מכה חזרה: ארדואן מטיל מכסים חדשים על סחורה אמריקאית
הטורקים משיבים מלחמה לארה"ב. הממשל הטורקי הודיע הבוקר על מכסים חדשים אותם יטיל על סחורה מיובאת מארה"ב, ובין היתר, מכוניות, אלכוהול וסיגריות.
על פי הדיווחים בתקשורת הטורקית, המהלך למעשה מכפיל את התעריפים הקיימים, כך שכעת יעמדו על 140% עבור אלכוהול אמריקאי, 60% עבור סיגריות ועד 120% עבור מכוניות מיובאות מארה"ב.
המהלך מגיע ברקע למשבר הכלכלי במדינה, כשבמהלכו צנחה הלירה הטורקית ביותר מ-60% אל מול הדולר האמריקאי מתחילת השנה. ממשלת טורקיה הפנתה אצבע מאשימה כלפי ארה"ב, כשלטענתה מדובר ב"לוחמה כלכלית". הכלכלנים לעומת זאת, הפנו את הטענות כלפי המדיניות המוניטרית הלוקה בחסר של הטורקים והחוב הלאומי של המדינה כגורמים העיקריים למפולת במטבע המקומי.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ניצל את הקריסה של הכלכלה הטורקית בשבוע שעבר והפעיל לחץ נוסף כאשר שיגר ציוץ לחשבון הטוויטר בו טען כי "הוא הודיע על הכפלה של מכסי הייבוא של אלומיניום ופלדה מטורקיה לרמות של 20% ו-50% בהתאמה". הלירה הטורקית הגיבה לדבריו של טראמפ בצלילה של כ-17%.
בנוסף, ראש ממשלת טורקיה הודיע היום כי גם תעריפי המכס על אורז ומוצרי קוסמטיקה יוכפלו בקרוב, וההפציר באזרחי טורקיה להחרים מוצרים מתוצרת אמריקאית, כמו למשל להעדיף מכשירי סמסונג על פני אפל.
- מה יקבע האם הדולר ימשיך להתחזק או שדווקא ייחלש?
- מה משמעות העליות של יום שני? איך נכון ולא נכון להשתמש ב-RSI?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נזכיר כי, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון בולטון, נפגש בתחילת השבוע עם שגריר טורקיה בוושינגטון בניסיון למצוא פתרון לסוגיית מעצרו של הכומר האמריקני אנדרו ברנסון. ברנסון נעצר בטורקיה באוקטובר 2016 בגין סיוע לכאורה לניסיון ההפיכה נגד ארדואן, ניסיון הפיכה שטורקיה מאשימה באחריות לו את איש הדת פתהוללה גולן, החי בארה"ב.
טורקיה דחתה שוב ושוב את דרישת ארה"ב שתשחרר אותו, וטענה כי החוקה אוסרת על הנשיא ועל הממשלה להתערב בהחלטות מערכת המשפט. אם יורשע בעבירות שמייחסת לו טורקיה עלול הכומר ברנסון להישלח ל-35 שנות מאסר.
אחרי שמאמציה של ארה"ב לשכנע את טורקיה לשחרר את ברנסון עלו בתוהו, הטיל הנשיא האמריקני דונלד טרמאפ סנקציות על שני בכירים טורקים ושיגר ציוץ לחשבון הטוויטר שלו בו טען כי "הוא הודיע על הכפלה של מכסי הייבוא של אלומיניום ופלדה מטורקיה לרמות של 20% ו-50% בהתאמה". הלירה הטורקית הגיבה לדבריו של טראמפ בצלילה של כ-17%.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בנוסף, חתם טראמפ על עיכוב במשלוח של מטוסי F-35 לטורקיה, כאשר לפי החלטתו, הפנטגון יעביר אליו בתוך 90 ימים דו"ח על היחסים בין טורקיה לארה"ב, ועד אז המשלוח יעוכב. טורקיה תכננה לרכוש 100 מטוסי F-35 בשנים הקרובות.
