נכנעה ללחץ? סין "תפתח את השמיים" לייבוא ותפחית מכסים
נשיא סין, שי ג'ינפינג, נאם הבוקר בפורום בואו, אשר מכונה "הדאבוס האסייתי", והבהיר כי סין אינה מעוניינת במלחמת סחר ותפעל להורדת מכסים, וזאת לאחר חילופי האיומים במיסוי נרחב בינה לבין ארה"ב שנשמעו בשבוע שעבר וגררו את השווקים לטלטלה. בתוך כך, המדדים המובילים באסיה נסחרים כעת בעליות, כאשר הניקיי עולה 0.5% ושנחאי עולה 0.6%.
ניקיי 225 -1.19%
שנחאי -0.25%
האנג סנג -0.92%
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שי ג'ינפינג: "נפעל להרחבת הייבוא ונעבוד קשה כדי לייבא מוצרים שהאוכלוסיה זקוקה להם. סין תגדיל את היבוא אליה, תפחית את מגבלות הבעלות הזרה בתחומי היצור, ותעצים את ההגנות לקניין רוחני".
בהמשך נאומו, ציין גי'נפינג כי סין נתונה להגבלות מסחר לא שיווניות מצד מדינות אחרות ואמר: "אני מקווה שמדינות מפותחות יפסיקו להטיל הגבלות על ייבוא תקין והגון של מוצרי טכנולוגיה ויקלו על המסחר עם סין". הנשיא לא ציין לאלו מדינות הוא מתכוון.
עוד הוסיף: "חשוב שהמדינות ישמרו על פתיחות, תקשורת ואינטרסים משותפים, על מנת שונכל לייצר כלכלה עולמית משותפת. כך נרוויח כולם משוק פתוח ויציב".
דבריו של ג'ינפינג מגיעים לאחר הציוץ המפויס אותו פרסם טראמפ, בו אמר כי הוא ועמיתו הסיני הנשיא שי תמיד ישארו חברים - הנשיא האמריקני המחיש את הבעייתיות של המסחר מול הסינים ואמר: "כאשר מכונית נשלחת לארה"ב מסין, יש תעריף (מס) שצריך לשלם בגובה 2.5%. כאשר מכונית נשלחת לסין מארה"ב, יש מס בגובה של 25%. האם זה נשמע כמו סחר הוגן. לא, זה נשמע כמו סחר מטופש - שנמשך לאורך שנים".
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
נזכיר כי בשבוע שעבר הורה טראמפ להטיל מכסים נוספים על מוצרים המיובאים מסין, בהיקף ייבוא של 100 מיליארד דולר בשנה. הממשל הסיני כמובן לא נותר חייב והטיל גם כן מכסים בהיקף של 50 מיליארד דולר.
החשש ממלחמת סחר מהווה על פניו את הסיכון העיקרי לשוק. לצד זאת הבנקים המרכזיים בעולם ממשיכים לספק תמיכה בשווקים ומנגד הפד" האמריקאי מצמצם את המאזן. החל מהשבוע הבא תוכנית צמצום המאזן של הפד" צפויה לעלות הילוך כאשר הפד" צפוי לצמצם כ-30 מיליארד דולר מהמאזן בכל חודש.
- 16.לא לאמין להם הם ימסמסו את התהליך כמו מסטיק (ל"ת)הברבור הירוק 10/04/2018 23:42הגב לתגובה זו
- 15.הם זורקים עצם לכלב,טראמפ, בתיקווה שילך למישהו אחר . (ל"ת)בא 10/04/2018 15:54הגב לתגובה זו
- 14.זאב 10/04/2018 13:30הגב לתגובה זואו שהוא ממשיך לשחק בבולינגר..
- 13.איפה השמאלנים שתקפו את טראמפ? איזה קהאן אחד אפילו התפטר (ל"ת)אז טראמפ צדק 10/04/2018 13:19הגב לתגובה זו
- 12.נתי 10/04/2018 13:12הגב לתגובה זוהכתב דימקולו של ביז עם תחזיות הארמגדון חוזר לארון עד הפעם הבאה...
- 11.רק גבר יכול להזיז משהו העולמינו ,ראו גורג וושינגטון . (ל"ת)בא 10/04/2018 13:06הגב לתגובה זו
- 10.בא 10/04/2018 13:05הגב לתגובה זוזאת בגידה בדמוקרטיה ,ראו הוזהרתם .
- 9.הסינים פשוט אומרים סליחה טעינו- תואם את האופי שלהם (ל"ת)פריאר מי שמאמין 10/04/2018 13:03הגב לתגובה זו
- 8.בא 10/04/2018 12:55הגב לתגובה זומכסים ב100 מיליארד ,אחכ אפשר להוריד ,קצת .
- 7.בא 10/04/2018 12:53הגב לתגובה זולא תנצחו אותם .יעשו כאילו בינתיים טראמפ לא יהיה נשיא והם יהיו מספר אחד .
- 6.פתאל אפרים 10/04/2018 12:35הגב לתגובה זוקולכם נדם? לגבי הנשיא טראמפ.
- 5.חגית 10/04/2018 12:02הגב לתגובה זומטורף מטורף אבל.....כנראה מפחדים ישתגע יותר
- לא מטורף. הוא עשיר ולא צריך ללקק למיליארדרים כמו אובאמה (ל"ת)אמריקאי 10/04/2018 13:20הגב לתגובה זו
- 4.אבי דורון 10/04/2018 10:41הגב לתגובה זונשיא לדוגמא דונלד טראמפ
- 3.יצחק 10/04/2018 10:29הגב לתגובה זומסתבר כי אינו כזה טיפש כפי שהתקשורת מציירת אותו
- 2.נראה 10/04/2018 10:26הגב לתגובה זואולי מילים מילים
- 1.טראמפ , צחקו אבל הוא היחיד שמביא תוצאות , כל איום בינגו (ל"ת)רן 10/04/2018 09:04הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
