רמת גן או עזה? קבלני התמ"א עושים מה שהם רוצים. כך זה נראה
- 9.א.מ 18/03/2018 08:23הגב לתגובה זובקרה כמו להבדיל התפרצות של סרטן בגוף אדם.כל מטר פנוי בונים בשם הת"מא ובניגוד לכלליו מגדל עם 30 דירות וכך כבר מרפסת נוגעת במרפסת ,חלון חדר שינה בשירותים של בניין שכן והעיקר שהקבלנים ושותפיהם בוועדות חוגגים והדיירים בטוחים שעשו עיסקה מעולה.אין כבר אויר לנשום ,צפוף ,פקוק ומגעיל.מה רע בחיזוק הבניין לפי תמ"א הקודם עם תוספת מתונה של קומה שתיים?למה להרוס ולהקים 8-10 קומות?
- 8.סימפל 16/03/2018 14:01הגב לתגובה זואין מצב שהקבלנים מנסים להרים התנגדויות לעניין כדי לעכב כמה שיותר בינוי, כדי לשמור על היצע נמוך, נכון? אין מצב בכלל נכון?
- 7.אותו הדבר בהרצליה-פדלון הרס את הרצליה (ל"ת)פדלון=כישלון 16/03/2018 07:47הגב לתגובה זו
- 6.עיר מסריחה (ל"ת)אמיר 16/03/2018 07:30הגב לתגובה זו
- 5.שולי 16/03/2018 00:46הגב לתגובה זויתגעגעו לבנייה. כי ידעו שזה יעבור. האסון יקרה אחרי....וישאר לשנים. ממצב ביניים יעברו לאסון אורבני. העיקר שבונים.ד
- 4.נבלות ברשות החוק 15/03/2018 19:07הגב לתגובה זובושה וחרפה מה שקורה ברמת גן אני מתפלא שאנחנ ו תושבי העיר שותקים היכן שאני גר בונים כבר שנים מכל הכיוונים רעש לכלוך צפיפות זיהום הכל ולא רואים את הסוף אני מקווה שנעשה לזה סוף בכל מקרה העיר כבר הרוסה מכוערת מטונפת והכי הכי מושחתת הצילו אותנו אל תקנו דירות ברמת גן
- 3.ישראל ישראלי 15/03/2018 18:59הגב לתגובה זואנחנו התושבים נצביע כולנו וננקה את העיר משחיתות. זינגר נבחר בגלל שני פקטורים: 1. אחוזי הצבעה נמוכים 2. קבלני קולות של גורמים מושחתים. כתוצאה מאחוזי ההצבעה הנמוכים, הקולות של קבלני הקולות הכריעו. רמת גן נפלה לשחיתות. תתעוררו ולכו להצביע!
- יטי 16/03/2018 08:34הגב לתגובה זואין תכנון עירוני, אין תכנון תנועה , אין תכנון חנייה. רק מצופפים עוד ועוד מגדלים של 8 קומות בשכונות בבנייה נמוכה.
- 2.ze ze 15/03/2018 14:44הגב לתגובה זותודה לכם ראש העיר ישראל זינגר וסגניתך אביבית מאור נמרודי שגרמתם לתושבי רמת גן עצבים מיגרנות והתקפי לב תודה על הפרנסה, אוהבים אתכם רופאים קרדיולוגים נאורולוגים ופסיכאטרים
- 1.אחד שמבין 15/03/2018 14:26הגב לתגובה זוכשלא יודעים לעבוד , ונותנים אישורים בלי פיקוח ... אין תוכניות אזוריים אין שיטת עבודה מסודרת נהיה בלאגן אחד גדול... ה"התחדשות" הזו יוצרת צפיפות מטורפת אין חניות הפקקים והעומס גוברים. העיר הזו איבדה את כל היתרונות שאי פעם היו לה...
הנה באה הרכבת: איך יושפעו מחירי הנדל"ן מהתקדמות העבודות?
שנתיים וחצי לאחר תחילת העבודות על הרכבת הקלה בגוש דן, מבקר המדינה הזכיר לנו לאחרונה כי קו הסיום מתרחק, וזה הזמן לבדוק את ההשפעה של תוואי הרכבת על שוק הדיור שבאזור.
'הקו האדום' של הרכבת הקלה, שמתחיל בפתח תקווה עובר דרך בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו ועד לבת ים, אמור להתחיל לפעול באוקטובר של 2021 במידה ולא יירשמו עיכובים. עם זאת, לפי מבקר המדינה ההשקה תידחה לפחות בשנה לשנת 2022. את עבודות "הקו הירוק' ו'הקו הסגול' יחלו עד סוף 2019.
