ארה"ב מציגה: הוצאות כפולות מההכנסות

נתוני הגירעון של ארה"ב ממשיכים לגדול, ובחודש האחרון נרשם שיא כל הזמנים של הגירעון בחודש נובמבר. משרד האוצר האמריקני יצטרך להגדיל כעת את מספר ההנפקות אג"ח ברבעון הראשון של 2019
עמית נעם טל | (8)

ארה"ב שברה בחודש האחרון שיא, כאשר רשמה את הגירעון הגדול ביותר בהיסטוריה לחודש נובמבר. ההוצאות של הממשל עלו ב-18% בחודש האחרון והסתכמו ברמה של 411 מיליארד דולר. ההכנסות לעומת זאת עמדו על 206 מיליארד דולר בלבד. ובמילים פשוטות: ארה"ב הוציאה כמעט כפול מהכנסותיה בחודש האחרון.

הגירעון הממשלתי של ארה"ב בשנת 2018 צפוי להיות הגבוה ביותר ב-6 השנים האחרונות. הגירעון הגבוה מגיע בעיקר בגלל רפורמת המיסים שנחקקה מוקדם יותר השנה והורידה את מס החברות בארה"ב ל-20% בלבד.

ע"פ הערכות, הגירעון של ארה"ב צפוי לעלות החל מ-2019 לרמה של כטריליון דולר. בתוך כך, החוב הלאומי של ארה"ב ממשיך לזנק, ועומד כעת על 21.5 טריליון דולר. נציין כי עליית התשואות בשנה האחרונה מוסיפה לגידול בגירעון, שכן הריבית המשולמת על החוב האמריקני ממשיכה לעלות. 

ההוצאה הממשלתית על החזרי ריביות: בזינוק חד בשנתיים האחרונות

 

הגירעון שגדל בהתמדה צפוי להשפיע בשבוע הקרוב על השווקים הפיננסים. כפי שדיווחנו בשבועיים האחרונים, לקראת סוף שנת 2018 צריך הממשל האמריקני להגדיל מחדש את קופת המזומנים שלו. המשמעות של צעד זה הוא גריעה של יותר מ-100 מיליארד דולר מהשווקים בשבוע הקרוב (כאשר חלק יוחזר לשוק בהמשך החודש). מדובר בירידה חדה מאוד בכמות הדולר בשוק, דבר שעשוי להוביל לתנודות חדות.

קופת האוצר האמריקני: והצפי לסוף שנה

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    וואט אוור 14/12/2018 21:17
    הגב לתגובה זו
    בקרוב מלחמה בין רוסיה לאוקראינה.כדאי לאוקראינים לזכור,שהאמריקאים ילחמו ברוסים עד האוקראיני האחרון.לכן כדאי להם ההסכם שלום מול רוסיה
  • 7.
    שורטים משלמים יפה מאוד בתקופה הזאת (ל"ת)
    נועם 14/12/2018 09:39
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חנן 14/12/2018 07:36
    הגב לתגובה זו
    טראמפ ממשיך להוריד את ארה"ב ביגון ....
  • 5.
    זה יגמר באינפלציה דולרית כמו בגרמניה לפני 100 שנה. (ל"ת)
    ניאו 14/12/2018 06:51
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    טראמפ 14/12/2018 02:46
    הגב לתגובה זו
    איך הגדלת גרעון תומכת במטבע???
  • 3.
    יובל 14/12/2018 02:16
    הגב לתגובה זו
    שהנשיאים ה"דמוקרטים" עשו במהלך עשרות השנים האחרונות. אבל אתר דמגוגי כמוכם לא יתעסק בעיקר, אלא רק בסילוף עובדות. מביך
  • 2.
    תמיד ראשונים לבשר דברים רעים. כולם שם בשורט (ל"ת)
    ביזפורטל 13/12/2018 23:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    למה צריך מסים שיש אגח (ל"ת)
    רוברטו 13/12/2018 22:24
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: