הודיעה השבוע כי היא בוחנת את שרשרת האספקה ​​העולמית שלה, וחברת לי אנד פונג, הספקית הגדולה בעולם של מוצרי צריכה, אמרה כי מלחמת הסחר דוחפת אותה לנוע החוצה מסין. "בשנה שעברה הבנתי שהעידן של 'תוצרת סין' ואספקה ​​עולמית נגמר", אמרה טו. יצרנית אופני ההרים והמרוץ סגרה מפעל אחד בסין בסוף 2018 והעבירה את רוב ההזמנות לארה"ב אל מחוץ למדינה. ענקית האופניים הודיעה בחודש יולי האחרון כי היא פועלת להקים מפעל בהונגריה כיוון שלדבריה "העברת הייצור קרוב לשוק שלך היא המגמה החדשה". לג'יאנט יש כרגע מפעל אחד בטאיוואן ובהולנד, והיא עדיין מחזיקה בחמישה מפעלים בסין. לדבריה, המפעל הטאיוואני יעבוד במשמרות כפולות כדי לעמוד בקצב ההזמנות שהועברו, וכי היא מחפשת אחר שותף בדרום מזרח אסיה. העולם לא שטוח "העולם כבר לא שטוח", אמרה טו, כשהיא לווה את הביטוי מספרו של תומס פרידמן "העולם הוא שטוח", אשר כותרתו משמשת כמטאפורה לראות את העולם כשדה משחק שטוח של חברות ומסחר. "הרעיון הזה כבר לא יכול להיות מיושם בכל מקום". מנכ"ל לי אנד פונג, ספנסר פונג., חיזק את דבריה של טו, ואמר כי סין הפכה למפעל לעולם משום שהיא יעילה כל כך בייצור מוצרים ולכן הפכה את המיקור לקל מאוד. "החברות פשוט שמו את כל הביצים ב'סל הסיני' מפני שהסינים מבצעים טוב מאוד, "אמר פונג. עכשיו, "מלחמת הסחר מאלצת אותם לחשוב מחדש על כל אסטרטגיית המיקור הגלובלי שלהם ועל מעבר הרחק מסין". מניית ג'איינט זינקה אתמול ב-9.8%, העלייה הגדולה ביותר אי פעם של מנית החברה, לאחר שהחברה הודיעה כי רבע מהכנסותיה השנה יגיעו מאופניים חשמליים. מניית לי אנד פונג זינקה הבוקר ב-6.4%, העליה גדולה ביותר מזה שלושה חודשים. נכונותה של ג'יאנט להזיז את ההזמנות במהירות מסין - שנחשבת לסדנת הייצור הזולה בעולם - ניכרת אצל המשקיעים והאנליסטים. המניה, שאינה נושאת בדירוג אחד שלילי, טיפסה בכמעט 80% השנה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2015, לאחר ארבע שנים רצופות של ירידות. מודעות המותג הגלובלית של ג'יאנט וגמישות הייצור הן המפתח למניעת סיכוני המכסים, כך לדברי האנליסטים של דיוואה, אשר דירגו את מניית ענקית האופניים ב'תשואת יתר'. המכסים מוסיפים 100 דולר בממוצע למחירי האופניים שיוצרו בסין וייוצאו לארה"ב, בהשוואה לאלו שנעשו באזורים עם אפס מכס, אמרה טו, כשהיא מסבירה את הרציונל של המעבר לאתר הטאיוואני. המעבר, עם זאת, מגיע עם עלויות גבוהות יותר עבור עובדים, אוטומציה, והתמודדות עם שוק לא דומה לסין מבחינת כמות הספקים. טו לא פירטה את עלויות המעבר לטאיוואן, אך לדבריה "השורה התחתונה של החברה תהיה טובה יותר ללא השפעות מלחמת הסחר של ארה"ב וסין". המנכ"לית סיכמה את דבריה ואמרה כי "אם אמריקה תחליט להסיר את המכס של 25%, נעביר את הייצור בחזרה לסין מיד".