התפישה הרווחת היא כי כניסתה של רכבת קלה לאזורי מגורים מביאה לשיפור בתשתית התחבורה ובכך מגדילה את הנגישות של האוכלוסייה למוקדי התעסוקה, המסחר והבילוי. אחת ההשפעות החשובות שבאות לצד השיפור התחבורתי היא על מחירי נדל"ן בסביבת האזור שנהנה משירותי הרכבת ואף בנכסים הסמוכים לתחנות ולתוואי הרכבת. אך מה קורה בזמן העבודות והאם העלייה במחירי הנדל"ן שבאיזור כבר מגולמת?
"הדירות עלו, הנכסים המסחריים בהמתנה"
"כאשר מדברים על הנכסים במתחמי הבנייה של הרכבת הקלה נכון להפריד בין נכסים מניבים לנכסי מגורים וצריך להבחין בין העבודות המתבצעות בתל אביב לעבודות ברמת גן, בני ברק או פתח תקווה", אומר יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, חיים מסילתי, בשיחה עם Bizportal.
לדבריו, "בתל אביב, בעלי הנכסים המניבים בטבעת הראשונה לעבודות נאלצים לספוג ירידה בדמי השכירות. שיטוט באזור תחנת קרליבך מגלה שטחי מסחר רבים שעומדים ריקים ללא דורש כבר תקופה ארוכה. אני מניח שהמגמה הזאת תסתיים רק סמוך לסיום העבודות שהכבישים באזור ייפתחו לתנועה. שטחי המסחר שכן פעילים מושכרים בדמי שכירות נמוכים משמעותית ממה שהיה לפני תחילת העבודות. ישנם שטחי מסחר שמשלמים היום 30% פחות. עם זאת, המגמה תגיע לקיצה בסיום העבודות. בעוד שנתיים וחצי אם נ.ת.ע תעמוד בלוחות הזמנים, מחירי הנכסים יזנקו וככל שהקו האדום יתפוס תאוצה גם שווי הנכסים ודמי השכירות יעלו".
"בתחום המגורים המצב שונה", אומר מסילתי. "אני לא מזהה ירידה גורפת במחירי השכירות באזורים הללו בלבד באמת מקומות מאוד נקודתיים. מבחינת ערך הדירות, ניתן לומר שהם אפילו עלו בגלל הפוטנציאל שלהם בעוד שנתיים וחצי שלוש. יכול להיות שמדובר בעלייה מתונה יחסית בשל העבודות אבל עדיין ניתן לראות שדירה ממוצעת נמכרת סביב 3-3.1 מיליון שקל לעומת 2.7 מיליון שקל לפני שנתיים וחצי".
"כמובן מדובר על מחירים ממוצעים. בשנה האחרונה נסגרו עסקאות גם במחירים גבוהים יותר. למשל דירת 4 חדרים ברחוב מזא"ה, בחלק שקרוב לעבודות, נמכרה לפני כשנה תמורת 3.6 מיליון שקל, דירת 2 חדרים בלינקולן נמכרה תמורת 2.3 מיליון שקל. בימים אלה מוצעת למכירה דירת 4 חדרים ברחוב סעדיה גאון תמורת 4.7 מיליון שקל ומזא"ה הסמוכה 2 חדרים ב-2.5 מיליון שקל. מבלי להיכנס לשווי הריאלי של הנכסים הספציפיים האלה, בהחלט ניתן לראות ששוק הנדל"ן למגורים נשאר יציב למרות העבודות".
נתון נוסף: מאז תחילת העבודות להקמת הרכבת הקלה בשנת 2017 נרשמה עליה במחירי הדירות הסובבות את תחנת הרכבת הקלה בקרליבך. בפרויקט גינדי TLV שבין הרחובות חשמונאים וקרליבך, דירת 100 מ"ר נמכרה במחיר 3.5 מיליון שקל בסוף שנת 2014 (ובטרם תחילת העבודות) ואותה דירה בדיוק נמכרה במחיר 5 מיליון שקל בסוף שנת 2017 (לאחר תחילת העבודות).
האם המחירים כבר מגלמים את השפעות תוואי הרכבת?
