שיגעון הקניות בארה"ב - אלו המניות שטסו עד 50% מנובמבר

סיילים של סוף שנה הביאו לשיא מכירות. והנה הגרף שמספק איתות מדאיג להמשך
גיא בן סימון | (5)
נושאים בכתבה קניות

מתחילת חודש נובמבר האחרון ועד ערב חג המולד הצרכנים בארה"ב פשוט בשיגעון. בעוד אופטימיות הצרכנים בשיא, אלו הוציאו בחודש האחרון יותר מ-800 מיליארד דולר מאז החלו הסיילים של חודש נובמבר. כמו בכל שנה הסיילים של סוף שנה הם אלו שדחפו את הקונים לרכוש עוד ועוד מוצרים, אך עדיין מדובר בנתוני שיא. גם אמזון שברה שיא מכירות בחודש האחרון כשרשמה את עונת החגים הטובה בתולדותיה, ולפי מנהליה של ענקית הקמעונאות המקוונת זה רק הולך וגדל.

מאז תחילתו של השיגעון בתחילת נובמבר מניות הקמעונאיות בארה"ב זינקו בשיעור דו ספרתי. כך למשל, מניית ג'י.סי פני (סימול: JCP) עלתה ביותר מ-34%, מניית נורדסטורם זינקה 26% מאז תחילת נובמבר, מייסיז (סימול: M) טסה כמעט ב-50% - פשוט שיגעון.

מנגד, צריך לשים לב מה קרה לחנויות הממשיות בשנה האחרונה בארה"ב. מספר שיא של חנויות נסגרו השנה. מדובר מצד אחד בנתון מדאיג ומנגד הדבר מסמן את השינוי שהטכנולוגיה מביאה ועוד צפויה להביא לחיינו בהמשך.

השאלה המעניינת היא האם הזינוקים האלה בכמות הרכישות יהיו כאן כדי להישאר. מדובר על ציבור שלם שנמצא בטירוף קניות בחודשים האחרונים, בזמן שרובם עדיין נמצאים בחובות עוד מעונת הקניות של השנה שעברה. הזינוק במכירות מגיע עם גידול חד בכמות ההלוואות בכרטיסי האשראי, וקשה שלא לשאול עד מתי זה יכול להימשך?

הגידול החד בכמות ההלוואות בחודשים האחרונים:

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לא לגעת בטבע לא בסק ולא כיל. לקנות פרוטרום דחוף (ל"ת)
    קובי 28/12/2017 16:18
    הגב לתגובה זו
  • דגן 02/01/2018 13:57
    הגב לתגובה זו
    בחלל ? (פרוטרום) אל מול ההזדמנות שבקניית מניה כמו טבע שאיבדה 60%?
  • יוני 30/12/2017 00:11
    הגב לתגובה זו
    לקנות אך ורק טבע
  • 1.
    קניית פרוטרום דחוף. קניתי ב 480 אלף.וכן אלוני חץ (ל"ת)
    קובי להסתער על פרוטר 28/12/2017 16:18
    הגב לתגובה זו
  • רז 02/01/2018 13:58
    הגב לתגובה זו
    קונים בריצפה, מוכרים בתקרה. לא ההיפך.

זו השנה ה-8 שהשורים שולטים בוול סטריט, והדבר שמסוכן יותר מהתיקון עצמו הוא חוסר המודעות

