אנליסטים באירופה חושבים שהתמריצים החדשים של ה-ECB משדרים פאניקה
"המהלכים עליהם הכריז ה-ECB הם הימור, שכן השפעתם צפויה להיות מועטה מאד לצורך התמודדות עם האיומים המרכזיים", מעריכים כלכלנים באירופה
תכנית התמריצים החדשה עליה הכריז הבנק המרכזי באירופה (ECB) תהיה בעלת השפעה מועטה על הכלכלה האירופית המקרטעת ולצורך התמודדות עם הסיכונים המרכזיים שלה, כך מעריכים אנליסטים באירופה.
נזכיר כי ביום חמישי נשיא הבנק המרכזי של אירופה, מריו דראגי, אמר כי הריבית תישאר ברמת השפל הנוכחית לפחות עד דצמבר. תחזיות הצמיחה של גוש האירו הופחתו והוכרזה תכנית תמריצים נוספת לבנקים באירופה (לכתבה המלאה). "ההצהרה של ה-ECB משדרת פאניקה במקצת, שכן תרחיש הבסיס של הבנק המרכזי האירופאי עדיין צופה התאוששות הדרגתית, והתחזיות לשנים 2020 ו-2021 לא תוקנו כלפי מטה", כתב קרסטן ברזסקי (Carsten Brzeski), הכלכלן הראשי של בנק ING הגרמני במסר ששיגר ללקוחות הבנק.
"המהלכים של ה-ECB אינם מפתיעים במיוחד, אולם העיתוי של ההודעה מפתיע", הוסיף ברזסקי. "המהלכים עליהם הכריז ה-ECB הינם גם קצת בבחינת הימור, שכן השפעתם צפויה להיות מועטה מאד לצורך התמודדות עם האיומים המרכזיים על כלכלת גוש האירו, אשר על פי הבנק המרכזי של אירופה, נובעים ממקורות חיצוניים".
דראגי אפילו הודה בכך במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר ההודעה על החלטת הריבית הרשמית של ה-ECB. "אנו מודעים לכך שהחלטותינו (לגבי תכנית התמריצים) בהחלט מגבירות את חוסנה של כלכלת גוש האירו, אך האם התכנית יכולה להתמודד עם הגורמים המכבידים על כלכלת גוש האירו בשאר העולם? התשובה לכך היא לא", אמר דראגי לכתבים, והוסיף כי מדיניות מגן (הטלת מכסים) ומתחים גיאופולטיים הינם בין הסיכונים החיצוניים האמורים.
- בפעם השלישית ברציפות: הבנק המרכזי האירופי הותיר את הריבית על 2%
- בהתאם לציפיות: ה-ECB מוריד את הריבית ב-0.25% ל-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלכלת גוש האירו רשמה את קצב הצמיחה הנמוך ביותר מזה 4 שנים ברבעון האחרון של 2018, כך עולה מהנתונים שפורסמו בחודש ינואר. לאחרונה, גם נתוני הייצור הצביעו על האטה בפעילות הכלכלית, זאת על רקע החששות לגבי הצמיחה העולמית, מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, וחולשה בשווקים המתעוררים.
"בנוסף לתמריצים מקומיים, עבור שינוי מגמה בכלכלה האירופאית, נדרש ריבאונד בביקושים בשווקים המתעוררים כדי לשפר את סיכויי ההתאוששות של גוש האירו", אמר טילמן גלר (Tilmann Galler), אסטרטג שווקים גלובליים בג'יי.פי מורגן ניהול נכסים, בהודעה ללקוחות ביום שלישי.
ה-ECB חתך את תחזית הצמיחה שלו לשנת 2019 ל-1.1% לעומת תחזית קודמת לצמיחה של כ-1.7% מחודש דצמבר. בנוסף, ה-ECB הוריד את תחזיות האינפלציה לשנת 2019. האינפלציה השנתית צפויה להגיע השנה ל-1.2%, לעומת התחזיות מחודש דצמבר ליעד אינפלציה של 1.6% ולעומת יעד האינפלציה של הבנק המרכזי האירופאי מעט נמוך מ-2%.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 1.החולמים בעמידה 10/03/2019 15:44הגב לתגובה זואם במשך שנים מטפלים בבורסות במקום לטפל בבעיות הכלכליות זאת התוצאה...תזרימו עוד כסף לבורסה ותמשיכו לחלום...בעמידה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
