איפה מעלימים יותר מס, בשוק של ראש העין או בנצרת?

מה גרם לבעל מכבסה להשאר ללא מילים? ולמה המשטרה אשמה בעבירות של רופא שיניים? ביקורת מס בנצרת והסביבה, כל הפרטים בפנים
גיא עיני |

רשות המסים מדווחת היום (ג') על מספר ארועים חריגים בביקורת של מס הכנסה שנערכה לפני כשבוע באזור נצרת, כחלק מ-169 ביקורות בעסקים מענפי התעשייה, מסחר ומתן שירותים באזורים כפריים ועירוניים, שערך בשבוע שעבר משרד פקיד שומה נצרת,  בעיר ובסביבתה. התוצאות מראות כי בקרב 17% מהעסקים שנבדקו לא נרשמו הכנסות כנדרש לפי החוק.

לצורך ההשוואה, לפני מספר שבועות דיווחנו כי מבקרי מס הכנסה ערכו מבצע ביקורת ניהול ספרים ממנו עלה כי אחוז גבוה של כ-37% מקרב עסקים בשוק ראש העין ובדוכנים בפתח תקווה ובסביבה לא רשמו הכנסות כדין ולא ניהלו ספרים כנדרש (לכתבה המלאה).

על פי הדיווח של הרשות מהיום, בביקורת שנערכה במכבסה בשפרעם, נמצא יומן קלנדרי המשמש למעקב אחרי הכביסה ללקוחות והתשלום בגינה. בדיקת היומן העלתה  כי לא נרשמו הכנסות בסכום של 1,775 שקל. התשלומים התקבלו ממספר לקוחות שונים עבור שירותי כביסה. בעל המכבסה, שנתור ללא מילים אמר למבקרים כי "אין לו מה לומר להם..."

המשטרה אשמה בהכל

במרפאת שיניים נמצא מסמך עסקי המעיד על טיפולים שעשה הרופא והסכומים שקיבל. מהמסמך עלה כי ארבעה תשלומים בסך 4,000 שקל לא נרשמו בספרי העסק. תשובתו המפתיעה של רופא השיניים היתה: "המשטרה תפסה לי את הספרים, החזירו לי אותם לפני שבוע ולא הספקתי לרשום".

פורע את הצ'ק ומוציא חשבונית

מבדיקת תנועת הבנק של אדריכל מנצרת נמצאו הפקדות של 3 צ'קים בחשבונות של האדריכל, שלא תועדו בספרי העסק. תשובתו לפשר הדבר: "הצ'קים עבור תכניות בניה בכפר משהד- צ'ק אחד נפרע וחיכיתי שהצ'ק השני יפרע ואז אוציא חשבוניות אחת על שני הצ'קים. לגבי הצ'ק הנוסף לא יודע מה מקור הצ'ק". ההסבר שניתן על ידי האדריכל לא שכנע את המבקרים שהעבירו את תיקו למחלקת התביעות לאחר שנחקר.

אין חשבוניות ביום ראשון

במהלך הביקורת הגיעו המבקרים גם למספר משרדי עורכי דין באזור, אצל אחד מהם נבדקו תנועות חשבון הבנק שהעלו כי 4 העברות בנקאיות, שהועברו אל חשבונו מההוצאה לפועל, בסך 11,613 שקל, לא נרשמו בספרי החשבונות, כמו גם צ'ק שנמצא ברשותו בעת הביקורת, על סך 6,900 שקל. עורך הדין נימק כך: "את הצ'ק קיבלתי בשבת בבית, ביום ראשון אנחנו לא עובדים והיום לא הספקתי עדיין לרשום. לגבי ההוצאה לפועל, אני מחכה להם לפירוט לגבי איזה לקוחות הסכומים שהעבירו לי כדי להוציא להם קבלות".

כמה מבעלי העסקים שבוקרו בחרו להעביר את האחריות למעשיהם אל בני משפחתם, כך למשל משווק גלידות מנצרת שלא רשם בספרי העסק 1,450 שקלים שהופקדו לחשבונו לטענתו, אחיו מטפל בצ'קים והוא צריך לשאול אותו.

קיראו עוד ב"בארץ"

"חיכיתי לאחותי שתבוא ותרשום"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.