מכה חזרה: ארדואן מטיל מכסים חדשים על סחורה אמריקאית

הממשל הטורקי הודיע על הכפלת התעריפים על ייבוא מכוניות, סיגריות ואלכוהול מארה"ב
נועם בראל | (19)

הטורקים משיבים מלחמה לארה"ב. הממשל הטורקי הודיע הבוקר על מכסים חדשים אותם יטיל על סחורה מיובאת מארה"ב, ובין היתר, מכוניות, אלכוהול וסיגריות. 

על פי הדיווחים בתקשורת הטורקית, המהלך למעשה מכפיל את התעריפים הקיימים, כך שכעת יעמדו על 140% עבור אלכוהול אמריקאי, 60% עבור סיגריות ועד 120% עבור מכוניות מיובאות מארה"ב.

המהלך מגיע ברקע למשבר הכלכלי במדינה, כשבמהלכו צנחה הלירה הטורקית ביותר מ-60% אל מול הדולר האמריקאי מתחילת השנה. ממשלת טורקיה הפנתה אצבע מאשימה כלפי ארה"ב, כשלטענתה מדובר ב"לוחמה כלכלית". הכלכלנים לעומת זאת, הפנו את הטענות כלפי המדיניות המוניטרית הלוקה בחסר של הטורקים והחוב הלאומי של המדינה כגורמים העיקריים למפולת במטבע המקומי.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ניצל את הקריסה של הכלכלה הטורקית בשבוע שעבר והפעיל לחץ נוסף כאשר שיגר ציוץ לחשבון הטוויטר בו טען כי "הוא הודיע על הכפלה של מכסי הייבוא של אלומיניום ופלדה מטורקיה לרמות של 20% ו-50% בהתאמה". הלירה הטורקית הגיבה לדבריו של טראמפ בצלילה של כ-17%. 

בנוסף, ראש ממשלת טורקיה הודיע היום כי גם תעריפי המכס על אורז ומוצרי קוסמטיקה יוכפלו בקרוב, וההפציר באזרחי טורקיה להחרים מוצרים מתוצרת אמריקאית, כמו למשל להעדיף מכשירי סמסונג על פני אפל.

נזכיר כי, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון בולטון, נפגש בתחילת השבוע עם שגריר טורקיה בוושינגטון בניסיון למצוא פתרון לסוגיית מעצרו של הכומר האמריקני אנדרו ברנסון. ברנסון נעצר בטורקיה באוקטובר 2016 בגין סיוע לכאורה לניסיון ההפיכה נגד ארדואן, ניסיון הפיכה שטורקיה מאשימה באחריות לו את איש הדת פתהוללה גולן, החי בארה"ב.

טורקיה דחתה שוב ושוב את דרישת ארה"ב שתשחרר אותו, וטענה כי החוקה אוסרת על הנשיא ועל הממשלה להתערב בהחלטות מערכת המשפט. ​אם יורשע בעבירות שמייחסת לו טורקיה עלול הכומר ברנסון להישלח ל-35 שנות מאסר. 

אחרי שמאמציה של ארה"ב לשכנע את טורקיה לשחרר את ברנסון עלו בתוהו, הטיל הנשיא האמריקני דונלד טרמאפ סנקציות על שני בכירים טורקים ושיגר ציוץ לחשבון הטוויטר שלו בו טען כי "הוא הודיע על הכפלה של מכסי הייבוא של אלומיניום ופלדה מטורקיה לרמות של 20% ו-50% בהתאמה". הלירה הטורקית הגיבה לדבריו של טראמפ בצלילה של כ-17%. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף, חתם טראמפ על עיכוב במשלוח של מטוסי F-35 לטורקיה, כאשר לפי החלטתו, הפנטגון יעביר אליו בתוך 90 ימים דו"ח על היחסים בין טורקיה לארה"ב, ועד אז המשלוח יעוכב. טורקיה תכננה לרכוש 100 מטוסי F-35 בשנים הקרובות.

