ירידות בורסה עליות מגמה מעורבת בורסה שוק ההון
צילום: Istock

סגירה אדומה בוול סטריט: הנאסד"ק איבד 1.2%

הירידות התמתנו בשעה האחרונה של המסחר.הפד' חזר לצמצם הערב את מאזנו, ובריחת ההון לכיוון ארה"ב התחדשה בעוצמה. המטבע הסיני נפל לשפל חדש - הסחורות הגיבו בנפילה.
עמית טל | (15)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים, אך יש לציין כי הירידות התמתנו בשעה האחרונה של המסחר. כפי שציינו אמש בסקירה (לכתבה המלאה), הפד' חוזר היום לצמצם את מאזנו והדבר מוביל ללחץ מחודש בשווקים המתעוררים. הערב נראה כי בריחת ההון מסין עומדת במרכז כאשר המטבע הסיני נופל לשפל של 6.95 יואן לדולר.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%

בגזרת הישראליות, טאואר (סימול:TSEM) איבדה הערב 2.5%. מניית טבע  (טבע סימול:TEVA) עלתה 1.5% ברקע לידיעה אמש בסיום המסחר כי המשקיע וורן באפט המשיך להגדיל את אחזקותיו במהלך הרבעון האחרון (לכתבה המלאה). מזור (סימול:MZOR) נפלה 6.4%.

בריחת ההון מרוב השווקים מתחדשת הערב בעוצמה ברקע לחידוש צמצום הדולרים בשוק ע"י הפד'. פדיונות צפויים להתרחש הערב גם בשוק האג"ח הממשלתי וגם בשוק האג"ח מגובה משכנתאות (פדיונות של GINNIE MEA). המטבע האמריקני מתחזק כעת מול רוב המטבעות בעולם, כאשר שוק מורגש לחץ בשווקים המתעוררים: הרובל הרוסי איבד הערב 1.4, הראנד הדרום אפריקאי צנח 3%, הריאל הבריזלאי ירד 0.8% ונסחר בצמוד לשפל. הרופי ההודי צנח לשפל חדש, ונסחר כעת מעל לרמה של 70.5 רופי לדולר. הלירה הטורקית התחזקה הערב בכ-6.5% מול המטבע האמריקני ברקע להתערבות הממשל במסחר. נציין כי הממשל הטורקי הודיע היום על הטלת מכסים על סחורה אמריקנית, דבר שעלול להחזיר את הבעיה הטורקית למרכז הבמה (לכתבה המלאה).

המטבע שמרכז הערב את רוב תשומת הלב הוא היואן הסיני, שנופל כעת לשפל של 6.95 יואן לדולר. המטבע הסיני משלים ירידה של 10.5% מהשיא שקבע מוקדם יותר השנה, ונראה כי בריחת ההון מהמדינה הקומוניסטית מחריפה. מדדי המניות בשנגחאי נפלו הבוקר בכ-2%, ונראה כי מניות הטכנולוגיה האמריקניות הן הפגיעות ביותר למתרחש בסין.

היואן הסיני מול הדולר: בריחת ההון מהמדינה מתחדשת ברקע לצעדי הפד'

 

כפי שדיווחנו אמש, הירידה החדה במטבעות של השווקים שמה את שוק הסחורות במרכז הבמה. הזהב שבר בימים האחרונים את הרמה הפסיכולוגית של 1,200 דולר לאונקיה ברקע לבריחת ההון מסין, ונסחר כעת ברמה של 1,182 דולר לאונקיה. הנחושת מאבדת כעת עוד 3.5% (לכתבה המלאה על הקשר בין המתכות למצב הכלכלי בסין). הנפט ירד כעת בכ-3.2% למחיר של 66 דולר לחבית.

 

מהבחינה הטכנית, מדד הסחורות של בלומברג (סימול:BCOM) נמצא הערב בנקודה מעניינת. שבר בחודש האחרון מגמת עלייה שהתחילה ב-2016, חזר לבדוק את הרמת תמיכה שנשברה, וחזר לרדת. האם הסחורות בדרך לסחרור בדומה לתהליך שהתרחש ב-2014 בתגובה להפסקת ההדפסות של הפד'? שווה לעקוב.

