רג'פ טאיפ ארדואן,טורקיה
צילום: AFP

טורקיה בדרך לסיוט כלכלי

הקריסה בלירה הטורקית נותנת את אותותיה בכלכלה הריאלית. האינפלציה זינקה לרמה של 24.5%, והסימנים לסטגפלציה במדינה ממשיכים להצטבר. הבנק המרכזי צפוי להיות חסר אונים בסיטואציה כזו
עמית נעם טל | (5)

בעוד שער הלירה הטורקית הצליח להתייצב בחודש האחרון סביב השער של 6 לירות לדולר, בעיקר בזכות התערבות מאסיבית של הממשל בשוקי המט"ח וניצול יתרות הזהב של המדינה, הנתונים הכלכליים של המדינה ממשיכים להידרדר, כאשר המסלול הנוכחי מוביל את הכלכלה לכאוס.

נתוני האינפלציה שפורסמו הבוקר במדינה הצביעו עליית מחירים של כ6.3% ברמה החודשים, ובחישוב שנתי מדובר על קצב של 24.5%, שיא של 15 שנים. מדובר בחודש שישי ברציפות של עליית מחירים במדינה, והנתון גבוה משמעותית מהצפי של הכלכלנים שציפו לאינפלציה של 21.1%.

האינפלציה השנתית בטורקיה

 

מחירי המזון במדינה זינקו בכ-27.7% בחישוב שנתי. מחירי האנרגיה עלו בכ-27.03%. אינפלציה הליבה, המנקה את מחירי האנרגיה והמזון, עלתה לרמה של 24.05%.

 

אך לא רק האינפלציה מהווה כעת בעיה עבור המדינה. הבנק המרכזי במדינה הקפיץ בחודשים האחרונים את הריבית במדינה לרמה של 24%, דבר שחונק את הצמיחה במדינה. סקר מנהלי הרכש לחודש ספטמבר צנח לרמה של 42.7 נק' בחודש ספטמבר, לעומת קריאה של 46.4 נק' בחודש אוגוסט. מדובר בנתון החלש ביותר מאז מרץ 2009.  ההזמנות החדשות מהמפעלים ירדו לרמה של 38 נק' לעומת 44 נק' בחודש אוגוסט.

ההזמנות החדשות ממפעלים וסקר מנהלי הרכש האחרון

 

 

הירידה בפעילות הכלכלית והזינוק באינפלציה מעיד כעת על  התפתחות סטגפלציה במדינה - הסיוט של כל בנק מרכזי, שכן קשה מאוד עד בלתי אפשרי לצאת ממצב כזה. הזינוק האחרון באינפלציה הפך שוב את הריבית הריאלית של הבנק המרכזי לשלילית (ריבית מינוס אינפלציה), וכעת הסיכון להתפרצות נוספת של אינפלציה במדינה עולה משמעותית. הכלי של הבנק לטיפול באינפלציה הוא העלאה נוספת של הריבית, דבר שיכניס את הכלכלה הטורקית למיתון עמוק עוד יותר.

האינפלציה מול הריבית של הבנק המרכזי: הריבית הריאלית חוזר להיות שלילית

 

ובמילים פשוטות: טורקיה בדרך לסיוט כלכלי.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    פתרון 06/10/2018 20:33
    הגב לתגובה זו
    הפתרון הוא מלחמה ,זה מה שהם יעשו
  • 4.
    להתכונן לנאומים של ארדוגן על המצב בעזה...... (ל"ת)
    דני 04/10/2018 12:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ההתחרדות הרסנית למדינה והיא הסכנה הקיומית המרכזית (ל"ת)
    ההתחרדות והכלכלה 03/10/2018 19:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מיקי 03/10/2018 18:21
    הגב לתגובה זו
    טיפש גמור שהלך נגד ישראל ונגד טראמפ! ממש רואים שאין לו לב ושכל...
  • 1.
    נמרוד 03/10/2018 18:10
    הגב לתגובה זו
    אין לארדואן אף כלי אחר כרגע...הוא רק צריך ל בחור אויב
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".