וול סטריט שלט
צילום: Istock

סגירה מעורבת בוול סטריט: הדאו ג'ונס איבד 0.3%, הדולר זינק

אמזון ואפל עלו 0.7% ו-0.8% בהתאמה ודחפו את הנאסד"ק ליום 8 ברציפות של עליות. פריגו נפלה 10.5% לאחר הדו"חות. טסלה איבדה 4.9%
עמית טל | (8)

יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת, כאשר התנודתיות בשוק ממשיכה לרדת. ברקע למסחר, שוק המט"ח ממשיך להיות במוקד לאור פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב. הלחץ בשווקים המתעוררים נמשך כאשר הרובל הרוסי והלירה הטורקית ממשיכים לצנוח. גם הערבהרכישות העצמיות של החברות (BUYBACK) העניקו רוח גבית לשווקים.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) איבדה הערב 1% והמשיכה לרכז עניין לאחר 2 ימי מסחר תנודתיים במיוחד. מזור (סימול:MZOR) הוסיפה 1.2% ועצרה לפחות זמנית את המפולת מאז פרסום הדו"חות. מניית פריגו (סימול:PRGO) נפלה 10.5% ברקע לדו"חות חלשים שפרסמה החברה הבוקר (לכתבה המלאה). מניית אבן קיסר (סימול:CSTE) קפצה 3.3% והמשיכה לרכז עניין לאחר שזינקה אמש בכ-20% ברקע לדו"חות חיוביים (לכתבה המלאה).

הרכישות העצמיות של החברות (BUYBACK)  צפויות להמשיך להיות גורם מכריע בשוק ולהעניק  גם הערב תמיכה לשווקים. בבנק ההשקעות גולדמן זאקס טענו השבוע כי החברות בארה"ב עשויות לשבור שיא היסטורי השנה ולבצע רכישות עצמיות בהיקף של כטריליון דולר, כאשר חודש אוגוסט הוא החודש הפעיל ביותר. ע"פ גולדמן זאקס, "הרכישות החוזרות של החברות ממשיכות להיות הגורם שמניע את השוק, כאשר שאר הגופים בשוק (משקי בית, קרנות גידור וקרנות פנסיה) מוכרים מניות (לכתבה המלאה).

בעוד שוקי המניות מווסתים ע"י הרכישות העצמיות של החברות, שוק המט"ח ושוק הסחורות ממשיכים לגעוש. הדולר אינדקס (סימול:DXY) טיפס הערב 0.6% ברקע לנתוני האינפלציה בארה"ב ונסחר שוב ברמות שיא. הלירה הטורקית נפלה 5% לשפל חדש. משבר המטבע בטורקיה הופך בימים האחרונים למשבר בנקאות, כאשר הבנקים סופגים הפסדי אשראי רבים (לכתבה המלאה).

הרובל הרוסי איבד הערב 1.5% לאחר שאיבד אמש 3% ברקע לסנקציות אמריקניות (לכתבה המלאה). הריאל הברזילאי עבר לירידות של 1% מול המטבע האמריקני

בגזרת המאקרו, הנתון המשמעותי ביותר הערב הוא נתון מדד המחירים ליצרן בארה"ב. הנתון הצביע על  עלייה של 0.1% בחודש האחרון, ובחישוב שנתי מדובר על קצב עלייה של 3.3%. הנתון אמנם נמוך מהצפי שעמד על עלייה של 0.2% בחודש האחרון, אך עדיין מדובר בקצב עליות המחירים הגבוה ביותר בשנים האחרונות. נציין כי מחר צפויים להתפרסם נתוני מדד המחירים לצרכן.

מדד המחירים לייצרן: קצב עליית מחירים שנתית של 3.3%

 

 

הנפט נסחר הערב בירידות קלות של 0.1% סביב מחיר של 67 דולר לחבית, וזאת לאחר שאיבד 3.5% מערכו במהלך המסחר אמש.

במרכז

מניית טסלה (סימול:TSLA)איבדה  הערב 4.9% והמשיכה לרכז עניין לאחר רצף האירועים של הימים האחרונים. מייסד החברה, אלון מאסק, הצליח להדהים את השווקים השבוע כאשר צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "שוקל להפוך את החברה לחברה פרטית במחיר של 420 דולרים למניה, כאשר המימון לעסקה מובטח". הציוץ של מנכ"ל החברה גרם לסגירת פוזיציות שורט מהירה של השחקנים שהקפיצו את מחיר המניה. מאסק ניהל בשנה האחרונה מלחמת חורמה מול סוחרי השורט על המניה, וייתכן מאוד כי הציוץ אמש היה צעד נוסף של במלחמה זאת.  אם אכן הציוץ היה חלק מהמלחמה מול סוחרי השורט , מאסק עבר את הגבול והוא ביצע מהלך אסור. אמש הודיעה הרשות לניירות ערך האמריקני (SEC) כי היא פותחת בחקירה נגד החברה בחשד לביצוע מניפולציות על מחיר המניה ע"י מאסק (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מי המשועמם פה שתוקף את כל העולם ואישתו? (ל"ת)
    משטרת המחשבות והמוסר 09/08/2018 22:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    איצ 100 דוקטור ניר 09/08/2018 19:14
    הגב לתגובה זו
    שלום לכולם מהחושה בגואה.תתפלאו אבל אספנו 200 שקל לקנייתtvix. שכידוע לכם זהו לונג פי 2 על מדד הפחד.אם ירצה ויתמזל מזלנו לאחר שתהיה מפולת של 80 אחוז כפי שנבאתי הם יהפכו ל 600 שקל זה כסף שיספיק לנו לעוד 20 שנה בחושה .הבטחתי לצילה שנחפור לה בור לא רחוק כאן שתוכל להתפנות והכי חשוב נקנה ברווחים לפרופסור אוויר חם משקפיים מוכנים בשקל וחצי .מסכן הוא מת לקרוא את הכתבות של גורביץ הגאון שכל ניתוח שלו הוא בול פגיעה ממש כמו השירותים שיהיו לצילה המכוערת הזאת
  • איציק 100דוקטור ניר 09/08/2018 23:01
    הגב לתגובה זו
    וואללא עם כל הסיפורים על גואה סיימו לי הצורה והפילו את וול סטריט ואת תל אביב לקרשים חשבתי אני חוכמולוג אבל אני דוקטור גניקולוגיה 0 שסתם מנסה להתרחק על אנשים והיום כשהייתי מעוצבן שהפילו את תל אביב ווול סטריט רצתי לעיר ושמתט רגל למסקנה אולי בת 90 ואיזה צחוקים הבאנו היא בכתה אבל הבנתי לא מהכאב אלא מהנפילות בשווקים
  • 3.
    באמת מה עם מאזן הפד.נגמלת מזה .יופי.נחמד מאוד. (ל"ת)
    איצ 100 היושב בגואה 09/08/2018 17:17
    הגב לתגובה זו
  • עמית טל 09/08/2018 21:33
    הגב לתגובה זו
    מאזן הפד' צפוי להיות ללא שינוי בשבוע האחרון , ולכן אין מה להזכירו
  • 2.
    עוד פעם עליות .די.די.אין לי כסף .די .בבקשה.די (ל"ת)
    איצ 100 היושב בגואה 09/08/2018 17:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עמית היקר 09/08/2018 16:05
    הגב לתגובה זו
    לאן הוא נעלם? עכשיו זה ה buyback? חחחח
  • לפני חחח למד לכתוב באנגלית (ל"ת)
    לטומטום 09/08/2018 20:35
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: