קים ג'ונג און צפון קוריאה
צילום: AFP

נשיא דרום קוריאה: פרס נובל לשלום - לטראמפ

נשיא דרום קוריאה ממליץ להעניק לנשיא ארה"ב את הפרס על כך שהביא לסיום העימות בין קוריאה הצפונית לדרומית
גיא עיני | (6)

"דונלד טראמפ צריך לזכות בפרס נובל לשלום על מאמציו לסיים את הסכסוף עם צפון  קוריאה ובפירוק הנשק הגרעיני", כך אומר נשיא דרום קוריאה. 

בסוף השבוע האחרון אירע מפגש היסטורי בקוריאה. מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, חצה את הגבול והיה למנהיג הראשון של הצפון שעורך ביקור רשמי אצל השכנה מדרום מאז 1953. בפתח פגישתו עם נשיא דרום קוריאה מון ג'יאה-אין אמר מנהיג הצפון כי הוא לא רוצה לחזור על העבר "שבו לא כיבדנו הסכמים" וכי הוא רוצה להשיג הסכם שיגשים את תקוות אלו שמצפים לשלום. לאחר שחצה את הגבול, קים גו'נג און חתם בספר המבקרים: "היסטוריה חדשה התחילה עכשיו, עידן השלום". השיחות בין המנהיגים כבר החלו ב"בית השלום".  

המנהיגים של שני הצדדים הבטיחו לבצע מהלכים משותפים להורדת הסיכונים, ולעבוד על כינון של שלום "קבוע ויציב" בחצי האי. בנוסף, שני המנהיגים הבטיחו להפסיק את מירוץ החימוש האזורי, ולהוריד את הסיכונים להתחמשות גרעינית.

 

השניים נפגשו לראשונה מאז 2007 בשטח מפורז וחתמו על הצהרה משותפת שבה הסכימו  על פירוק הנשק הכימי בחצי האי וסיום המלחמה בין שתי המדינות עד סוף השנה. בנוסף, שני המנהיגים הצהירו כי בכוונתם לצמצם את ארנסל הנשק, הפיכת הגבול המבוצר לאזור שלום וכן על רצון לקיים שיחות רב צדדיות עם מדינות אחרות, כולל ארצות הברית וכן כי נשיא דרום קוריאה יבקר בהמשך השנה ב פיונגיאנג, בירת צפון קוריאה.

לאחר הפגישה הראשונה שטלו שני המנהיגים עץ אורן בגבול כשהם עושים שימוש באדמה ומים אשר הובאו משתי המדינות. על האורן תלוי שלט שעליו חקוק המשפט "שלום ושגשוג ניטעים" ולצדו החתימות של קים ג'ונג און ומון ג'יאה-אין.

טראמפ בירך על המפגש דרך חשבון הטוויטר שלו וצייץ: "לאחר שנה זועמת של שיגורי טילים וניסויים גרעיניים, פגישה היסטורית בין צפון ודרום קוריאה מתקיימת עכשיו. דברים טובים קורים, אבל רק הזמן יגיד". בציוץ הבא שלו כתב: "המלחמה הקוריאנית תסתיים! ארה"ב וכל האנשים הגדולים שלה צריכים להיות גאים מאוד במה שמתרחש כעת בקוריאה".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הנאצים מאירופה לא 30/04/2018 21:03
    הגב לתגובה זו
    מישבנהם..חחחחחחחחח
  • 4.
    מגיע ביותר ! להבדיל מאובמה ...שקטף פרס על זה שהוא שחור (ל"ת)
    להתעורר !!!! 30/04/2018 14:51
    הגב לתגובה זו
  • האמת 30/04/2018 15:20
    הגב לתגובה זו
    ימח שמו וזיכרו - הרס את העולם - ואם תשאלו אותי - במתכוון
  • 3.
    על מה בדיוק קיבל??? (ל"ת)
    אובמה 30/04/2018 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ג'וני האדום 30/04/2018 14:29
    הגב לתגובה זו
    זה כבר לא כזה כבוד גדול.
  • 1.
    שלום 30/04/2018 13:53
    הגב לתגובה זו
    אדם עם ביצים נחוש וכריזמתי, שכולם יודעים שהוא רציני ולכן מפחדים מפעולות/החלטות שלו. זה השומר של העולם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.