שר האוצר משה כחלון
צילום: צילום מסך

כחלון: "אינטל תשקיע 40 מיליארד שקל בישראל"

שר האוצר טען הערב בציוץ בטוויטר כי ענקית השבבים צפויה להגדיל את השקעותיה במדינה. הערכות הן כי החברה תהנה ממענק בגובה 10% מגובה ההשקעה
עמית נעם טל | (3)

ענקית השבבים אינטל (סימול:INTC) צפויה לבצע השקעה של 40 מיליארד בהקמת מפעל נוסף בקריית גת, כך הודיע הערב שר האוצר, משה כחלון.

"הנהלת אינטל העולמית בישרה לנו הערב על החלטתה - החלטה חסרת תקדים שצפויה להביא אלפי מקומות עבודה לדרום. זו בשורה ענקית לכל מי שאכפת לו ממדינת ישראל, כלכלת ישראל ואזרחי ישראל", צייץ הערב כחלון.

ההודעה הערב מגיעה לאחר שלפני חודש טענה מנהלת זרועה הייצור העולמית של החברה, אן קלהר, כי החברה מעוניינת להרחיב את הייצור שלה באירלנד ובישראל (לכתבה המלאה).

אינטל הינה המשקיעה הבינלאומית הגדולה ביותר בישראל, כאשר השלימה לאחרונה רכישות והשקעות בהיקף של יותר מ-35 מיליארד דולר. ב־2014 הכריזה אינטל על השקעה של כ־23.5 מיליארד שקל בפיתוח האתר בקריית גת. כנגד אותה השקעה קיבלה אינטל מענק בגובה של 1.7 מיליארד שקל. ע"פ הערכות, החברה צפויה לקבל מענק מהמדינה בסכום של 10% מההשקעה הצפויה, וכן הארכה של הטבות המס שהחברה נהנית מהן בשנים האחרונים.

נזכיר כי החברה פרסמה בשבוע שעבר דו"ח חלש, כאשר הציגה הכנסות של 18.7 מיליארד ברבעון האחרון של 2018. כמו כן, החברה פרסמה תחזית חלשה לרבעון הקרוב (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ישראל 29/01/2019 08:35
    הגב לתגובה זו
    תפתח. אבל מי משלם את כל זה? נכון מאוד - משלמי המיסים! אז זה רק כאילו הישג כי בעצם מעבירים פה כסף מכיס לכיס...
  • 2.
    א.ש 29/01/2019 07:12
    הגב לתגובה זו
    חלוצות בהקיץ או בלון של בחירות. תבחרו בעצמכם .
  • 1.
    ממשלפ פח 29/01/2019 04:24
    הגב לתגובה זו
    אבל נותנת הטבות לטבע הכושלת וכעת תתן לאינטל שסופה יהיה כמו טבע ממשלה פופוליסטית להחריד רעה מאוד . פגעה בכיל מפרנסת הדרום למען קומץ עיתונאים מובטלים שהגיעו לכנסת. בושה וחרפה . כחלון שר אוצר כמו שאני חללית
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.