- 16.ראמי 16/08/2018 16:22הגב לתגובה זואתה מאבד זמן עם המדינה ההזויה והעומד בראשה צריך פסיכיאטר ארדואן אתה חייב לעזוב את המדינה הארורה ארצות הברית ואת המשוגע הארור טראמפ זה עניין של זמן עד שיפול עד אז תצטרף לסין ורוסיה ומדינות אמירקה הלטינית שם תמצא כבוד לא עם המכוער הגזען טראמך
- 15.הבעיה היא לא ארדואן אלא הציבור הטורקי שקונה את השקרים ש (ל"ת)דור 16/08/2018 13:40הגב לתגובה זו
- 14.לא ניתן לקרוא באתר כשכל כמה זמן קופצת פרסומת הגלים (ל"ת)גיא 16/08/2018 02:57הגב לתגובה זו
- 13.ארדואן מסכן. נראה מבוהל ומפוחד. מתנהג כמו חיה פצועה. (ל"ת)ישראל 15/08/2018 16:21הגב לתגובה זו
- 12.יהודי 15/08/2018 16:03הגב לתגובה זוהאגו שלו מעביר אותו על דעתו. הוא חושב שהוא יכול להביס את האמריקניים כך. תמשיך כך זו הדרך שלך לעוף
- 11.חחחח 15/08/2018 15:35הגב לתגובה זותשקיעו בלירה תורכית, מחר זה יהיה שווה חצי.
- 10.נ.ברוך 15/08/2018 14:49הגב לתגובה זוהשווקים האירופים מול החלטות ארדואן זה הזמן של האירופים להוכיח נאמנות לארצות הברית ולהוציא את כל הייצור של המכוניות מטורקיה חזרה לאירופה. הברלינגו,והרנו והטויטה שהיא יפנית יוציאו כולם כאחד ויחזירו את הייצור לארצם. בספרד וצרפת האבטלה חוגגת ועל כן דחוף יש להוציא את הייצור מטורקיה. טורקיה עם ארדואן הוא שוטה.
- לא לוקו 16/08/2018 08:43הגב לתגובה זוייצור באמריקה ואירופה יעלה את המחיר של המכוניות. הייצור של המכוניות ברובו רובוטי באירופה. תחשוב על זה
- 9.אליעזר לוי 15/08/2018 14:41הגב לתגובה זוזה מה ארדואן חושב שהוא כל יכול אבל זה לא מצחיק יותר ולא מדגדג לטראפ כלל הוא צוחק ולא מתיחס לטורקי המטורף הזה אז נו באמת למה להתיחס לטורקי הזה שמביא את עמו לקצה וגורם להם לפיחות ואבטלה בטורקיה מה הרווח שלו בגלל כומר זה הסיפור בכללותו אז ארדואן יפסיד ישחרר בסוף את הכומר אבל העם שלו מופסד ובגדול
- 8.סוחר 15/08/2018 14:33הגב לתגובה זוהטורקים יוצאים עלינו ואתם ממשיחים פה במדינה לקנות תוצרת טורקיה ? בושה וחרפה לא לגעת בשום מוצר שהוא מטורקיה !!!
- פינוקיו 15/08/2018 20:00הגב לתגובה זורוב רובן של קופסאות השימורים מטורקיה.
- 7.בר הגמל 15/08/2018 14:32הגב לתגובה זוטאמבל טורקי יקבל מאט אמריקאי
- 6.אליעזר לוי 15/08/2018 14:30הגב לתגובה זויש שיר על הפשפש עלה למעלה אז ארדואן לא מזיז לטאאפ את הפדחת ואת המצב בטוויטר שלו טראמפ מצטטפ
- 5.יאללה אמן שטראמפ ייכנס חזק בארדואן (ל"ת)סוחר 15/08/2018 14:22הגב לתגובה זו
- 4.רונן 15/08/2018 14:17הגב לתגובה זוטמבל רציני, בסהכ אולי הצליח להרטיב את טראמפ עם טיפה, עוד מעט ירגיש את המבול של טראמפ...
- 3.המטיף בשער 15/08/2018 14:03הגב לתגובה זוהוד רוממותך המשך זו. אוהבים אות!!!!! על תקנא, עלה והצלח!!!
- 2.דנה 15/08/2018 13:50הגב לתגובה זודב אחד נפל לבור מלא נמלים. אחרי שהוא יצא הוא ניער את עצמו עד שנשאר לו רק אחד על העורף, אז כל הנמלים שרו לו: "ז'וז'ו חנוק אותו!"
- 1.קובי 15/08/2018 13:37הגב לתגובה זולא מתעסקים עם טראמפ
- טראמפ הוא ג'וק מסומם (ל"ת)בוקי 15/08/2018 15:36הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
