תחנת רכבת ישראל
צילום: רכבת ישראל

רכבת ישראל תפצה נוסע שאיחר - ונשאר כל הלילה בתחנה

בית המשפט קבע כי התובע פספס את הרכבת בגלל רשלנות, אולם לא נקט פעולה כדי לצאת מהתחנה ולכן האחריות גם עליו. כמה הוא יקבל?

בית המשפט לתביעות קטנות חייב את רכבת ישראל לפצות נוסע שאיחר לרכבת האחרונה והמתין כל הלילה בתחנה עד הרכבת הבאה. נקבע, כי התובע פספס את הרכבת בגלל רשלנות באופן הגדרת זמן ההחלפה שהיה לרשות הנוסעים, אולם מאחר שלא הקטין את נזקו ונשאר בלילה בתחנה – אין לו להלין אלא על עצמו.

התובע רכש כרטיס נסיעה ברכבת מלוד לירושלים וחזרה, במסלול שכלל החלפה בתחנת בית-שמש. בדרך חזרה מירושלים, בשעת ערב מאוחרת, ירד התובע מהרכבת בתחנת בית שמש במטרה לעלות לרכבת האחרת שנוסעת ללוד, אך להפתעתו גילה שהרכבת האחרונה באותו היום ללוד כבר יצאה. כתוצאה מכך, לטענת התובע, נאלץ להישאר בתחנה בבית שמש עד ליום שלמחרת בשעות הבוקר המוקדמות עם יציאת הרכבת הראשונה ללוד.

על רקע זה, הגיש התובע תביעה כספית נגד רכבת ישראל לבית המשפט לתביעות קטנות ברמלה. לטענתו, היה מדובר ביום חורפי וקר, דבר שגרם לו לעוגמת נפש רבה, לא כל שכן שבאותו יום ידו הייתה שבורה ומגובסת ולא החזיק בכסף על מנת להגיע ללוד בדרך חלופית.

נציגי הרכבת, מנגד, העידו שבאותה עת הרכבת מירושלים לבית שמש התעכבה ולכן הגיעה לבית שמש באיחור של 17 דקות. לכן, לפי טענתם, מאחר שמדובר באיחור, יש לפצות את התובע בכרטיסי נסיעה חלופיים ברכבת כפי שנקבע ב"נוהל פיצוי בגין איחור" של משרד התחבורה משנת 2013. התובע, לעומת זאת, טען כי באותו היום הרכבת יצאה מירושלים לכיוון בית שמש בזמן, לא היו עיכובים בדרך וגם הגיע לבית שמש בזמן.

בהמשך אישרו נציגי הרכבת כי לפי לוח הזמנים שהיה מקובל באותה עת, זמן היציאה של הרכבת מבית שמש ללוד היה שלוש דקות לאחר שעת ההגעה של הרכבת מירושלים לבית שמש ועקב כך נותר פרק זמן קצר ביותר לנוסעים שמגיעים לתחנת בית שמש מירושלים על מנת להחליף רכבת ולעבור לרציף שמיועד לרכבת שנוסעת ללוד. עוד העידו כי בעקבות האירוע מושא התביעה שונו לוחות הזמנים של אותן רכבות על ידי יצירת פער זמנים גדול יותר בין שתי הרכבות ממה שהיה קודם, על מנת לאפשר לנוסעים מרווח זמן רחב יותר להחליף בין הרכבות.

השופט הישאם אבו שחאדה קיבל את התביעה חלקית, וקבע כי התובע פספס את הרכבת מבית שמש ללוד לא בגלל איחור בהגעת הרכבת, אלא בגלל רשלנות באופן הגדרת זמן ההחלפה שהיה לרשות הנוסעים שמגיעים ברכבת מירושלים לבית שמש וצריכים להחליף לרכבת שנוסעת מבית שמש ללוד. לפיכך, לדבריו, אין תחולה לנוהל הפיצוי של הרכבת ויש לפצות את התובע בסכום גדול יותר מזה שנקבע בנוהל.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מרגול 14/03/2019 11:05
    הגב לתגובה זו
    עברה מונית, לשלם לא מוכנה... מתי יגיע?, מתי יושיע? האוטובוס באמצע השממה...
  • מי צולל ? 23/03/2019 13:03
    הגב לתגובה זו
    חזק עם מרגול צחקתי
  • 2.
    קראתי. שופט חכם. פסק מאוד יפה ולענין. (ל"ת)
    משה 12/03/2019 00:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מצחיק 11/03/2019 17:34
    הגב לתגובה זו
    "תפצה" כולה 600 שקל
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.