וורן באפט 2019
צילום: Daniel Zuchnik; GettyImages IL

מה אומרת הרכישה העצמית של וורן באפט?

ברקשייר האת'ווי של וורן באפט הודיעה על שינוי מדיניות בנוגע לרכישה חוזרת של מניות. החברה תוכל לקנות מניות שלה לפי הערך הפנימי, ולא לפי השווי בספרים

גיא עיני | (7)

וורן באפט חיפש דרכים ראויות להשקיע בהם את ההון של ברקשייר האת'ווי - 106 מיליארד דולר - והוא מצא את הדרך: המילארדר ישקיע את הכסף בברקשייר עצמה. המהלך הקפיץ את המניית החברה ביותר מ-5% ביום רביעי.

החל מאוגוסט הקרוב, החברות של באפט עשויות לרכוש חזרה מניות ובכך להצטרף לחברות אמריקאיות רבות שקונות חזרה את מניותיהן כדרך להשתמש  במזומנים.  

ספרים או פנימי?

דירקטוריון ברקשייר אישר לבאפט ולסגנו, צ'ארלי מונגר, להשתמש בכסף והם רשאים להחליט האם לרכוש בחזרה את מניות החברה. ביום שלישי אמרו בברקשייר כי הההחלטה האם לקנות את מניות החברה תלויה בכך שבאפט ומונגר יסכימו יחדיו, שהמחיר שבו נסחרת המניה נמצא מתחת לערך הפנימי שלה.

זה שינוי משמעותי. עד כה המדיניות הישנה מנעה מהחברה לקנות את מניותיה בחזרה אם מחירן היה מעל ל-120% לעומת השווי בספרים. ערך מניית ברקשייר לפי הספרים מבוסס על מניות מסוג B, והוא מוערך ב-149 למניה. לעומת הערך לפי הספרים, הערך הפנימי נאמד בכ-230-240 דולר. אגב שווי השווי (כלומר מחירה בבורסה) עומד על 200 דולר. כלומר לאחר השינוי במדיניות החברה החברה תוכל לרכוש מניות לפי ערכן הפנימי. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מנסה שווי פנימי? (ל"ת)
    Rul 24/07/2018 09:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ליאור 23/07/2018 22:22
    הגב לתגובה זו
    הוא יצמצם את כמות המניות בשוק במחיר סביר וזה צעד חיובי לבעלי המניות.
  • 2.
    דניאל 19/07/2018 15:36
    הגב לתגובה זו
    אנחנו במחירי בועה בשוק והתיקון כנראה קרוב מהרגיל. קניה זאת זה כמו לתת זריקת חיסון לחברה .
  • יותר בכיוון של 20/07/2018 21:39
    הגב לתגובה זו
    משקיעים אוהבים מניות שבהן בעלי העניין קונים את המנייה של עצמם. זה מראה על ביטחון עצמי בחברה ושהמנייה חזקה וכנראה תעלה, זה מקרין שהיא שווה יותר מהמחיר שבה היא נסחרת.
  • 1.
    ברוש 19/07/2018 11:34
    הגב לתגובה זו
    Probbly the cheepest stock in the world
  • ד 19/07/2018 13:00
    הגב לתגובה זו
    חר% חברה חר% מניה תקפוץ קצת כי אנשים מתייחסים אליה כאילו אופציה עלה הנפט אבל הם טיפשים הקשר הזה שווה פחות מרבע מהחישובי שווי שלה. שמיים פתוחים הפכו אותה ממונופול לחברה רגילה ובתחרות הכללית הם יקרים ולא משהו
  • ברוש 19/07/2018 14:53
    החברה שווה פי חמש בטיפול שורש נכון, ראה חברות דומות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.