מה הן האחזקות הגדולות של וורן באפט?
ברקשייר האת'וויי (BRKa/ BRKb) של המשקיע האגדי וורן באפט ביצעה רכישה חוזרת של מניות בשווי 928 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2018, כך עולה מדו"חות החברה שיצאו היום (שבת). מדובר במהלך נדיר, אשר חלק מהמשקיעים רואים בו רמז לכך שהיו"ר באפט, לא מוצא הזדמנויות אטרקטיביות מספיק בשוק. החברה לא ביצעה רכישה משמעותית מאז עסקת Precision Castparts אותה רכשה בשנת 2016 תמורת 32 מיליארד דולר. באפט ידוע כמשקיע ערך, אשר נוהג לבצע רכישות בזמן שכולם מוכרים והמחירים נמוכים, אולם לאחר יותר מ-9 שנים של שוק שורי, נראה שהמשקיע האגדי מתקשה למצוא עסקאות אטרקטיביות. ברקשייר לא ביצעה רכישה חוזרת של מניות מאז שנת 2012, אז רכשה מניות בשווי כ-1.3 מיליארד דולר. הרווח התפעולי הוכפל הרווח התפעולי של החברה הסתכם בכ-6.9 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2018, כמעט כפול מהרווח התפעולי בתקופה המקבילה אשתקד אשר הסתכם בכ-3.4 מיליארד דולר ולעומת צפי האנליסטים לרווח תפעולי של 6.1 מיליארד דולר. הגורמים המרכזיים לשיפור ברווח התפעולי מיוחסים בעיקר לתשלום מופחת של מסים ושיפור בתוצאות חטיבת הביטוח. בשורה התחתונה, החברה דיווחה על רווח נקי של כ-18.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי, לעומת רווח נקי של כ-4 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. אפל עדיין האחזקה המרכזית מהדו"ח עולה כי נכון לסיום הרבעון השלישי ברקשייר האת'וויי החזיקה מניות אפל בשווי שוק של כ-57.6 מיליארד דולר. לפי הדו"ח מדובר באחזקה הגדולה ביותר של באפט. נכון לסיום הרבעון הקודם, החזיקה ברקשייר האת'וויי מניות אפל בשווי של 47.2 מיליארד דולר. במקום השני בתיק ההשקעות ניצב בנק אוף אמריקה - בו עומדת ההשקעה על שווי של 26.5 מיליארד דולר, עלייה כ-34% לעומת שווי של 19.7 מיליארד דולר בסוף הרבעון הקודם. המשמעות היא כי ברקשייר האת'וויי הגדילה את האחזקה בבנק אוף אמריקה, שכן מניית הבנק עלתה בין סיום הרבעון השני לסיום הרבעון השלישי בשיעור של 5% בלבד. במקום השלישי - וולס פארגו עם אחזקה בשווי של 24.4 מיליארד דולר, ירידה לעומת כ-26.4 מיליארד דולר ברבעון הקודם. שווי האחזקה בקוקה קולה עמד על 18.5 מיליארד דולר, לעומת כ-17.5 מיליארד דולר ברבעון הקודם ואמריקן אקספרס - 16.1 מיליארד דולר, לעומת 14.9 מיליארד דולר רבעון הקודם. מניית ברקשייר האת'וויי מסוג A נסחרת במחיר של 308,411 דולרים, והיא ידועה במחירה הגבוה. במקביל קיימת מניה מסוג B (המכונה מיני באפט) הנסחרת במחיר נגיש יותר למשקיעים קטנים - 206.57 דולרים.
- 5.אני יותר חכם ממנו .יותר מוצלח .יותר גבוה ויותר שחצן . (ל"ת)איצ 100גורילה מפגרת 04/11/2018 00:22הגב לתגובה זו
- 4.לא מבין 03/11/2018 21:33הגב לתגובה זואומר שתהיינה ירידות . או שהוא מטומטם או שמישהו אחר קשקשן !!!!
- 3.בן 03/11/2018 20:31הגב לתגובה זוהגדיל את אחזקותיו בטבע
- 2.משקיע וותיק 03/11/2018 20:29הגב לתגובה זוהיא השיטה שמנצחת כל שיטה אחרת לאורך זמן , מכיוון שאתם נהנים מהריבית דריבית של הכסף שעובד בשבילכם.
- אני המשקיע הגדול בעולם .משקיע בלדבר פה (ל"ת)איצ 100 גורילה מפגרת 04/11/2018 02:45הגב לתגובה זו
- 1.בני 03/11/2018 19:42הגב לתגובה זויש לא גם את טבע
- יש לו, או אין לו? תחליט. (ל"ת)צרי 04/11/2018 09:51הגב לתגובה זו
- בקטנה (ל"ת)טליק 03/11/2018 21:57הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
