האם הכסף בבנקים האירופאים בטוח? שימו לב לשינוי התקנות האחרון

בעוד מריו דראגי ממשיך לפזר גם היום אופטימיות בנוגע למערכת הבנקאית בגוש האירו, השינוים הצפויים כבר מעוררים סערה.
עמית טל | (1)
נושאים בכתבה בנקים אירופה

משבר הבנקאות באירופה מלווה את השווקים כבר מספר שנים ללא יכולת אמיתית לפתור את הבעיה. למרות האופטימיות הרבה שפיזר הבוקר יו"ר הבנק המרכזי באירופה, מריו דראגי, כאשר טען כי המערכת הפיננסית בגוש האירו מפגינה חוסן מרשים, כאשר יחס ההון הכולל של הבנקים הגדולים גדל ביותר מ-170 נק' בסיס מאז תחילת 2015, נראה כי בפועל הבנק מתכונן ברצינות לתרחיש של נפילה של בנקים, במיוחד במדינות החלשות בגוש (יוון, ספרד,איטליה,פורטוגל).

שימו לב למסמך "תיקונים למסגרת ניהול המשבר האיחוד" שפרסם הבנק בשבוע שעבר ומעיק על סקטור הבנקאות באירופה. ע"פ הדו"ח, הבנק שואף לבטל את הביטוח בסך של עד 100,000 יורו שמעניק היום הבנק למפקידים בבנקים באירופה. כמו כן, במקרה של סכנה ליציבות של בנק ביבשת, הבנק יהיה רשאי להגביל את המשיכות מהבנק ל"כמות נאותה" לתקופה של של 5 ימי עסקים, ובמידת הצורך תקופה זו תורחב ל-20 ימי עבודה. בתקופה זו מקווים בבנק המרכזי שיוכלו לייצב את הבנק הכושל ולמנוע מצב של ריצה לבנק.

נראה כי הדו"ח שפורסם מפעיל בשבוע האחרון לחץ במניות הבנקים במדינות החלשות בגוש שמועדות לפורענות, דבר המזכיר נבואה המגשימה את עצמה. סקטור הבנקאות ביוון, מדינה שחוותה בשנים האחרונות משבר רב של משברים, צנח אמש עד 9%. סקטור הבנקאות באיטליה, עוד מדינה בגוש שמועדת לפורענות, יורד הערב 1.2% ומשלים ירידה של מעל 8% מתחילת אוקטובר. מניות הבנקים בספרד ביצעו מהלך דומה. נזכיר כי ע"פ הערכות של הבנק המרכזי, סך החובות הבעייתיים באיחוד מגיע ל-884 מיליארד יורו, כרבע מהסכום מרוכז בבנקים האיטלקים.

הבעיה הנוספת של הבנקים באירופה היא החוקים שנכנסו לתוקף מוקדם יותר השנה ומגדילים משמעותית את הסיכון לבעלי המניות בבנקים החלשים . ע"פ החוקים החדשים, אם הבנק לא עומד בדרישות ההון ואיננו מסוגל לגייס כסף, רשויות הפיקוח באירופה יכולות לכפות על מחירה של הבנק תמורה יורו בודד בלבד, בעלי המניות במצב נושאים בכל ההפסד. הכללים החדשים באו להוריד את הנטל ממשלם המיסים שהציל בעשור הנוכחי אינספור בנקים. כך היה מוקדם יותר השנה בספרד, כאשר Banco Santander רכש את הבנק המתחרה Banco Popular לאחר שהאחרון נכשל בגיוס ההון. הבנק שהיה שווה 1.6 מיליארד אירו בעת הקריסה, נמכר תמורת יורו בודד.

ויש מי שמהמר ובגדול על נפילה של בנקים בגוש האירו: לפני כחודש ריי דליו, מנהל קרן הגידור הגדולה בעולם- ברידג'ווטר,טען כי הקרן פתחה פוזציות שורט בגובה של מעל 700 מיליון דולר נגד המערכת הבנקאית באיטליה. זוהי הפוזיציה שורט הגדולה ביותר בשווקים באירופה נכון להיום.

לאחר הלחץ מכירות בימים האחרונים נותר רק לחכות ולראות האם מדובר במשבר בנקאי חדש באירופה, או מגמה חולפת.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כותבי תרחישים 17/11/2017 20:26
    הגב לתגובה זו
    בן שלום ברננקי אמר/שאל מדוע הבנקאים לא יושבים(ליד אולמרט) עקב ההונאה הגדולה =במצב של נפילת הבנקי= גם השלטון נופל יוצא =שהשלטון והבנקי= קשורים זה בזה=נגד האנושות= ראו היכן קראתם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.