איתן יונסי |
נושאים בכתבה וול סטריט
בזמן ששוק המניות חגג בשבוע שעבר 8 שנים של עליות שערים, והינו השוק השורי ה-2 באורכו בהיסטוריה, הסיכון לתיקון בשווקים הולך וגדל. אף אחד לא יכול לדעת מתי התיקון יגיע, מה יהיה הטריגר לכך, או כמה עמוק הוא צפוי להיות, אך מה שיותר מסוכן מהתיקון עצמו הוא העובדה שישנם משקיעים רבים שאינם מודעים לסכומים שהם מסכנים. קנדריק וויקמן, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה הפיננסית וניתוחי השקעות FinMason, אמר כי "אם מסתכלים על השוק בראייה היסטורית, חווינו בממוצע התרסקות אחת לכל 8 עד 10 שנים, עם שיעור צניחה ממוצע של כ-42%". וויקמן ציין כי על פי סקר risk tolerance, המאפיין את רמת הסיכון בתיק לצרכיו של הלקוח, משקיעים רבים אינם מודעים כלל להשפעה על תיק הנכסים שלהם במקרה ושוק המניות יספוג מכה קשה. לדבריו, רוב המשקיעים אינם מודעים לרמת הסיכון שהתיק שלהם חשוף אליו, וכתוצאה מכך הם מקבלים החלטות שגויות בתזמון הגרוע ביותר, כמו מכירת הנכסים עמוק בתוך התיקון. וויקמן טוען שזו "בעיה חמורה". לדבריו, רוב התגובות של אינדיבידואלים להפסדים שאינם צפויים גרועים בהרבה מהתגובות להפסד שנקלח בחשבון כאפשרי. לפי הסקר, רק 57% מהמשקיעים (אלה עם יועץ השקעות וגם אלה ללא) אמרו כי הם מבינים את המושג "risk tolerance". מבין אותם משקיעים, אלו שעבדו עם יועץ השקעות היו מודעים יותר כאשר 68% מהם ענו כי הם מודעים לחשיפת הסיכון בתיק הנכסים שלהם. יחד עם זאת, עבודה עם יועץ השקעות לא עזר מספיק: רק לכ-27% מהמשקיעים נאמר ע"י יועץ ההשקעות כמה הם מסכנים במידה ושוק המניות יחווה נפילה חדה, כאשר 62% מהם מאמינים כי ההפסד בתיק שלהם יהיה נמוך מהחשיפה שלהם למניות. על פי הסקר, כ-57% מהמשקיעים שעובדים עם יועצי השקעות צפויים להיכנס לפאניקה ולמכור בזמן תיקון. התרחיש הגרוע ביותר צריך להיות מובן מאליו. בניית תיקי השקעות לטווח ארוך מכתיבים שרק אחוז קטן מנכסי התיק יהיו במזומן, ולכן כ-90 עד 95 אחוזים מתיקי ההשקעות חשופים לסיכונים של ירידות בטווח הקצר. משקיעים רבים הרגישו את הכאב הזה במשבר הגדול של 2008, למרות שאלו ששמרו על קור רוח והמשיכו להחזיק בתיק הנכסים שלהם עד לרמות השפל של המשבר, זכו להחזיר את כל הפסדם ואף ליצור רווחים בזמן שמדד ה-S&P 500 עלה כ-171% מאז תחילת 2009. ברנדון קרוסו, דירקטור בחברת Edelman Financial Services אמר כי יועצי ההשקעות שממעיטים בסיכונים הפוטנציאליים עושים טעות. "ככל שהלקוחות יהיו מופתעים יותר, כך לרוב הם יהיו מאוכזבים יותר, וזה מתי שהם מתחילים להגיב באמוציות". קרוסו אמר כי הוא מעדיף לקיין דיון גלוי עם הלקוחות על הסיכון בתיקי ההשקעות שלהם. "אתה עושה לעצמך עוול אם אתה פוסח על סך". גם וויקמן ציין כי חשוב ביותר לקיים דיון גלוי ומזכיר את תקופת השפל הגדול. וויקמן אמר כי "אתה צריך לשאול את הלקוח 'במידה ושוק המניות יקרוס ב-35% האם תתלה את עצמך בארון?' " אם הלקוח עונה כן, אז זהו תפקידו של היועץ להתאים את תיק ההשקעות של הלקוח כך שיפסיד פחות במקרה שתרחיש כזה אכן יקרה. וויקמן הוסיף כי "זהו הלקוח שנוטל עליו עצמו הסיכון, לכן הוא זכאי לדעת את הסיכון שהוא לוקח, ואין דרך טובה יותר להעביר ללקוח את המשמעות מאשר לדבר איתו על מקרי קיצון".