חולים על פייסבוק: הרשת החברתית במגעים עם בתי חולים לשיתוף מידע
פייסבוק ממשיכה להסתבך. בהמשך לפרשת קיימבריג'-אנליטיקס, הרשת החברתית של מארק צוקרברג ניהלה מגעים עם בתי חולים מרכזיים בארה"ב במטרה שישתפו מידע על חולים באופן אנונימי במסגרת מחקר משותף.
ככל הנראה פייסבוק ביקשה באמצעות המחקר לסייע לבתי החולים להבין אילו חולים עשויים להזדקק לטיפול מיוחד כזה או אחר. מדובר במידע כגון מחלות ופרטי מרשם ללא חשיפת זהות המטופל. עם זאת, הפרויקט נעצר בשלב התכנון בצל פרשת קיימבריג'-אנליטיקס שהקימה קול צעקה ציבורית. דובר פייסבוק אמר ל-CNBC כי המהלך כלל לא הגיע לשלב ביצוע ונעצר בשלב התכנון ואף מידע של מטופלים לא הגיע לידי פייסבוק.
עם זאת, במידה והמהלך כן היה יוצא לפעול, או שמא ייצא לפועל בעתיד עם חלוף הזעם על פרשת קיימבריג'-אנליטיקס שפגעה ב-87 מיליון משתמשים, למעשה תהיה זו עליית מדרגה אגרסיבית מעבר מסתם חדירה לפרטיות. מדובר בהכנסת תאגידי הענק לתוך הוורידים של המשתמשים, תרתי משמע. סביר להניח כי מבחינה עסקית מספר לא מבוטל של חברות נמצאות במרוץ להשגת מידע במסווה של שיפור הבריאות של המשתמשים. עם זאת, פרשת קיימבריג'-אנליטיקס שהתפוצצה האירה מחדש את המחויבות של חברות ענק כמו פייסבוק לשמור על פרטיות המשתמשים וגם את חרדת המשתמשים מפני שיתוף פרטיהם.
לפי התכנון, הנתונים אותם פייסבוק ביקשה מבתי החולים לא היו אמורים להסגיר מידע המאפשר זיהוי אישי, כגון שמו של המטופל. פייסבוק אף הציעה למנוע הצלבה של נתונים מאותו אדם על ידי שימוש בטכנולוגיה מתחום הקריפטוגרפיה (Hashing). לפי פייסבוק, הנתונים היו אמורים להיות בידי שימוש למחקר שנערך על ידי הקהילה הרפואית בלבד אך קשה שלא לשאול מה קורה אם מידע רגיש של מטופל מגיע לידיים הלא נכונות.
- Reflectiz גייסה 22 מיליון דולר, הודות לסטנדרט אבטחה חדש
- קריית סייבר תוקם בדימונה - ההייטק ינוע דרומה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על היתרונות שבתכנית צוטטה פייסבוק את קתלין גייטס, מנכ"לית הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה: "לראשונה בהיסטוריה, אנשים משתפים מידע על עצמם באופן מקוון בדרכים שעשויים לסייע לקבוע כיצד לשפר את בריאותם. כחלק ממשימתו לבצע מהפך בתחום טיפולי לב וכלי דם ולשפר את בריאות הלב, הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה דן עם פייסבוק בנוגע לשימוש בנתונים אנונימיים למחקרים מדעיים נוספים על הדרכים שבהן מדיה חברתית יכולה סיוע במניעה וטיפול במחלות לב - הגורם מס' 1 למוות בעולם. שותפות זו נמצאת בשלבים המוקדמים ביותר כאשר אנו פועלים בשני הצדדים כדי להבטיח פרטיות, שקיפות וקפדנות מדעית. שום מידע לא שותף בין הצדדים".
ההפרטה השקטה של גוף האדם לחסדי תאגידי הענק אמנם כבר כאן, בעוד משתמשים חושפים מידע על אורח חייהם, הרגלי אכילה, ספורט, מדדים גופניים... אך מהלך הזה של פייסבוק - שהובל על ידי קרדיולוג בשם פרדי אבנוסי המתאר את עצמו ב-LinkedIn כפרויקטור מוביל בתחום "סודי ביותר" - הינו כמה צעדים קדימה מעבר לאמזון שכבר היום מוכרת תרופות ללא מרשום ברשת, מהלך שמביא את המשתמשים כבר היום לשתף בדלת האחורית פרטים על נימי הדם שלהם.
- 1.כותב תחישים 06/04/2018 11:27הגב לתגובה זודווקה הצלבת מידע רפואי אנונימי-==לשם הצלה = הינו נכון - ויותר מכך
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