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    ראמי 16/08/2018 16:22
    הגב לתגובה זו
    אתה מאבד זמן עם המדינה ההזויה והעומד בראשה צריך פסיכיאטר ארדואן אתה חייב לעזוב את המדינה הארורה ארצות הברית ואת המשוגע הארור טראמפ זה עניין של זמן עד שיפול עד אז תצטרף לסין ורוסיה ומדינות אמירקה הלטינית שם תמצא כבוד לא עם המכוער הגזען טראמך
  • 15.
    הבעיה היא לא ארדואן אלא הציבור הטורקי שקונה את השקרים ש (ל"ת)
    דור 16/08/2018 13:40
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    לא ניתן לקרוא באתר כשכל כמה זמן קופצת פרסומת הגלים (ל"ת)
    גיא 16/08/2018 02:57
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    ארדואן מסכן. נראה מבוהל ומפוחד. מתנהג כמו חיה פצועה. (ל"ת)
    ישראל 15/08/2018 16:21
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    יהודי 15/08/2018 16:03
    הגב לתגובה זו
    האגו שלו מעביר אותו על דעתו. הוא חושב שהוא יכול להביס את האמריקניים כך. תמשיך כך זו הדרך שלך לעוף
  • 11.
    חחחח 15/08/2018 15:35
    הגב לתגובה זו
    תשקיעו בלירה תורכית, מחר זה יהיה שווה חצי.
  • 10.
    נ.ברוך 15/08/2018 14:49
    הגב לתגובה זו
    השווקים האירופים מול החלטות ארדואן זה הזמן של האירופים להוכיח נאמנות לארצות הברית ולהוציא את כל הייצור של המכוניות מטורקיה חזרה לאירופה. הברלינגו,והרנו והטויטה שהיא יפנית יוציאו כולם כאחד ויחזירו את הייצור לארצם. בספרד וצרפת האבטלה חוגגת ועל כן דחוף יש להוציא את הייצור מטורקיה. טורקיה עם ארדואן הוא שוטה.
  • לא לוקו 16/08/2018 08:43
    הגב לתגובה זו
    ייצור באמריקה ואירופה יעלה את המחיר של המכוניות. הייצור של המכוניות ברובו רובוטי באירופה. תחשוב על זה
  • 9.
    אליעזר לוי 15/08/2018 14:41
    הגב לתגובה זו
    זה מה ארדואן חושב שהוא כל יכול אבל זה לא מצחיק יותר ולא מדגדג לטראפ כלל הוא צוחק ולא מתיחס לטורקי המטורף הזה אז נו באמת למה להתיחס לטורקי הזה שמביא את עמו לקצה וגורם להם לפיחות ואבטלה בטורקיה מה הרווח שלו בגלל כומר זה הסיפור בכללותו אז ארדואן יפסיד ישחרר בסוף את הכומר אבל העם שלו מופסד ובגדול
  • 8.
    סוחר 15/08/2018 14:33
    הגב לתגובה זו
    הטורקים יוצאים עלינו ואתם ממשיחים פה במדינה לקנות תוצרת טורקיה ? בושה וחרפה לא לגעת בשום מוצר שהוא מטורקיה !!!
  • פינוקיו 15/08/2018 20:00
    הגב לתגובה זו
    רוב רובן של קופסאות השימורים מטורקיה.
  • 7.
    בר הגמל 15/08/2018 14:32
    הגב לתגובה זו
    טאמבל טורקי יקבל מאט אמריקאי
  • 6.
    אליעזר לוי 15/08/2018 14:30
    הגב לתגובה זו
    יש שיר על הפשפש עלה למעלה אז ארדואן לא מזיז לטאאפ את הפדחת ואת המצב בטוויטר שלו טראמפ מצטטפ
  • 5.
    יאללה אמן שטראמפ ייכנס חזק בארדואן (ל"ת)
    סוחר 15/08/2018 14:22
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רונן 15/08/2018 14:17
    הגב לתגובה זו
    טמבל רציני, בסהכ אולי הצליח להרטיב את טראמפ עם טיפה, עוד מעט ירגיש את המבול של טראמפ...
  • 3.
    המטיף בשער 15/08/2018 14:03
    הגב לתגובה זו
    הוד רוממותך המשך זו. אוהבים אות!!!!! על תקנא, עלה והצלח!!!
  • 2.
    דנה 15/08/2018 13:50
    הגב לתגובה זו
    דב אחד נפל לבור מלא נמלים. אחרי שהוא יצא הוא ניער את עצמו עד שנשאר לו רק אחד על העורף, אז כל הנמלים שרו לו: "ז'וז'ו חנוק אותו!"
  • 1.
    קובי 15/08/2018 13:37
    הגב לתגובה זו
    לא מתעסקים עם טראמפ
  • טראמפ הוא ג'וק מסומם (ל"ת)
    בוקי 15/08/2018 15:36
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.