"אם בתחילת הדרך ראינו ירידה גורפת בשווי הנכסים באזורי העבודות בשל חוסר האמון שהפרויקט יצא לדרך וחששות שהעבודות יפסקו באמצע וישאירו הרים של עפר, כיום ככל שהעבודות מתקדמות וברור לכל שתהיה רכבת קלה, כך שווי הנכסים דווקא עולה בשל הפונטנציאל. עם זאת, אני לא חושב שהם הגיעו עדיין למיצוי ואנחנו צפויים לראות זחילה של מחירי הנכסים כלפי מעלה גם בשנים הקרובות".
באזורים בהם נכנסת רכבת קלה צפיפות האוכלוסין גדלה, לצד זאת עולה הביקוש למגורים בסמוך לתחנות הרכבת וכתוצאה מכך ייתכן פיתוח מואץ באותו אזור יחד עם עלייה בערכי הנדל"ן. דליה עסיס, שמאית מקרקעין ומתכננת ערים ומרצה בטכניון, אמרה בשיחה עם Bizportal: "השינויים בערכי הנדל"ן משתנים מאזור לאזור, זה תלוי במספר גורמים כגון: רמת הפיתוח המתלווה לכניסת הרכבת, הרמה הסוציואקונומית של האוכלוסייה, מאפייני האזור למשל האם זה קרוב לאזור תעסוקה או לאוניברסיטה ומוסדות חינוך ועוד. אולם, רוב המחקרים שנעשו בעולם מצביעים על עלייה בערכי הנדל"ן הממוקמים בסמיכות לתחנות רכבת קלה. העלייה נצפית בעיקר ברדיוס של כ-500 מטר מהתחנה".
ומה קרה בעולם?
"בעולם הבינו בעשורים האחרונים שהרכב הפרטי לא יכול להיות כלי התחבורה הדומיננטי והחלו לבנות רכבות קלות לשימוש בתוך הערים הגדולות ובמטרופולינים. אם בעבר חשבו שהרכבות נועדו לשמש את האוכלוסיות החלשות ואלו היותר מבוססות ישתמשו ברכבים פרטיים, חשיבה זו השתנתה. המכוניות הפרטיות יצרו פקקי תנועה שרק גדלו והלכו והרכבת הקלה העירונית היא פתרון טוב לפקקים אלה. הרכבת הקלה מגדילה את הנגישות בתוך המטרופולין בצורה משמעותית ומקטינה את זמן ההגעה ממקום למקום".
"בפורטלנד, סקרמנטו, סאן דיאגו, סנטה קלרה, בופאלו, נמצא כי מחירי מגורים הממוקמים בסמוך לתחנות הרכבת גבוהים יותר בין 18%-2%. באזורי תעסוקה ומסחר המחירים גבוהים באזור התחנה בין 4% ל-30% מאזורים מרוחקים מהתחנה, למשל בסנטה קלרה, וושינגטון, דאלאס, אטלנטה, סאן פרנסיסקו. גם בדרום קליפורניה, שם הרכבת נבנתה בשנת 2005. בתקופת התכנון מ-1996-2000 מחירי מגורים עלו ב-23% בגלל הציפייה לרכבת. ומהשנים 2000-2004 נצפתה עלייה של 28%".
"גם בארץ, נראים שינויים במחירי הדירות הממוקמות בסמיכות לתחנות רכבת קלה המתוכננת, בפרט בתחנות הקו האדום שנמצא כבר בהליכי בנייה. בארץ, נערך מחקר אחד בנושא שפורסם בשנת 2008 אותו ערכתי בטכניון בהנחייתה של פרופ' פנינה פלאוט, אשר בדק את השתנות המחירים בתקופת התכנון של הקו האדום. המחקר נערך בתחנת ביאליק ברמת גן והראה ברמת מובהקות גבוהה כי דפוס המחירים שהיה קיים לפני אישור התכנית השתנה והמגמה היא של מחירים גבוהים יותר דווקא בדירות הקרובות יותר לציר ז'בוטינסקי ברמת גן, לעומת מגמה הפוכה שהייתה קיימת לפני אישור התכנית. עם זאת, מחקרים בעולם שנעשו בתקופת הבנייה הצביעו על פגיעה במחירי השכירות בתקופת הבנייה בגלל המפגעים הסביבתיים ופקקי התנועה שנוצרים בסביבה. כל דחייה נוספת בפתיחת הרכבת והתארכות תקופת הבנייה פוגעת בערכי הנדל"ן, הן במגורים והן במסחר ומשרדים".
