יצרני הקנאביס בקנדה לא יעמדו בביקוש ביום הלגליזציה

חוק הלגליזציה הקנדי יכנס לתוקף ביום רביעי הקרוב. מנכ"ל חברת הקנאביס Canopy משוכנע שאין סיכוי שהחברות המקומיות יצליחו לעמוד בביקוש הרב 
נועם בראל | (10)

"יצרני הקנאביס בקנדה לא יעמדו בכמות ההזמנות ביום שבו תכנס הלגליזציה במדינה לתוקף" כך טוען מנכ"ל חברת הקנאביס Canopy Growth הקנדית. חוק הלגליזציה הקנדי צפוי להכנס לתוקף ביום רביעי הקרוב, ה-17 באוקטובר.

לדבריו של מנכ"ל קנופי, ברוס לינטון, "אין שום סיכוי שיצרני הקנאביס יעמדו בביקוש. אין אדם אחד בקנדה שלא מודע לכך שקנאביס יהפוך לחוקי ב-17 באוקטובר, והרבה מהם ירצו להתנסות בקנאביס. הציבור השקיע בנו הרבה מאוד כסף, בערך 1.5 מיליארד דולר רק בקנדה, והסכום הזה רק ילך ויגדל בשנת 2019. הביקוש רק ילך ויגדל וכל העולם יסתכל עלינו ויגיד - קנדה לא מתעלמת ממה שכולנו מתעלמים".

שכנתה של קנדה, ארה"ב מתקרבת אף היא ללגליזציה, כאשר הנשיא טראמפ הודיע כי כי בכוונתו לתמוך במאמץ להקל על האיסור בשימוש בקנאביס. בארה"ב, החוק הפדרלי שאוסר שימוש בקנאביס ומציב את הצמח באותה רמה עם סמים אחרים כמו LSD והרואין, יוצר מחלוקת עם כ-30 מדינות בתוך ארה"ב שבהן השימוש בקנאביס הפך לחוקי בצורה מסוימת, ובכך נוצרה מערכת אכיפה דו שכבתית שבה השימוש והצריכה של הקנאביס חוקיים ברמת המדינה (STATE) אולם אינם חוקיים ברמה הפדרלית.

ככל הנראה, הלגליזציה שיעבור הצמח תבטיח שלמדינות תהיה הזכות לקבוע את הגישה הטובה ביותר עבורן בגבולותיהן אולם חלק מההגבלות יעמדו בעינן, למשל כגון איסור המכירה לצעירים מתחת לגיל 21.

על פי מחקר של חברת ארקויו (ArcView Market Research), מכירות הקנאביס החוקי באמריקה צומחות בקצב מהיר יותר מאשר צמיחת חברות ההיי-טק בתקופת בום הדוט-קום של שנות ה-2000. בשנת 2016 שוק הקנאביס צמח ב-30%, עם היקף מכירות של כ-6.6 מיליארד דולר, בשנת 2017 נרשמה צמיחה של כ-21% עם היקף מכירות של כ-8 מיליארד דולר ובשנת 2018 צפוי היקף המכירות להסתכם בכ-10.8 מיליארד דולר, גידול של כ-36%.

"הצפי הוא שאחרי גל הביקוש הראשוני, נתחיל לייצר מוצרים נלווים לתעשיית הקנאביס, כמו מאיידים, או משקאות משולבי קנאביס כמו יין או בירה. חברת משקאות למשל השקיעה בחברה שלנו 5 מיליארד דולר קנדי כדי לרכוש רבע ממנה, זה מעיד על כיוון הדברים. העולם נפתח לקנאביס".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    תום 14/10/2018 14:22
    הגב לתגובה זו
    אפסים מנהלים את המדינה וגורמים לה נזקים אדירים במקום להיות בחזית של התעשייה האפסים הללו ארדן וביבי דפקו את כל המצב ועד שיסיימו לחשוב ולחשוב כל העולם כבר יהיה מייצא ואנחנו כרגיל נאכל רק חרא
  • 8.
    אבי 14/10/2018 11:40
    הגב לתגובה זו
    TLRY
  • 7.
    בדרך החל מ 1 דצמבר (ל"ת)
    גם אנגליה 14/10/2018 10:54
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ZYNE 14/10/2018 10:07
    הגב לתגובה זו
    ולפי דעתי לשער 59 תוך שנתיים. חלק מהאנשים אין טוענים שאחד מהמוצרים שלה עולה על זה של GWPH .יש לה מזומן ל מעלה מ 41 מיליון דולר. הרבה אבני דרך גם השנה ובמיוחד ב 2019
  • 5.
    אינטקיור בעסקים ובכסף ברק מבין (ל"ת)
    רמי 14/10/2018 09:52
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מאיר 14/10/2018 09:49
    הגב לתגובה זו
    ומי שלא עומד בעצבים של עליות וירידות חדות שישקיע בתעודת סל נהדרת MJ בנסדק
  • לואי 14/10/2018 10:49
    הגב לתגובה זו
    וכן מי שלא עומד בלחץ- 2 קרנות שעובדות יפה בארץ. של אייביאי ושל איילון. השבוע גם תונפק בארץ קרן סלע קנאביס שתשקיע גם בחו"ל וגם בארץ. בהצלחה .
  • 3.
    יום ניבו 14/10/2018 09:47
    הגב לתגובה זו
    חכו לימים הקרובים. היא וואיטסטון ירוצו חזק
  • 2.
    נו ו.... (ל"ת)
    גיא 14/10/2018 09:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תום 14/10/2018 09:21
    הגב לתגובה זו
    ולמנוע ממדינת ישראל להרוויח מליארדים יכלנו לייצא לקנדה טונות אבל אפסים מנהלים את המדינה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.