מדד הסחורות של בלומברג

 

אגרות החוב האמריקניות עשויות לרכז עניין רב בימים הקרובים. כאשר הלחץ בשווקים גדל, המשקיעים עוברים כעת ל"נכסים הבטוחים". התשואה על אגרות החוב של ארה"ב ל-10 שנים ירדה הערב לרמה של 2.84%. נזכיר כי פוזיציות השורט על אגרות החוב האמריקניות נמצא כעת בשיא כל הזמנים, דבר שמזמין "שורט סקוויז".

תשואות החוב של ארה"ב ל-10 הערב: האם התבנית הטכנית תצא לפועל?

במרכז

מניית טסלה (סימול:TSLA) איבדה 2.5% לאחר שנפלה אמש בכ-2.5%. ברקע למסחר, ככל שעובר הזמן מתברר יותר ויותר כי הציוץ של מאסק בשבוע שעבר בנוגע לרצון להפוך את החברה לחברה פרטית הוא פלופ.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אינשטיין 16/08/2018 07:10
    הגב לתגובה זו
    כותרות שליליות השוק עולה ולהיפך
  • 8.
    רק לפני חודש צעקת שהתשואות הולכות ל3.5 שריפה שריפה (ל"ת)
    אזרח 15/08/2018 23:04
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רק למעלה 15/08/2018 20:29
    הגב לתגובה זו
    הברוקרים איתנו.רק למעלה .תקנו ותהנו
  • לרקוד למעלה 15/08/2018 21:53
    הגב לתגובה זו
    הבנקים.. הברוקרים..והמחשבים(איך הם איתכם הסבר) כל אלו הם טיפה בים ההרס שמתקדם לשווקים. הבנת? כדאי מאד שתבין..זמנים השתנו מזמן..אל תספר לעצמך ולנו סיפורי ילדים לפני השינה.
  • 6.
    רק למעלה 15/08/2018 20:21
    הגב לתגובה זו
    מחלקים כסף לכולם.בקרוב מאוד המחשבים יקפיצו למעלה
  • לרקוד למעלה 15/08/2018 21:55
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא מחלק כסף והמחשבים מופעלים על ידי אנשים שהם כרגע בהיסטריה..הבנת?
  • 5.
    יש מסקנה אחת 15/08/2018 18:23
    הגב לתגובה זו
    הם פמפמו את השווקים והם אלו שיורידו אותם הכיוון הכללי למטה
  • 4.
    לעמית 15/08/2018 17:04
    הגב לתגובה זו
    באיזה אתר ניתן לראות מתי יש הרחבה/צמצום של המאזן?
  • 3.
    מצב הקבוצה 15/08/2018 16:53
    הגב לתגובה זו
    אז ככה .היום זהו המפולת החלה.מרוויחים 20 שקל .אני משפריץ לכל הכיוונים מעונג .תחי מדינת גואה.כפי שאמרתי כלכלות העולם יתרסקו .היקום יושמד .החורים השחורים יעלמו והננסים הלבנים יבלעו בתוך אלף השמשות שזורחות לי מהתחת
  • פתאל אפרים 15/08/2018 18:25
    הגב לתגובה זו
    אבל למה אתה מעשן לבד?!?!
  • אתה חמוד. הקלטת אותו. (ל"ת)
    לפתאל 15/08/2018 21:57
  • חחחחחחחחחח (ל"ת)
    חחחחחחחחחח 15/08/2018 18:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 15/08/2018 16:39
    הגב לתגובה זו
    שהדולר ממש משולב אינדקס נסחר כעת בשיא של 13 חודשים ואיך זה ישפיע על השקל
  • 1.
    טוב מאד ומצויין ומעולה גם הכתבה וגם המצב הממוצב (ל"ת)
    יופי 15/08/2018 16:28
    הגב לתגובה זו
  • די להתעלל בבקשה (ל"ת)
    לאיצו 15/08/2018 17:02
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: